چرا نگاه تحول گرایانه در حوزه پست اهمیت دارد؟

چرا نگاه تحول گرايانه در حوزه پست اهميت دارد؟

محمود لیایی

تحول‌گرایی، اگر به معنای استفاده از ابزارهای نوین در راستای ارتقای کیفیت و سرعت خدمات در کشور باشد، امری مطلوب و اگر منتج به ایجاد موانع بوروکراتیک و اداری یا کاهش سرعت ارائه خدمات در یک ارگان یا مجموعه شود،مذموم و بازدارنده است. در ایجاد یک تحول مطلوب و مؤثر بایسته‌ها و مؤلفه‌هایی دخیل هستند که تضمین‌کننده مفید یا غیرمفید بودن تغییر صورت گرفته در یک ساختار می‌باشد.مهم‌ترین پیش‌شرط نگاه تحول گرایانه در هر حوزه عملیاتی و خدماتی، «توصیف دقیق» از شرایط موجود و ترسیم اهداف «عینی و مطلوب »می‌باشد.
در اینجا باید در تعریف مطلوبیت‌ها دچار ایده آل گرایی کاذب یا بازدارندگی ناشی از عدم اعتمادبه‌نفس نشد. در مرحله بعد،لازم است میان اضلاع ، اجزا و بازیگران یک مجموعه نوعی «هم‌افزایی سیستماتیک»تعریف شود. باید توجه داشت که در اینجا، میان «همکاری»و «هم‌افزایی» تفاوت وجود دارد.هم‌افزایی نقطه تکامل یک همکاری سیستماتیک محسوب می‌شود، به‌گونه‌ای که اجزا نه‌تنها وظایف و کارکردهای خود، بلکه مسئولیت‌پذیری و عملکرد نهایی سایر اجزای دیگر را نیز ارتقاء می‌دهند.
از زمان حضور دولت انقلابی سیزدهم در رأس معادلات اجرایی کشور، نگاه تحول گرایانه در بسیاری ازحوزه های خدماتی و اجرایی تبلوریافته است. این قاعده در خصوص شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران نیز صادق است. فراتر از آن، نیاز به تحول‌گرایی در شرکت پست، یک نیاز اساسی می‌باشد زیرا دال مرکزی و عملیاتی پست، «ارتباطات» است و ارتباطات نیز به‌طور طبیعی جنبه‌ای سیال و غیر ساکن دارد. تحول در ارتباطات و فناوری ،قاعدتا بر روی شرکت ملی پست نیز تأثیر مستقیم خواهد گذاشت زیرا نمی‌توان شبکه پستی کشور را بدون در نظر گرفتن مؤلفه‌های ارتباطی( در ابعاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری) پیش برد. در دوران جدید، چرخه مشخصی برای هوشمند سازی پست در نظر گرفته‌شده است که در آن، هم‌افزایی مؤلفه‌های سخت افراری و نرم‌افزاری اصالت و موضوعیت دارد.به عبارت بهتر، هراندازه آسیب‌های ناشی از وجود واگرایی در حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شبکه ارتباطی وپستی کشور کاهش یابد، بیشتر به هدف اصلی خود مبنی بر
هوشمند سازی پست نزدیک شده‌ایم.طی یک سال اخیر، اقدامات گوناگونی در این خصوص صورت گرفته که تشریح کامل آن‌ها در این مجال نمی‌گنجد.
طبیعتا هوشمند سازی پست و تحول دیجیتال، منتج به افزایش بهره‌وری در شبکه پستی کشور می‌شود. افزایش بهره‌وری نیز مترادف با افزایش درآمده‌ای پستی و درنهایت، ارائه خدمات نوین و گسترده‌تر به شهروندان می‌باشد. همان‌گونه که مشاهده می‌شود، مهم‌ترین نقطه این چرخه تحول، هوشمند سازی پست می‌باشد.بایسته‌های ایجاد این تحول، یکی درک فناوری‌های پیشرفته پستی در کشور و جهان و متعاقبا بومی‌سازی آن‌ها
( بر اساس نیازها و مطلوبیت‌های عمومی و ظرفیت‌های اداری) می‌باشد. در این میان، گزاره دیگری نیز به نام «احصاء ظرفیت‌های تحول گرایانه جدید»در راستای این هوشمندسازی می‌باشد که در هر دو سطح ملی و بین‌المللی قابل‌تصور و تصدیق خواهد بود.
بازتولید و حتی بازتعریف مفاهیم و مصادیق دخیل درروند هوشمندسازی پست، به‌صورت جدی در دستور کار شبکه پست ( چه در ستاد وچه در صف) قرار دارد و اطمینان داریم که خروجی این روند، تأمین رضایت عمومی و تولید فرصت‌های جدید برای کشور عزیزمان خواهد بود. ان شاءالله.

۱۴۰۱/۱۱/۲۶

اخبار مرتبط