رایزنی‌هایی میان ایران و بحرین برای بازگشایی سفارت‌ها در جریان است

یك رسانه روسی به نقل از منابع آگاه نوشت كه ایران و بحرین درباره ازسرگیری روابط در آینده نزدیك و بازگشایی متقابل سفارتخانه‌ها در حال گفت‌وگو هستند.

                                 

به گزارش نما، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، شامگاه دوشنبه، به نقل از منابعی که آن‌ها را آگاه خواند، گزارش داد گفت‌وگوهای مهمی در حال حاضر میان ایران و بحرین به منظور عادی‌سازی روابط در جریان است.

  

این رسانه روسی به نقل از منابع مذکور خبر داد رایزنی‌هایی که تا الان میان دو کشور صورت گرفته در سطح دوجانبه و بدون میانجیگری بوده و احتمال می‌رود نتایج آن در صورت توافق بر سر تمام مسائل مورد اختلاف به‌زودی اعلام شود.

  

«ممدوح الصالح» از اعضای پارلمان بحرین در گفت‌وگو با اسپوتنیک به سؤال این خبرگزاری درباره نتایج احتمالی رایزنی‌های بحرین و ایران پاسخی نداد؛ با این حال اظهار داشت هیأت پارلمانی ایران که دوشنبه به بحرین سفر کرد و همچنین طرف بحرینی، درباره گشایش افق‌های بیشتری برای همکاری ابراز تمایل کرده‌اند.

  

این عضو پارلمان بحرین اضافه کرد: «در ابتکاراتی در آینده نزدیک حل و فصل مسائل مورد اختلاف و چالشی دو کشور مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.» او در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: «می‌توانم تأیید کنم که تلاش‌های حسنه‌ای برای بازگشت روابط در حال انجام است و بی‌شک در آینده نزدیک نتایج مثبتی وجود خواهد داشت.»

  

این گزارش درحالی منتشرشده است که «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا در پاسخ به سؤال درباره ازسرگیری روابط ایران و بحرین گفت: «دیپلماسی نتیجه خود را به خوبی نشان داده است. ازسرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان نشان دهنده موثر بودن و موفق بودن راهکار دیپلماتیک برای رفع سوء تفاهمات و گام گذاشتن در مسیر جدید برای توسعه مناسبات بر مبنای منافع و مصالح مشترک است. خوشبختانه بازخوردهای بسیار مثبتی که این توافق در زمینه‌های مختلف نشان داد و استقبال گسترده‌ای که تعداد قابل توجهی از کشورها در حوزه‌های مختلف جغرافیایی از جمله کشورهای منطقه نشان دادند، نشانگر این است که این تحول مهم دیپلماتیک می‌تواند آثار و پیامدهای مثبتی در مناسبات منطقه‌ای و کشورهای حاضر در این جغرافیا و از جمله بین ایران و دیگر کشورها بگذارد.»

  

وی افزود: «روابط ایران و بحرین از این قاعده مستثنی نیست، اراده سیاسی ایران با تأکید بر همسایه محوری و سیاست همسایگی و گسترش مناسبات با کشورهای همسایه و حوزه آسیا، دلیلی بر وجود اراده سیاسی مثبت ایران برای دستیابی به نتایج عملی در این مسیر است. خوشبختانه با فضای مثبتی که در منطقه شاهدیم، این تحول مثبت می‌تواند در ارتباط با دیگر کشورهای منطقه از جمله بحرین اتفاق بیفتد. باید به مسیر دیپلماسی اعتماد بیشتری کنیم و در این مسیر گام برداریم.»

  


                    

                       منبع: فارس

                

۱۴۰۱/۱۲/۲۳

اخبار مرتبط