چین در حال سبقت از آمریكا در حوزه موشك‌های ابرصوت

آژانس اطلاعات دفاعی آمریكا هشدار داد كه پكن در حال سبقت گرفتن از واشنگتن در حوزه موشك‌های ابرصوت است.

 به گزارش نما، یک مقام ارشد آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا روز جمعه به وقت محلی در کنگره این کشور گفت که ارتش چین در حال استقرار موشک‌های با سرعت فوق‌العاده بالا در سطحی است که یک تهدید هسته‌ای فزاینده برای آمریکا ارزیابی می شود.

  

پائول فرایستلر محقق برجسته این آژانس ابراز داشت که پکن به صورت تهاجمی چندین نوع موشک ابرصوت از جمله گلایدر و موشک‌های کروز اسکرم‌جت را تولید و مستقر کرده که قدرت مانور آنها بیش از پنج برابر سرعت صوت است.

  

به نوشته روزنامه واشنگتن تایمز، پنتاگون به دنبال رسیدن به چین در این زمینه است اما خاک آمریکا نسبت به حمله ناگهانی این موشک‌ها که می‌تواند بدون هیچ هشداری انجام شود، آسیب پذیر است.

  

طبق گزارش کمیته فرعی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، موشک‌های ابرصوت می‌تواند زمان حمله دوربرد به چندین هزار کیلومتر آنطرف تر را از ۳۰ دقیقه به ۱۵ دقیقه کاهش دهند.

  

فرایستلر روز جمعه در نشست این کمیته فرعی گفت: طی ۲ دهه گذشته، چین به شکل قابل توجهی توسعه قابلیت‌ها و فناوری‌های موشک‌های ابرصوت هسته‌ای و معمولی را از طریق سرمایه گذاری متمرکز و فشرده افزایش داده است.

  

دوگ لامبورن رئیس این کمیته فرعی اعلام کرد که وضعیت رقابت برای توسعه و استقرار زرادخانه‌های ابرصوت دردسرساز است.

  

وی اضافه کرد: ما عقب و نگران هستم که کار کافی برای نزدیک کردن این فاصله نداشته باشیم درحالیکه دشمنان به آزمایش و توسعه قابلیت‌های جدید در سرعت‌های بیشتر ادامه می‌دهند.

  

طبق تحلیل آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، یک نشانه از میزان برنامه موشک‌های ابرصوت چین ساخت نظامی حدود ۲۱ تونل باد از جمله سه مورد برای آزمایش موشک‌هایی با سرعت تا ۱۲ ماخ یا بیش از ۱۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر در ساعت است.

  

پنتاگون، وزارت انرژی آمریکا و ناسا بیش از ۲۰ تونل باد دارند اما ۱۴ سازه از آنها متعلق به دهه ۱۹۷۰ بوده و ممکن است برای آزمایش و ساخت موشک‌های ابرصوت منسوخ شده باشد.

                    

                       منبع: ایرنا

                

۱۴۰۱/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط