لاریجانی:سیاسیون سهل‌اندیش در رابطه با آمریكا دچار سستی شده‌اند

عکس خبري -لاريجاني:سياسيون سهل‌انديش در رابطه با آمريکا دچار سستي شده‌اند

خبرنامه دانشجویان ایران:رئیس موقت مجلس نهم گفت: در این سه دهه بارها و بارها ایالات متحده آمریكا علی‌رغم اشتلم‌گویی‌های سیاسی با ظاهر دوستانه در پی رخنه‌ بود كه گاه برخی سهل‌اندیشان میدان سیاست در این وادی دچار تردید و سستی شدند.



به گزارش نما به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس موقت مجلس نهم شورای اسلامی صبح امروز در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس با اشاره به سالگرد رحلت جانسوز پیشوای بزرگ انقلاب اسلامی، این مصیبت را به ملت ایران و نمایندگان مجلس تسلیت گفت و اظهار داشت: امام (ره) از منظر احیاگری دینی و اصلاح‌گری اجتماعی در سده‌های اخیر از مرتبتی بالا برخوردار است که کمتر می‌توان در بین محییان دینی و مصلحان اجتماعی نظیر آن را یافت.

وی ادامه داد: عمق بینش دینی و تسلط ایشان به علوم مختلف اسلامی و نگاه نافذ ایشان به علل انحطاط مسلمانان به شگردهای استعمار گران و به خصوص داشتن تئوری حکومت اسلامی از ایشان نه تنها در ایران بلکه در جهان اسلام شخصیتی استثنایی ساخت.

رئیس موقت مجلس خاطرنشان کرد: تأثیرات اندیشه‌های بلند ایشان تا امروز در بین توده‌های مسلمانان منطقه می‌توان به روشنی درک کرد، منظومه فکری امام در ابعاد مختلف در ارکانی چند استوار است، نخست امام به عنوان اندیشمندی زمان‌شناس و روشن‌بین هم مخالف کج‌اندیشی و واپس‌گرایی بود و با متحجران ستیز داشت و هم با روشنفکر‌زدگی دین‌ستیز که ریاکارانه برای دنیا‌طلبی اسلام را التقاطی معرفی می‌کردند، مبارزه می‌کرد.

لاریجانی با بیان اینکه اسلام امام (ره) در عصر عسرت ایدئولوژی‌های بشری و ناتوانی آنها از تامین عدالت و استقرار آزادی و معنویت حیات جدیدی را برای مسلمانان و بشریت تعریف کرد، گفت: امام (ره) از این اندیشه به اسلام ناب محمدی یاد کرد؛ ویژگی قرائت امام از اسلام اصالت فکر فقهی و ممزوج کردن با روح معنوی و عرفانی و عقلانی بودن به جامعیت اجتماعی و سیاسی و پرتحرک بودن و انقلابی بودن در عرصه‌های سیاسی و مبارزه با استعمار و استبداد است.

لاریجانی ادامه داد: نکته دیگر اینکه نگاه عدالت‌محور در مدرسه فکری امام (ره) تجلیل و ظهور عمده دارد گرچه در فلسفه سیاسی اسلام عدالت، بنیاد مدینه فاضله است اما به خصوص در قرن بیستم با رویگردانی دنیای غرب از مفهوم و تحقق عدالت، عملا روشنفکران جهان اسلام نیز عمده همت خود را در وجه آزادی قرار دادند و اگر در باب عدالت اجتماعی هم برخی از مصلحان متاخر تاکید کردند، نگاهی فراگیر و معطوف به عمل ارائه نکردند اما امام این توفیق را یافت که نظریه خویش در باب عدالت را در مسیر اجرا قرار دهد گرچه در این مسیر باید تلاشی افزون از گذشته داشت تا هدف‌های آن مرد الهی جامعه عمل پوشانده شود.

وی همچنین تصریح کرد: سوم تکیه بر مردم‌سالاری دینی از منظر امام هم طریق رسیدن به هدف‌های متعالی جامعه اسلامی است و هم بخشی از تحقق عدالت محسوب می‌شود لذا مردم‌سالاری صرفا طریق نیست یکی از مضامینی که در بیانات و آثار ایشان زیاد تکرار شده است، مردمی بودن همه شئون حکومت است که عامل تحرک و رقابت در حوزه سیاسی جامعه است و زنده بودن جامعه را محقق می‌کند.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: از طرفی دموکراسی خام در نظریه ایشان حرکتی است در تاریکی لذا کمال دموکراسی را در هدایت دینی و هدف‌گذاری حق معرفی می‌کند، آن‌گونه که امام حسین (ع) فرمود در پناه دین عقل به کمال می‌رسد‌.

"همچنین احترام امام به مجلس که فرمودند "‌که مجلس در راس امور است" و از طرفی بارها توصیه فرمودند که قوانین در مجلس باید بر اساس اسلام تدوین شود، وجهی از این دیدگاه است که امور ملک با مشورت خردمندان سیاست شود."

لاریجانی در ادامه سخنان خود به نکته چهارم این موضوع اشاره کرد و آن را تکیه بر استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در نظریه حکومتی امام (ره) دانست و گفت که این موضوع در نظریه امام (ره) امری کانونی است. امام زیر بنای استقلال سیاسی و اقتصادی را استقلال فرهنگی می‌دانند لذا به آنها جامعه را به رجوع به عالمان دین و اسلام شناسان واقعی توصیه فرمودند تا از صراط مستقیم خارج نشوند و از طرفی وجه قالب انحراف در جوامع اسلامی را در عدم استقلال سیاسی می‌دانستند بنابراین مبارزه با استکبار و استعمار در نظریه سیاسی ایشان امری فرعی، تاکتیکی و مقطعی نیست بلکه امام بیماری جامعه مسلمانان امروز را در فرودستی اجباری و از دست دادن عزت نفس مسلمانان می‌یابد و علت العلل آن را از دست دادن استقلال سیاسی و تحمیل استعماری می‌داند.

وی افزود: بر این اساس واژه شیطان بزرگ در نگاه امام خمینی صرفا یک ابتکار در واژه‌گزینی نیست بلکه نقش چراغ خطر برای نسل‌های مختلف دارد تا از مکر و فسون آن در امان بمانند و انصافا خط فکری عامل عزتمندی نظام جمهوری اسلامی ایران شد، در این سه دهه بارها و بارها ایالات متحده آمریکا علی رغم اشتلم گویی‌های سیاسی در پی رخنه‌ بود با ظاهر دوستانه که گاه برخی سهل‌اندیشان میدان سیاست در این وادی دچار تردید و سستی شدند.

رئیس موقت مجلس نهم اضافه کرد: در چنین شرایط حکم سخن امام و نقش رهبری معظم انقلاب مانع غفلت سیاسی شد لذا یکی از عوامل عزت‌مندی امروز ایران در استقلال سیاسی با قرائت انقلابی امام (ره) است‌.

لاریجانی همچنین خاطرنشان کرد: عضوی از اعضای شورای ضوابط خارجی آمریکا گفته است که ایران در موقعیت‌ ژئواستراتژیک برخوردار است و ایفای نقش رهبری در خاورمیانه، قفقاز و آسیای مرکزی منوط به ایران است و این نتیجه پایداری در صراطی است که امام پایه‌گذار آن بوده است، همچنین امام حکمت استقلال اقتصادی را در این امر می‌دانست که اسلام نمی‌خواهد غیرمسلمان بر مسلمان تسلط و نفوذ داشته باشد و این هدف هنگامی میسر است که ملت مسلمان در اقتصاد نیازمند نباشد.

لاریجانی افزود: بنابراین ایشان در تولید داخلی و خودکفایی مصر بودند و عامل پیشرفت جامعه را در تکیه بر تولید داخلی می‌دانستند، همچنین شاگرد مکتب ایشان شهید مطهری نیز چنین فکری را تعقیب می‌کردند، همچنین از نظر اسلام هدف‌های اسلامی بدون اقتصاد سالم غیرقابل تامین است.

وی عامل پنجم در مکتب امام را نقش آزادی فکر و اندیشه دانست و خاطرنشان کرد: بن مایه رشد استعدادها و ترقی جامعه در ابعاد مختلف و شادابی و سرزندگی جامعه در آزادی نهفته است، امام خمینی (ره) تاریخ دیکتاتوری گذشته ایران را به خوبی می‌دانستند و درد استبداد و خفقان را حس کرده بود بنابراین جز قانون منبعث از اسلام مرزی برای آزادی قائل نبود و بی‌قانونی و قانون‌شکنی را عامل تخریب آزادی و بازگشت دیکتاتوری و استبداد می‌دانستند.

رئیس موقت مجلس نهم در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که این ایام فرصت باز اندیشی مولفه‌های اصلی مدرسه فکری امام خمینی برای نمایندگان مجلس حاصل شود که توشه راه مجلس نهم گردد.

۱۳۹۱/۳/۱۰

اخبار مرتبط