آیةالله جوادی: بیشتر جن‌گیرها دروغگو هستند

عکس خبري -آيةالله جوادي: بيشتر جن‌گيرها دروغگو هستند

این استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: با اشاره به آیه شریفه «هل أنبئكم علی من تنزل الشیاطین ـ تنزل علی كل أفاك أثیم» گفت: جنیان معمولا اخبار مخلوط به كذب می دهند و جن گیرها هم غالبا حرف‌ها را با دروغ همراه می كنند، یعنی همان طور كه اكثر جن ها كاذبند، اكثر جن‌گیرها هم دروغ گو هستند از این رو اخبارشان قابل اعتماد نیست. این جن گیرها كه در هر عصر و مصری هستند مصداق «أفاك أثیم» می‌باشند و شیاطین بر آن ها نازل می شوند.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: فیلم ساز وقتی می بیند دشمن در هجو رسول خدا فیلم می سازد باید در جمال و کمال ایشان و امیرمؤمنان علیه السلام فیلم بسازد. اموری مثل قدرت شعر و حنجره ای که صدای زیبا دارد به دست خدا و نعمت او است و باید به وسیله آن از دین دفاع شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه در مسجد اعظم قم به ادامه تفسیر سوره مبارکه شعراء پرداخت و گفت: ثواب درس امروز هدیه به روح همه شهدا خصوصا شهید مطهری رضوان الله علیه.

بیشتر جن‌گیرها دروغگو هستند

این استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: با اشاره به آیه شریفه «هل أنبئکم علی من تنزل الشیاطین ـ تنزل علی کل أفاک أثیم» گفت: جنیان معمولا اخبار مخلوط به کذب می دهند و جن گیرها هم غالبا حرف‌ها را با دروغ همراه می کنند، یعنی همان طور که اکثر جن ها کاذبند، اکثر جن‌گیرها هم دروغ گو هستند از این رو اخبارشان قابل اعتماد نیست. این جن گیرها که در هر عصر و مصری هستند مصداق «أفاک أثیم» می‌باشند و شیاطین بر آن ها نازل می شوند.

این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «الذی یراک حین تقوم، و تقلبک فی الساجدین» گفت: مراد از این رؤیت الهی، رؤیت تشریفی است و غیر از رؤیت عام خداوند است که از «بکل شیء بصیر» فهمیده می شود. نماز هم که ستون دین است مهم ترین مسئله آن سجده است که از رکوع هم بالاتر است. چون سجده رکن اعظم و اشرف است، در هر رکعت دو بار تکرار شده و به خاطر این اهمیت است که خدای متعال می فرماید «سجده کن و نزدیک شو».

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به ایمان و عمل صالح، خاطر نشان کرد: انسان نیاز به حسن فاعلی یعنی ایمان و حسن فعلی یعنی عمل صالح دارد. اگر حسن فاعلی بدون عمل صالح داشته باشد مدتی در عذاب می ماند و سپس وارد بهشت می شود ولی اگر حسن فعلی داشت اما از ایمان بی بهره بود راهی به بهشت ندارد.

ذکر خدا حد و مرز ندارد

حضرت آیت الله جوادی آملی درباره فراز «و ذکروا الله کثیرا» گفت: حد اعمال و مناسک عبادی مانند نماز و روزه و حج مشخص است ولی ذکر خدا حد ندارد. مراد از ذکر هم نام خدا نیست بلکه یاد خدا است. برای غیر معصوم هم دائم الذکر بودن بسیار مشکل است ولی کثیر الذکر بودن به معنای یاد خدا باعث نجات انسان است. کاری که به نام خدا انجام می شود باید بگونه ای باشد که انسان رویش بشود بگوید به نام خدا انجام می دهم چون غذای حرام را که با نام خدا نمی خورند. این قرنطینه بسیار خوبی است و اگر کسی یک مقدار این راه را برود برای او عادی می شود.

کسی که هنر را پای چند دختر و پسر جوان بریزد حسرت خواهد خورد

این استاد عالی حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: شعرا دارای قدرتی هستند که نعمت خدا است و در برابر هر نعمتی مسؤلیتی است. اگر کسی شاعر، هنرمند، فیلم ساز و ... شد باید از بی دین ها، منافقین، ‌دشمنان و تحریم ها انتقام بگیرد. مراد از «و انتصروا» در آیه آخر سوره مبارکه شعراء انتقام است. هنر کلمه ای است که فعل فاعل را به همراه دارد لذا یا دینی است یا غیر دینی.

وی ادامه داد: خداوند غریق رحمت کند علامه امینی را که اشعار زیادی را در حمایت از ولایت جمع آوری کرده است. اکثر الغدیر را ادبیات تشکیل می دهد. فیلم ساز وقتی می بیند دشمن در هجو رسول خدا فیلم می سازد باید در جمال و کمال رسول خدا صلی اله علیه و آله و امیر المؤمنین علیه السلام فیلم بسازد. ممکن است کسی هنر خود را پای چند دختر و پسر جوان بریزد اما حسرت زیادی خواهد خورد. اموری مثل قدرت شعر و حنجره ای که صدای زیبا دارد به دست خدا و نعمت او است و باید به وسیله آن از دین دفاع شود.

انواع شعر

شعر به دو بخش ادبی و منطقی تقسیم می شود و رابطه بین آن ها عموم و خصوص من وجه است. شعر منطقی از تمثیلات و خیالبافی تشکیل می شود ولی شعر ادبی دارای قواعد و مطالب علمی، عروض، قافیه،‌ وزن و نظم خاص است. اگر مراد از کراهت شعر در شب جمعه و مانند آن، شعر منطقی باشد هم این شعر مکروه است و هم قصه ها و خیال بافی ها و اگر مراد شعر ادبی باشد،‌ مثل شعر توحیدی، ‌نبوی، ‌علوی و فاطمی که خوانده می شود به معنای «اقلّ ثوابا» است.

وی هم چنین درباره این آیات «و الشعراء یتبعهم الغاوون، ألم تر أنهم فی کل واد یهیمون، و یقولون ما لا یفعلون» ابراز داشت: جوهره این شعر با جوهره وحی فرق می کند چون خیال بافی است و برهان در آن نیست، آورنده شعر که شاعر است پراکنده اندیش است،‌ تأثیر شعر هم در کسانی است که اهل ضلالت و غوایت و در هر وادی حیرانند. واعظی هم که عمل ندارد منافق نیست بلکه مسلمان است ولی گرفتار قول بلا عمل است.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان درس نیز با اشاره به بخش نهایی آیه آخر سوره مبارکه شعراء «و سیعلم الذین ظلموا أی منقلب ینقلبون» گفت: امیدوریم این نظام به برکت خونهای پاک شهدا چون شهید مطهری به پیروزی نهایی برسد.

۱۳۹۱/۲/۱۳

اخبار مرتبط