اختصاصی نما

مقصر افزایش قیمت دلار كدام دولت است؟

مقصر افزايش قيمت دلار کدام دولت است؟

یكی از دلایل نوسان نرخ ارز وابسته كردن كشور به كشورهای غربی و شرطی كردن اقتصاد بخصوص در 8 سال گذشته بوده است، این روند موجب شده تا دشمن بتواند معیشت و اقتصاد مردم را در راستای دست یابی به خواسته های خود گرو بگیرد و از آن به عنوان ابزار منازعه و جنگ بهره ببرد.

این روزها دلار در بازار آزاد به قیمتی حدود 60 هزارتومان رسیده است و بسیاری از مردم را نسبت به شرایط اقتصادی نگران کرده است، در این میان سوالی که مطرح می شود این است که چرانرخ ارز به صورت روزانه افزایش می‌یابد؟ و چرا دولت جلوی این افزایش های چشگیر را نمی گیرد؟
 این یک واقعیت است که یکی از دلایل نوسان نرخ ارز وابسته کردن کشور به کشورهای غربی و شرطی کردن اقتصاد بخصوص در 8 سال گذشته  بوده است، این روند  موجب شده تا دشمن بتواند معیشت و اقتصاد مردم را در راستای دست یابی به خواسته های خود گرو بگیرد و از آن به عنوان ابزار منازعه و جنگ بهره ببرد. کارشناسان اقتصادی در این زمینه معتقدند: دشمن به دنبال ایجاد نارضایتی در مردم نسبت به حاکمیت است، به عبارت دیگر، دشمن به سمت افزایش نارضایتی در میان اقشار مختلف جامعه به خصوص طبقه متوسط که پیش از این زندگی نسبتا متعادلی داشتند، رفته است و سعی در ناکارآمد نشان دادن دولت برای تحقق اهداف بعدی خود دارد.

دومین عامل افزایش نرخ ارز بنا بر گفته ی کارشناسان اقتصادی  معادله عرضه و تقاضاست. در این وضعیت مردم به علت ترس از گرانی و از دست رفتن ارزش سرمایه های خود، حاضرند کالای مورد نظرشان را به هر قیمت خریداری کنند و فروشندگان هم از فروش اجناس خود دست می کشند چرا که می ترسند اجناسشان گران تر شود و همین موضوع به افزایش نرخ ارز دامن می زند. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که  در صورتی که تقاضای کاذب موجود در بازار ارز، مدیریت شود، بخش عمده‌ای از نوسانات بازار ارز نیز کاهش می یابد.
 اما وظیفه ی مسئولان در کنترل این نوسانات چیست؟ مسئولان کشور اعم از دولت و مجلس باید علاوه بر برنامه های بلند مدتی همچون اقتصاد مقاومتی که موجب شکستن ارزش دلار در زندگی مردم می شود ، طرح‌های زود بازده برای سامان امور و ایجاد ثبات در بازارها در شرایط فوری و کنونی را ایجاد کنند

  البته دولت سیزدهم با برگزاری جلسات متعدد در صدد کنترل بازار ارز است و همین موضوع با توجه به عملکرد دولت در یک سال و نیم گذشته امیدهای زیادی را در دل مردم ایجاد کرده است

۱۴۰۱/۱۲/۱۴

اخبار مرتبط