شب قدر آمد و گرفتارم قدر يك عمر آرزو دارم
شب قدر و ملك به پروازاست در رحمت به روي ما باز است
روزنامه شما: زماني كه شبهاي قدر فرا ميرسد حديث معروف امام صادق دوباره به ذهن تداعي ميشود، در حديثي كه حضرت ميفرمايند: آمار در شب نوزدهم صورت ميگيرد و در شب بيست و يكم ثبت ميشود و در شب بيست و سوم امضا ميشود1 و از سويي ديگر اين شبها مصادف است با ضربت خوردن و شهادت اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (عليه السلام)، آقايي كه جبرئيل در مصيبت ايشان نداي تهدمت والله اركان الهدي وانفصمت والله العدوه الوثقي قد قتل علي المرتضي سر داد.
حال اين سئوال در ذهن ما جوش و خروش پيدا ميكند كه چه ارتباطي با شب قدر و ولايت اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب و روح انا انزلناه في ليله القدر وجود دارد؟
بهترين پاسخ به اين سئوال تمسك به ثقل الله اصغر (سخنان ائمه معصومين عليه السلام) است.
از ابوجعفر امام باقر عليه السلام يا ابوعبدالله امام صادق (عليه السلام) پرسيده شد (مردد بودن بين 2 امام معصوم از رواي حديث است) شب قدر با چه علامتي شناخته ميشود، آن سرور فرمودند: نشانه شب قدر آن است كه نسيم آن شب مطبوع و دلاويز ميشود و اگر فصل سرما باشد، سوز سرمابه به گرمي ميگرايد و اگر فصل گرما باشد، سوز گرما به سردي و خنكي ميگرايد، به حدي كه مطبوع ميشود يك نفر پرسيد كه در شب قدر چه مسائلي تقدير ميشود؟ آن سرور فرمودند: در شب قدر، فرشتگان و دبيران تا آخرين آسمان فرود ميآيند و مقدرات سال آينده را ثبت ميكنند و مصائبي كه برمردم نازل ميشود، آمار ميكنند. با وجود اين اجراي همه اين مقدرات، متوقف برخواست خداوند است. آنچه را بخواهد مقدم ميدارد و آنچه را بخواهد مؤخر ميدارد. برخي از نوشتهها را محو ميكند و نوشتههاي ديگري ميافزايد و منبع همه نوشتهها نزد او است.2
آيا فقط اين تغيير اوضاع عالم و مطبوع شدن فضاي عالم تنها براي مقدرات سال آينده است؟ و البته اين موضوع (مقدرات سال آينده) موضوع بي اهميتي نيست بلكه اين تعابير نشان از بروز مسئلهاي بزرگتر است، مسئلهاي كه راه نجات انسان در كنار ثقل الله اكبر(قرآن كريم) است و چه زيبا روايتي است از اصبغ بن نباته از حضرت علي بن ابي طالب (عليه السلام) : كه پيغمبر(ص) به حضرت علي (عليه السلام) فرمودند: يا علي آيا ميداني معني شب قدر چيست؟ عرض كرد نه يا رسول الله پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: خداوند تبارك و تعالي در آن شب به تقدير و سرنوشتي كه در روز قيامت خواهد بود، قضا و حكم و اندازهگيري نموده و در آنچه خداي عزو جل فرمان داد ولايت تو بود، و نيز ولايت امامان از نژاد تو تا روز قيامت است.3
و در حديثي ديگر از مفصل بن عمر است كه ميفرمايد در محضر امام صادق(عليه السلام) از آيه مباركه انا انزلناه في ليله القدر (بدرستي كه ما قرآن را در شب قدر فرو فرستاديم) سخن به ميان آمد، فرمود چقدر برتري آن بر سورههاي ديگر آشكار است! گويد عرضه داشتم: برتري آن چه ميباشد؟ فرمود: در آن شب ولايت اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (عليه السلام) نازل شده، گفتم در شب قدري كه ما آن را در ماه رمضان اميد داريم؟ فرمودندآري شبي كه در آن شب آسمانها و زمين اندازهگيري شده و ولايت اميرالمومنين علي بن ابي طالب (عليه السلام) در آن تقدير و معين شده است.
آري، نسيم ولايت اميرالمومنين علي بن ابي طالب در شب قدر به وزيدن گرفته و شامل حال محبين هدايت و سعادت ميشود. سعادتي كه تعفن گناه را به مشام ميرساند و ديگر گناه براي براي انسان لذتي ندارد و تمام خواستههاي انسان كسب رضايت خداوند ميشود. امير است امسال نيز قدر ما، قدر دانستن نعمت ولايت امير المؤمنين علي بن ابي طالب و اولاد معصومين ايشان باشد. چرا كه در كنار كتاب الله راه رسيدن به سعادت است و ولايت علي بن ابي طالب و اولادشان همان رحمتي است كه درهاي آن به روي ما باز است.
منابع: قرآن
1- گزيده كافي، ج3
2- گزيده كافي، ج3، ص194
3- معاني الاخبار، ترجمه محمدي، ج2
4- معاني الاخبار، ترجمه محمدي، ج2، ص250