از موسسه مركز اطلاعات بیشتر بدانیم

از موسسه مرکز اطلاعات بيشتر بدانيم

موسسه مركز اطلاعات در دی ماه ۱۳۰۲ با انتشار یك آگهی ، ضمن ابراز وجود ، به اطلاع علاقمندان اخبار داخلی و خارجی رساند كه می‌تواند « با شرایط سهلی معامله نموده و مرتبا به آن‌ها اخبار برساند.»

« موسسه مرکز اطلاعات » در مرداد ماه سال ۱۳۰۲ با هدف گردآوری اخبار و اطلاعات داخلی و خارجی ، و ارائه آن به مطبوعات و افراد ، در تهران تأسیس شد. این موسسه را باید نخستین بنگاه خبرپراکنی ایران دانست. گفتنی است که جراید ایران در سال‌های پایانی قرن سیزدهم هجری شمسی ، اخبار خارجی را از طریق آژانس یا خبرگزاری رویتر دریافت ، ترجمه و چاپ می‌کردند. 

منابع خبرهای داخلی همانا وزارت‌خانه‌ها و ادارات بودند . اینان خبرها را پس تنظیم ، که با رعایت شرایط و مناسبات سیاسی اجتماعی روز همراه بود ، به مطبوعات می‌دادند. چند سال بعد در اوایل قرن چهاردهم هجری شمسی مبادی اخبار خارجی تنوع پیدا کرد و شامل بی‌سیم پاریس ، بی‌سیم مسکو و بی‌سیم برلن هم شد. 

موسسه مرکز اطلاعات در دی ماه ۱۳۰۲ با انتشار یک آگهی ، ضمن ابراز وجود ، به اطلاع علاقمندان اخبار داخلی و خارجی رساند که می‌تواند « با شرایط سهلی معامله نموده و مرتبا به آن‌ها اخبار برساند.» ( روزنامه ایران ، سال هشتم ، شماره ۱۵۱۳ ( ۱۹ جمادی الاول ۱۳۴۲ ) ، ص ۳ ) این موسسه در سال ۱۳۰۳ ش با نام « مرکز اطلاعات ایران » به کار خود ادامه داد و گویا تلاش خبری یک ساله اش با اقبال جراید نیز روبرو شد. دو سال بعد ، در تیر ماه ۱۳۰۵ ، مرکز اطلاعات ایران نخستین شماره روزنامه « نامه اطلاعات » ، اطلاعات بعدی ،  را منتشر کرد که خیلی زود از جراید پرشمارگان کشور شد که تا کنون به خبر رسانی خود ادامه می‌دهد.

منبع: کانال هدایت‌ الله بهبودی

۱۴۰۲/۲/۱۲

اخبار مرتبط