وزیر خارجه باید مراقب نفوذی‌ها باشد

محمد کاظم انبارلويي

محمدكاظم انبارلویی

۱- دیدار سفرا و مسئولان سیاست خارجی، فرصتی برای بازخوانی و بازتعریف ۳ اصل مهم عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب بود.
پرهیز از دیپلماسی التماسی و تعاملات و فعالیت‌های خردمندانه و محاسبه شده با کشورها و انعطاف نشان‌دادن برای دورزدن موانع سخت و صخره‌ای و ادامه دادن مسیر اصلی از مختصات این بازتعریف و بازخوانی بود.
۲- امروز جمهوری اسلامی ابتکارات و اقدامات فوق العاده و تعیین‌کننده در سیاست خارجی دارد. به‌طوری‌که تحمیل سیاست «انزوای جهانی» را پشت سر گذاشته است.
امروز ایران با همه کشورهای جهان روابط دوستانه با رویکرد احترام متقابل دارد. آمریکا و سه کشور شرور اروپایی این رویکرد را قبول ندارند. لذا بر طبل خصومت با ملت ایران همچنان می‌کوبند.
۳- تا وقتی که رسانه‌های اهریمنی آمریکا و سه کشور اروپایی روی فرکانس دروغ، تشویش اذهان ،
اغواگری ، توهین و تهمت مانور می‌دهند، امکان یک گفت‌وگوی سازنده برای عادی‌سازی روابط وجود ندارد.
آمریکا و سه کشور اروپایی اساس روابط با ایران اسلامی را روی اصل مداخله‌جویی در امور داخلی ما از طریق موارد زیر گذاشته‌اند:
الف- نقض حاکمیت سرزمینی ایران با حمایت از گروه‌های تجزیه طلب
ب- میزبانی از گروه‌های تروریست ضدایرانی و حمایت بی‌پرده از آنان
ج- عدم صیانت از اماکن دیپلماتیک وابسته به ایران در خارج
د- تشکیل و حمایت از داعش و گروه‌های تروریستی در خارج برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی
۴- آنچه جمهوری اسلامی از سه نبرد نرم از ۷۸ تا ۹۸ و سروصدای پاییز سال گذشته در داخل تجربه کرده است یک کپی‌برداری ناشیانه دشمن از جنگ نرم معاویه علیه حضرت علی (ع) در جنگ جمل، نهروان و صفین است . سیاست معاویه تکفیر علی (ع)، تنفیض علی (ع)، پوشاندن فضایل علی (ع) و … بود.
آنها هر چه بیشتر در این معرکه پیش رفتند کمتر به نتیجه رسیدند. دلیل آن ملتی آگاه و گوش به فرمان ولی و هوشمند نسبت به ترفندهای دشمن است که در زمان علی (ع) چنین ملتی وجود نداشت. این ملت امروز در داخل و خارج در قامت یک «امت» ظهور کرده است. این «امت» امام می‌خواهد و طی ۵ دهه اخیر آن را پیدا کرده است و هزینه‌های این پایداری را با خون هزاران شهید پرداخته است و خطاب به دشمن گفته است:
گیجید هنوز؟ فصل تردید گذشت
هر قصه که گفتید و شنیدید گذشت
۵- دشمن در اتاق جنگ نرم مدام در پی «رویدادسازی» است، اما نتوانسته است به این قله برسد. آنچه ساخته است «رخدادهای ساختگی» است. شورش و آشوب‌های ساختگی یک رویداد تاریخی نیستند یک «رخداد» هستند که ساخته می‌شوند. دشمن با شبکه‌بندی ، نگرش ، گرایش و باور می‌سازد. از دل آن اراده و رفتار، نفرت و خشونت بیرون می‌آورد. این ساخت ذهنی عمری کوتاه دارد.
به همین دلیل زمان بندی براندازی نظام بیش از چهار دهه است ، جواب نمی دهد. ملت ایران جلوی پیشرفت دشمن در مدیریت ذهن جامعه را گرفته است.
۶- دیپلماسی خارجی کشور با بیش ازچهار دهه تجربه و پنجه‌افکندن با دشمنان قسم‌خورده نظام، راه پرخطری را تاکنون طی کرده است. کم‌کم دیپلمات‌های قدیم جای خود را به دیپلمات‌های جدید و جوان می‌دهند . رهبری در دیدار یاد شده ۶ ضابطه را در دیپلماسی خارجی الزامی دانستند :
الف- رعایت عزت، حکمت و مصلحت با بازخوانی و بازتعریف جدید
ب- حضور اثرگذار و جهت‌بخش در پدیده‌ها و حوادث جهان
ج- رفع و کاهش سیاست‌ها و تصمیمات تهدیدآمیز علیه ملت ایران
د- تضعیف کانون‌های خطرآفرین برای کشور
هـ- تقویت دولت‌ها و مجموعه‌های متحد همراه ایران و توسعه عمق راهبردی کشور
و- بالا بردن قدرت تشخیص لایه های پنهان در تصمیمات و اقدامات منطقه‌ای و جهانی
اجرای این ضابطه‌ها و علائم انقلابی نیاز به یک کادر کارآمد و انقلابی دارد که به مبانی فکری و سیاسی جمهوری اسلامی معتقد باشد.
وزیر خارجه باید مراقب نفوذی‌ها در پذیرش کادرهای جدید باشد.

۱۴۰۲/۳/۳

اخبار مرتبط