متن این پرسش و پاسخها به این شرح است:
سوال: اگر ذکر قنوت به غیر عربی خوانده شود، وظیفه اداء میشود؟
امام خمینی(ره):
در تحقق و عدم تحقق قنوت تأمل است. (احتیاط کند و به عربی بخواند یا به اعلم بعدی رجوع کند.)
عروة الوثقی، 1420ه ق، ج1، ص 544، م3
آیتالله اراکی(ره):
جایز است و قنوت محقق میشود.
عروة الوثقی، 1420 ه ق، ج1، ص 544، م3
آیةالله بهجت(ره):
جایز است و قنوت محقّق میشود.
وسیلة النجاة، 1423ه ق، ج1، ص 220، م 766
آیتالله تبریزی(ره):
ظاهر این است وظیفه قنوتی به غیر عربی ادا نمیشود؛ اما اگر به غیر عربی خواند، نمازش صحیح است.
المسائل المنتخبة، 1382، ص 118، م 322
آیتالله خویی(ره):
ظاهر این است وظیفه قنوتی به غیر عربی ادا نمیشود اما اگر به غیر عربی خواند نمازش صحیح است.
المسائل المنتخبة، 1412 ه ق، ص 118، م 322
آیتالله سیستانی(دام ظلّه):
در تحقق وظیفه قنوتی به غیر عربی اشکال است اما اگر به فارسی دعا کرد نمازش صحیح است.
المسائل المنتخبة، 1425، ه ق، ص 154، م 325
آیتالله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
وظیفه قنوتی انجام نمیشود ولی مبطل نماز نیست.
جامع الاحکام، 1418ه ق، ج1، ص 72، س 224
آیتالله فاضل لنکرانی(ره):
وظیفه قنوت به غیر عربی ادا نمیشود.
عروة الوثقی، مع التعلیقات، ج1، ص 520 م 3
آیتالله گلپایگانی(ره):
وظیفه قنوت به غیرعربی ادا نمیشود.
عروة الوثقی، 1420ه ق، ج1، ص 554 م 3
آیتالله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
وظیفه قنوتی به غیر عربی محقق نمیشود.
عروة الوثقی، 1386، ج1، ص 593 م 3
آیتالله نوری همدانی(دام ظلّه):
ظاهر این است وظیفه قنوتی به غیر عربی ادا نمیشود؛ اگر چه ضروری به صحت نماز نمیزند.
منتخب المسائل، 1420 ه ق، ص 124، م 322
آیتالله وحید خراسانی(دام ظلّه):
ظاهر این است وظیفه قنوتی به غیر عربی ادا نمیشود؛ اگر چه ضروری به صحت نماز نمیزند.