زیاد خوردن شراب حرام است

یكی از تئوریسین های فراری كه سابقاً ملبس به لباس روحانیت بوده ویكی از پشتیبانان فكری دولت اصلاحات به شمار می آمد، یعنی "حسن یوسفی اشكوری" كه اكنون در خارج از كشور به سر می برد، در پاسخ به سؤال شخصی از وی در مورد حلیت یا حرام بودن شراب، نسبت به حرام بودن آن تردید وارد كرده است.


یکی از تئوریسین های فراری که سابقاً ملبس به لباس روحانیت بوده ویکی از پشتیبانان فکری دولت اصلاحات به شمار می آمد، یعنی "حسن یوسفی اشکوری" که اکنون در خارج از کشور به سر می برد، در پاسخ به سؤال شخصی از وی در مورد حلیت یا حرام بودن شراب، نسبت به حرام بودن آن تردید وارد کرده است.
او در سایت شخصی خود در پاسخ به این سؤال که آیا چون در قرآن برای شراب لفظ «حرام» به کار نرفته، می توان گفت که حرام نیست پاسخ داده: «در قرآن از واژه «حرام» در مورد شراب و خمر استفاده نشده و فقط گفته شده از گناهان است و از آن اجتناب کنید... من به توان یک نظر شخصی فعلا به صورت خام می توانم بگویم که اگر ملاک تحریم و یا نهی از شرب خمر مسکر بودن باشد، طبعا بر وفق قاعدة «کل مسکر حرام» هر نوشابه الکلی به دلیل مست کنندگی نهی شده اند اما به نظر می رسد که تحریم و نهی با قید مسکر بودن بالفعل است نه وجود خصلت ذاتی مست کنندگی و آیات قرآن و به ویژه سیر تحولی آن نشان می دهد که همین نظر درست است و منطبق با انگیزه و فلسفه نهی و نقد شرب خمر.»

خلاصه حرف، همان مطالب قدیمی است که در ماهواره های فارسی زبان بارها تکرار شده است که «اگر یک گیلاس بخوری و زیاده روی نکنی، حرام نیست!» حال آنکه قرآن کریم در آیات 90 و 91 سوره مائده می فرماید "یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ اْلأَنْصابُ وَ اْلأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ.. " و نیز در سوره بقره آیه 219 می فرماید: "...یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فیهِما إِثْمٌ کَبیرٌ..."

۱۳۹۱/۱۱/۲۱

اخبار مرتبط