قالیباف: وادادگی لقب عقلانیت گرفته

پس از دوران دفاع مقدس كه دولت‌ها بر مسند كار آمدند، یكی از اشتباهات بزرگ و فاحش ما این بود كه هر چه زمان گذشت، از فرهنگ و مدیریت جهادی فاصله گرفتیم.

به گزارش نما، محمدباقر قالیباف شهردار تهران صبح امروز در همایش هادیان سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنانی گفت: به عنوان خدمتگزار در این شهر به همه شما عزیزان، همرزمان و همسنگران خودم که از سراسر کشور به شهر تهران تشریف آورده‌اید و دو - سه روزی شهروند این شهر هستید، خیر مقدم عرض می‌کنم.

وی افزود: هر زمانی که توفیق پیدا می‌کنم تا در مجموعه ستاد فرماندهی سپاه پاسدران حضور پیدا کنم تمامی خاطرات گذشته‌ام تکرار می‌شود. البته خاطرات ما در مجموعه ستاد فرماندهی از سال 69 رقم خورده چرا که از سال 69 به بعد بود که تهران نشین شدیم.

شهردار تهران ادامه داد: همه زندگی هویتی، عقبه و شکل‌گیری شخصیت ما متعلق به این فرهنگ و سازمان است و همیشه به این افتخار کرده‌ایم. امیدواریم همیشه هم پاسدار باقی بمانیم، بر فرهنگ پاسداری و مجاهدت اصرار بورزیم، راه دوستان شهید خود را ادامه دهیم و بر عهد و پیمانی که با آن عزیزان بسته‌ایم، ولو در عرصه‌های دیگر وفادار باشیم.

قالیباف با اشاره به مقوله مدیریت جهادی، گفت: طبیعتا اینگونه حس کرده‌ام که اگر بخواهم به جزئیات فرایند موضوع مدیریت جهادی بپردازم، در شأن جلسه نیست و مطمئن هستم دوستان به همه این موضوعات بهتر از بنده آشنا هستند. یقین دارم در این بخش، فرهنگ سپاه، فرهنگ جهادی است و عزیزان ما روز تا شب با همین شاخصه‌ها و مؤلفه‌ها زندگی می‌کنند. طبیعتا سطح این جلسه آن است که به موضوع مدیریت جهادی از یک سطح گفتمانی و تمدنی توجه کنیم. هر چند که نیازمند تولید ادبیات هم برای این مقوله هستیم.

وی تأکید کرد: شاید در محیطی غیر از سپاه نیاز باشد به این شاخصه‌ها بپردازیم اما در محیط سپاه لازم است به سطح گفتمانی و بنیادی مدیریت جهادی بپردازیم. قبل از اینکه بحث ما بحث مدیریت جهادی باشد، باید بر فرهنگ جهادی نیز تکیه داشته باشیم، چرا که مدیریت جهادی در سایه فرهنگ جهادی معنی و مفهوم پیدا می‌کند.

شهردار تهران با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی مقام معظم رهبری، اظهار داشت: بدون شک موضوع مدیریت جهادی موضوع سال 93 نیست، بلکه مدیریت جهادی موضوعی است که ما با فرهنگ شیعه از صدر اسلام تا به امروز با آن زندگی کرده‌ایم و از این به بعد هم زندگی خواهیم کرد. مهم این است که ما زمان و مکان را به درستی برای این فرهنگ بشناسیم و دنبال کنیم.

قالیباف همچنین گفت: آن چیزی که در زندگی ما بسیار مهم و اساسی است، بحث مربوط به ایمان است. قدرت نظام اسلامی و انقلاب اسلامی تکیه بر ایمان دارد. هنگامی که شهید مطهری (ره) خصوصیات امام خمینی (ره) در بحث عوامل پیروزی انقلاب را می‌گوید، بر این موضوع تأکید دارد که امام بر خدا، مردم و باورهای خودش ایمان داشت. بنابراین شرط ایمان داشتن به باورهایی که داریم نیز بسیار مهم و اساسی است.

وی افزود: امیرالمومنین علی(ع) می‌فرمایند که "حقیقت ایمان بر چهار چیز تکیه دارد؛ صبر، یقین، عدل و جهاد"؛ ما باید به این موضوع در فرهنگ اسلامی و شیعی خودمان به طور جدی توجه کنیم و بعد تأکید بر این است که جهاد خودش بر چهار پایه استوار است؛ امر به معروف، نهی از منکر، راستگویی در هر شرایطی و دشمنی با فاسقان. ما وقتی به زندگی اهل بیت (ع) نگاه می‌کنیم و سیره اهل بیت(ع)در سیاست، تدبیر و اداره امور را بررسی می‌‌کنیم، می‌بینیم که سیاست‌ورزی، خردورزی، تصمیم‌گیری، اداره جامعه و تدبیر کردن در جامعه بر چه اساسی بوده است. ما می‌بینیم که در فرهنگ اهل بیت (ع) به سه موضوع حق، عدل و فطرت تأکید شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه حق در حقیقت یک درک حکیمانه و یک سنت الهی است، تصریح کرد: به بیانی حق و حق‌مداری اساس یک زندگی انسان در همه عصرها و نسل‌هاست. علاوه بر این وقتی در زندگی معصومان و انبیاء نگاه می‌کنیم، شاهد هستیم که همیشه تأکید و حمایت آن‌ها بر عدل در جامعه بوده است. بعضی از فقها و اسلام شناسان بزرگ ما بر این باور هستند اگر در جامعه‌ای عدل مستقر نشود امکان اجرای بقیه احکام وجود ندارد و شرط بقیه احکام را اجرای عدالت در جامعه می‌دانند.

قالیباف با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین رسالت یک نظام و حکومت اسلامی عدل است، گفت: اهل بیت(ع) همیشه تلاش داشتند تا حوزه اقتضاء و مقتضیات را به درستی تشریح کنند و در حقیقت برای مقتضای آن اقتضاء در جامعه کالا تولید کرده و به موضوعات فرهنگی توجه کنند نه برای تقاضایی که در جامعه وجود دارد. بسیاری از اوقات تقاضاهایی در جامعه وجود دارد که تقاضاهای کاذب هستند.

وی افزود: در اقتصاد سرمایه‌داری وقتی بحث عرضه و تقاضا را دنبال می‌کنند، می‌گویند بررسی کنید تا چه تقاضایی وجود دارد و آن تقاضا را عرضه کنید؛ اما در فرهنگ اهل بیت(ع) برای مقتضای آن اقتضا در حوزه عدل که یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه است،چاره‌اندیشی می‌شود. در حقیقت آن‌هایی که بر اساس تقاضا، یک موضوع و کالا، چه کالای فرهنگی و چه کالای غیر فرهنگی، تولید می‌کنند، به دنبال تعادل در جامعه هستند و همیشه از عدل محرومند.

شهردار تهران در ادامه با تأکید بر اینکه بین حمایت از عدل و برقراری تعادل تفاوت اساسی وجود دارد، اظهار داشت: در حقیقت بر اساس باورهای اهل بیت(ع) آن‌هایی که به دنبال تعادل هستند نه خودشان سعید می‌شوند و نه جامعه را به سعادت می‌رسانند، اما آن‌هایی که حامی عدل هستند، با مقتضای اقتضائات جامعه و مبتنی بر سنت‌های الهی حرکت می‌کنند، برای اداره و مدیریت جامعه سیاست‌مدار و مدبر هستند و نه سیاست فروش و سیاست‌باز.

قالیباف ادامه داد: قیام امام حسین(ع) بر اساس اقتضاء بود نه بر اساس تقاضا. نامه‌های بسیاری نوشتند و بعد هم نامه‌هایشان را پس گرفتند، اما امام حسین (ع) برنگشت، بلکه آن حضرت مسیر را ادامه داد؛ چرا که اقتضائات جامعه این بود که حضرت بیاید و این حرکت جهادی و فرهنگ عاشورایی را برای همیشه تاریخ بگذارند تا امروز بین تعادل و عدل گیر نکنیم و بفهمیم که باید به عدل عمل کنیم نه به تعادل.

وی خاطر نشان کرد: اگر حوزه مدیریت در فضا و فرهنگ اهل بیت(ع)، حق، عدل و فطرت است و پایه‌های اساسی فرهنگ اهل بیت(ع) در اداره جامعه وجود دارد، باید بدانیم که این فطرت هم اساسا بحث فطری است، نه از جنس نگاه انسان محوری. امروز بعضا یک نگاه اومانیستی و غرب‌گرایی حاکم می‌شود اما در واقع اقتضاء هم از فطرت و درون انسان‌ها سرچشمه می‌گیرد.

شهردار تهران با بیان اینکه باید انسان را از درون شناخت و نه از بیرون و عوامل بیرونی، تصریح کرد: حتما مدیریت جهادی تحت تأثیر فرهنگ جهادی است. در حقیقت مدیریت جهادی آن نگاه عملیاتی مدیریت اسلامی است.

قالیباف در ادامه سخانانش، گفت: بنده حدود 7 – 8 سال قبل مقاله مفصلی را در حوزه مدیریت در مجله دانشگاه امام صادق(ع) نوشتم که آیا اصلا مدیریت اسلامی و غیر اسلامی داریم؟ مدیریت یا علم است، یا هنر و یا هر چیز دیگری، اما در آنجا به صورت مفصل بحث کردم که حتما مدیریت، اسلامی و غیراسلامی دارد. مبانی اسلامی و غیراسلامی مدیریت نیز آن است که مدیریت جهادی شعبه‌ای از فرهنگ جهادی در مدیریت اسلامی است.

وی ادامه داد: اگر بر این سه اصل حق، عدل و فطرت نگاه کنیم، می‌توان گفت که مدیریت جهادی یعنی کار و تلاش خالصانه در راه خدا. مدیریت جهادی عقل متصل به وحی و نه عقل ابزاری و پراگماتیستی است. در دوران دفاع مقدس اگر می‌خواستیم با عقل پراگماتیستی نگاه کنیم، دلیلی نداشت در خرمشهر، عملیات والفجر مقدماتی و والفجر هشت بایستیم و عملیات بدر و خیبر را انجام دهیم. اصلا عقل پراگماتیستی به ما اجازه نمی‌داد که بجنگیم بلکه باید مانند بنی صدر همه چیز را تحویل می‌دادیم.

شهردار تهران تصریح کرد: عقل متصل به وحی است که نه تنها به ما اجازه می‌دهد، بلکه ما را موظف و مکلف می‌کند که بایستیم. اگر در این مسیر ایستادیم، خداوند نیز پیروزی ما را ضمانت می‌کند.

قالیباف همچنین تأکید کرد: امروز متأسفانه در جامعه ما، همانند بقیه علوم انسانی که تحت تاثیر فرهنگ لیبرالیستی و غرب هستیم، در حوزه مدیریت نیز تحت تاثیر همین فرهنگ هستیم و مدیریت را نیز اینگونه تعریف می‌کنیم. این نوع مدیریت کاملا متفاوت از مدیریت اسلامی و غیر اسلامی است. این چالشی است که در حوزه علوم انسانی وجود دارد اما شاخه علم مدیریت نیز تحت تاثیر همین بحث است.

وی افزود: در الگوهای نظری؛ مدیریت اسلامی که مدیریت جهادی شعبه عملیاتی آن است، بر سه سطح قرار دارد. سطح اولیه و یکم آن، پارادایم فکری حاکم بر این موضوع است که مبتنی بر معنویت‌گرایی و اسلام‌گرایی است. سطح دوم مبانی فلسفی مدیریت جهادی است که باید در آن به درستی هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی را در حوزه مدیریت جهادی بدانیم. یعنی در حوزه هستی‌شناسی کاملا باید توحیدی به موضوع نگاه کنیم.

شهردار تهران تأکید کرد: باید در حوزه معرفت‌شناسی نیز همان حاکمیت وحی را در نظر داشته و عقل را آن بخشی از وحی الهی بدانیم که خداوند تبارک و تعالی در نهاد همه انسان‌ها قرار داده است. این عقل در حوزه معرفت‌شناختی مهم است. عقلی که شهید مطهری درباره آن می‌فرماید: پیامبر مکرم اسلام (ص) با این عظمت، حجت ظاهری شما است و عقل متصل به وحی که خدا در نهاد شما گذاشته است حجت باطنی است، بر همین موضوع دلالت دارد.

قالیباف اضافه کرد: در انسان شناسی نیز باید بدانیم که انسان به عنوان خلیفه‌الله در روی زمین است و خدا هر انسانی را که آفرید، دو عنصر مهم انسانیت و آزادی را به او عطا کرد. سطح سوم نیز در واقع نظام‌نگری بر مدیریت جهادی و فرآیند مدیریت جهادی است که در حوزه برنامه‌ریزی و تشکیلات قرار دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: همانطور که پیش از این اشاره شد، نکته کلیدی و مهم بحث آن است که مدیریت جهادی تنها مختص به سال 93 نیست. اگر از همان 15 خرداد سال 42 و قیام امام خمینی (ره) نگاه کنید، دو تفکر را می بینید؛ یک تفکر به امام (ره) می‌گفتند با کدام سرباز و امکان می‌خواهید در مقابل شاه با این ساواک، قدرت و هیمنه به عنوان ژاندارم منطقه بایستید؟ در آن زمان می‌گفتند این رژیم ژاندارم آمریکا در زیر گوش شوروی است و یک مجتهد در قم می‌خواهد بلند شود و مقابل همه این‌ها بایستد. مخالفان امام خمینی(ره) در حوزه و دانشگاه و در بخش‌های مختلف حوزه نخبگانی هم قرار داشتند. این در حالی است که آن برهه، زمان جنگ سرد بود و تمام دنیا در سلطه آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی قرار داشت.

شهردار تهران در هیمن زمینه تأکید کرد: بنابراین هیچ اتفاق و حتی انقلابی بدون نظر آمریکا و شوروی اتفاق نمی‌افتاد. در حوزه کارائیب و در کوبا، شاخ آفریقا، ویتنام شمالی و جنوبی، کره شمالی و جنوبی نیز اگر اتفاقی می‌افتاد یک طرف آن آمریکا و شوروی بودند.

قالیباف با بیان اینکه این همان مدیریت لیبرالیستی، مدیریت غیرجهادی و عقل غیر متصل به وحی است، گفت: اما امام در اینجا به اقتضائات و وظایفشان عمل کردند و گفتند من وظیفه دارم با ظلم مبارزه کنم. بنابراین انقلاب را آغاز کرد. بعد هم از امام(ره) سوال کردند که با کدام سرباز می‌خواهید مقابله کنید که ایشان فرمودند سربازان من همه در قنداق هستند، بعد هم دیدیم که متولدان همان سال 42 در کف خیابان انقلاب کردند و جنگ را هم اداره کردند.

وی افزود: امام خمینی(ره) را از عراق و کویت بیرون کردند. روزی که می خواستند تصمیم بگیرند تا به ایران بیایند، برخی می‌گفتند هنوز شاه و حکومت شاهنشاهی در ایران است، حکومت نظامی اعلام شد، ایشان دستور دادند تا مردم بیرون بیاید. جالب است که وقتی اتفاق طبس هم افتاد، امام(ره) مثل خیلی از افراد سیاسی نیامدند بگویند که رادارها و نیروی هوایی ما بود که دشمن را منهدم کردند، بلکه ایشان فرمودند خدا حادثه طبس را ترتیب داد. ایشان با این بیان، می‌خواستند بگویند که طرف شما ما نیستیم بلکه طرف شما خداست.

شهردار تهران اضافه کرد: در جریان تسخیر لانه جاسوسی، امام خمینی(ره) محکم جلوی آمریکا ایستادند و گفتند باید لانه جاسوسی را جمع کنید. به دلیل اینکه به دنیا بگویند ما دشمنی نداریم نیز خانم‌ها و سیاه پوست‌ها را رها کردند. ایشان عقل، حق و فطرت را مبنا قرار دادند.

قالیباف یادآور شد: جریان آزادسازی خرمشهر مانند حادثه طبس نبود، بلکه رزمندگان به صورت مستقیم به خرمشهر رفتند اما امام خمینی(ره) باز هم فرمودند که خرمشهر را خدا آزاد کرد. در اوج جنگ امام احساس می‌کنند باید در لبنان به دفاع مسلمانان برویم، بنابراین این افتخار بزرگ اتفاق می‌افتد که امروز شجره طبیه را در حزب‌الله می‌بینیم.

وی همچنین تأکید کرد: ما می‌خواهیم به دنیا نشان دهیم که این قدرت ما است اما این اشتباه است. باید بدانیم قدرت خدا است. خیلی از حوادث دیگری نیز داریم که اصلا خودمان از آن خبر نداشتیم، اما وقتی آن حادثه اتفاق افتاده است می‌گوییم این کار ما بوده است؛ این در حالی است که کار ما نیست بلکه کار خدا است. این همان حرفی است که امام خمینی(ره) فرمودند اگر آمریکا بخواهد جلوی دین ما بایستد، ما جلوی همه دنیای او می‌ایستیم. این همان فرهنگ و مدیریت جهادی است.

شهردار تهران با بیان اینکه از گذشته دور و از اول انقلاب تا امروز این دو تفکر همیشه در مقابل هم ایستاده‌اند، خاطرنشان کرد: در سال 93 نیز مقام معظم رهبری یک بار دیگر این تذکر و یادآوری را به همه ما کردند که امروز هم در کشور دو استراتژی وجود دارد؛ یک استراتژی فرهنگ و مدیریت جهادی و یک استراتژی نیز نگاه لیبرالیستی و وادادگی است.

قالیباف ادامه داد: چند روز پیش در جمع علمای رزمنده و جانباز تهران نیز عرض کردم که با فرهنگ جهادی است که ما میز مذاکره را هم میدان مبارزه می‌دانیم و فقط شکل آن تغییر کرده است. زیرا آن‌‌ها به دنبال آن هستند که نظام اسلامی نباشد و ما هم به دنبال مبارزه با ظلم هستیم. بنابراین یک روز در وسط جبهه می‌جنگیم، یک روز به ساخت و ساز می پردازیم و در حوزه سیاست خارجی هم یک روز اقتضا می‌کند که پشت میز می‌نشینیم، اما میز را هم میدان مبارزه می‌دانیم. البته نگاه‌ها نیز متفاوت است؛ آیا با فرهنگ جهادی پشت این میز می‌نشینیم یا فرهنگ لیبرالیستی؟

وی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: پس از دوران دفاع مقدس که دولت‌ها بر مسند کار آمدند، یکی از اشتباهات بزرگ و فاحش ما این بود که هر چه زمان گذشت، از فرهنگ و مدیریت جهادی فاصله گرفتیم. گاهی اوقات خودمحوری را به جای خدامحوری قالب کردیم و خودشیفتگی را با خودباوری جا به جا کردیم. البته بنده نمی‌توانم نیت‌خوانی کنم که آیا این کار آگاهانه صورت گرفته یا به صورت ناآگاهانه؛ اما می‌بینیم که خودشیفتگی به جای خودباوری به جامعه تزریق شد، مردم باوری را با مردم فریبی، عدالت را با مساوات و اقتصاد مقاومتی را با اقتصاد سیاسی اشتباه گرفتیم و به وادادگی و انفعال، لقب عقلانیت دادیم.

شهردار تهران در همین زمینه ادامه داد: این عقلانیت هم اگر باشد، عقلانیت ابزاری و پراگماتیستی است و نه عقلانیت متصل به وحی. ما در بسیاری از نقاط مسائل را بین آرمان‌گرایی و توهم جا به جا کردیم.

قالیباف همچنین تصریح کرد: بنده روزی مسئول قرارگاه سازندگی در زمان دولت آقای هاشمی بودم و در این عرصه نیز خیلی فعال بودم، زیرا هم در نیروی مقاومت و هم در قرارگاه سازندگی حضور داشتم. حتما آقای هاشمی خودشان این موضوع را تأیید می‌کنند که در سال 1372 خدمتشان رسیدم و عنوان کردم که با این فرهنگی که در سازندگی پیش می‌رویم، با این سبک پیمانکاری کار به جایی نمی‌رسد، اگر هم به جایی برسد در آن فقر و فساد بیشتر می‌شود؛ همین فسادی که امروز در جامعه می‌بینیم.

وی ادامه داد: بنده به خاطر دارم که برای ایشان مثال زدم و گفتم باید اجازه دهیم دوره سازندگی کشور، مناطق جنگی و غیر جنگی و اقتصاد با همان فرهنگ دوران دفاع مقدس باشد، وی گفت که "این موارد خیلی با هم متفاوت است، نه اینطوری نمی‌شود". بنده گفتم مگر لشکر 77 نبود؟ برای چه ما تیپ امام رضا(ع)، لشکر پنج نصر و تیپ جوادالائمه را درست کردیم؟ لشکر امام رضا (ع) که وجود داشت، همه ما با همان‌ها به جبهه می‌رفتیم، وی گفت "نه، نمی‌شد." بنده نیز گفتم همان ساز و کاری که در آنجا داشتیم، در ساخت و ساز، پیمانکاری و فرهنگ اقتصادی نیز وجود دارد. با این فرهنگ نمی شود اقتصادی در طراز نظام اسلامی درست کرد.

شهردار تهران اضافه کرد: بنده به وی آقای هاشمی رفسنجامی گفتم مگر روزی که به جبهه آمدم چکاره بودم؟ فرمانده بودم؟ کار بلد بودم؟ نظامی بودم؟ به او گفتم دانشگاه فردوسی مشهد را محور می‌کنیم تا همه پیمانکاران و مهندسان بیایند.

قالیباف افزود: مگر ارتش نجنگیده است؟ ارتش هم در جنگ حضور داشته است اما شما نگاه کنید که همین ارتش، سپاه و بسیج در تفکر بنی‌صدر هر روز عقب‌نشینی می‌کردند اما در تفکر امام(ره) و مدیریت جهادی تاختند و دشمن را به عقب راندند؛ به طوری که در هر عملیاتی که به ایمان ما خللی وارد شد، در همان عملیات شکست خوردیم. ما این را با پوست و گوشت و استخوان خود حس کرده‌ایم، از این رو است که باید به آن توجه کنیم. در حقیقت مدیریت جهادی یک تغییر در نگرش و روش است.

وی در ادامه اظهار داشت: مدیریت جهادی، خودباوری در عین خداباوری است، یعنی هم به خودمان ایمان داریم که این کار را انجام می‌دهیم و هم به خدا مطمئن هستیم که دست ما را می‌گیرد، به همین خاطر است که در دوران دفاع مقدس شاهد هستیم روی بهمنشیر و اروند پل نصب می‌شود. این در حالی است که هیچ وقت فکر نمی‌کردیم بتوان این پل را احداث کرد. در مدیریت جهادی ابتکار، خلاقیت و نوآوری وجود دارد. این خلاقیت، نوآوری و ابتکار هم با تکیه بر علم اتفاق می‌افتد. امروز اگر مدعی هستید که ماهواره‌ها را بر مدار قرار می‌دهید، این اتفاق از کجا رخ داده است؟ این همان خودباوری و خلاقیت است.

شهردار تهران گفت: اولین موشکی که شهید شفیع‌زاده و شهید مقدم می‌خواستند از جفیر و طلاییه پرتاب کنند، آن را بر روی تویوتا گذاشته بودند تا بلند شود، آن تویوتا هم تکه پاره شده و دو نفر از بچه‌ها مجروح شدند، موشک هم 50 متر آن طرف‌تر به زمین خورد، اما وقتی کار را به صورت علمی و تحقیقاتی دنبال می‌کنیم، امروز این اتفاق می‌افتد که در پای میز مذاکره هم نگران کارهای جهادی بچه‌های دوران دفاع مقدس هستند که روحیه جهادی را به آنجا بکشند و دشمنان بگویند قدرت دفاعی خود را که مبتنی بر فرهنگ جهادی است، متوقف کنید.

قالیباف در ادامه سخنانش، افزود: ما در فرهنگ جهادی به خودمان، خانواده و جامعه خود با هم و همزمان نگاه می‌کنیم. ما آرمان‌گرای واقع بین هستیم و با توهمات زندگی نمی‌کنیم. برخی هستند که تنها شعار می‌دهند، مقام معظم رهبری فرمودند که حزب‌الهی‌ها و انقلابی‌ها کسانی هستند که آرمان‌گرای واقع‌بین هستند. ما نتیجه محور هم هستیم و باید به نتیجه هم توجه کرده و با خردجمعی حرکت و مردم را نیز شریک کنیم.

وی تأکید کرد: ما در جنگ مردم را شریک کردیم، بسیج شراکت مردم در جنگ بود اما در اقتصاد فرهنگ و سیاست مردم را راه نمی‌دهیم. اگر راه می‌دهیم، آن‌ها را مقطعی راه می‌دهیم؛ به نحوی که رأی آن‌ها را می خواهیم، بعد دیگر با آن‌ها کاری نداریم تا به دوره بعدی برسیم. اگر امر به معروف و نهی از منکر نباشد، استفاده فصلی می‌شود، اما اگر اصل 8 قانون اساسی مد نظر قرار گیرد، فرهنگ جهادی و مدیریت جهادی اتفاق می‌افتد، یعنی مردم همیشه در صحنه حاضرند.

شهردار تهران، گفت: ما در فرهنگ جهادی هم به خدا توکل می‌کنیم و هم به مردم اعتماد داریم. ما در این فرهنگ به مردم بی اعتماد نیستیم. بر اساس فرهنگ جهادی است که امام خمینی (ره) می‌فرمایند: "من خدمتگزار مردم هستم" و "رهبر شما آن کودک 13 ساله است"، اما همین امامی که تا این حد در مقابل مردم تواضع می‌کند، می‌گوید اگر روزی مردم یک خواسته غیر الهی داشته باشند و همه آن‌ها در یک طرف قرار داشته باشند و من به تنهایی در یک طرف باشم، در مقابل همه این مردم می‌ایستم. این تفسیر جهاد و حق است.

قالیباف در بخش پایانی سخنانش بر ضرورت عبور از دیوان سالاری تاکید کرد و گفت: عبور از دیوان‌سالاری باید به گونه‌ای باشد که ما برنامه محور حرکت کنیم نه اینکه به همین صورت تصمیم بگیریم و سپس مشکلات و معضلات درست کنیم. حتما باید در مدیریت جهادی جوان‌گرایی کنیم، اما جوان‌گرایی که منطبق بر شایسته‌سالاری، شایسته‌گزینی نبوده و در آن شایسته‌پروری وجود نداشته باشد.
منبع: تسنیم

۱۳۹۳/۲/۳۱

اخبار مرتبط