رضا شاه

  • نمونه‌اي از عمليات يک مأمور مخفي انگلستان

    نمونه‌ای از عملیات یك مأمور مخفی انگلستان

    پائیز 1272 ش، دو سال پس از آن فتوای تاریخی بود كه «اردشیر جی ریپورتر» در سن 23 سالگی از سوی نایب السلطنه هندوستان مأموریت یافت كه راهی ایران شود و با مرگ مرموز كیخسروجی خان‌صاحب، سرپرست زرتشتیان ایران، در كرمان و در میانه سفرش به تهران، موقعیتی مطلوب یابد و حامل هدایای انجمن اكابر پارسیان بمبئی برای دربار قاجار شود.

  • نماد «كشتارگاه تهران» چیست؟

    دستگاهی كه رضاشاه از آلمان به ایران آورد امروز به عنوان بخشی از تاریخ كشتارگاه شناخته می‌شود.

  • پشت پرده عدم مقاومت ارتش در برابر تجاوز متفقين

    به بهانه هشتادمین سالگرد اشغال ایران

    پشت پرده عدم مقاومت ارتش در برابر تجاوز متفقین

  • عکس خبري -از ارتش نوين رضاخاني تا مدافعان حرم سليماني

    از ارتش نوین رضاخانی تا مدافعان حرم سلیمانی

    حاج قاسم چنان اقتداری داشت كه حتی از تحویل گرفتن نامه پمپئو خطاب به او سر باز زد و گفت من حرفی با او ندارم؛ با رقمی بسیار اندك مقاومتی را سامان داد كه «Greater Middle East» را به رویای تعبیر نشده تبدیل كرد و به قیمت اهدای جان خود، جریانی را به راه انداخت كه این بار بیگانگان خاك منطقه را ترك كنند.

  • «رضا شاه» لقب كدام فرمانده عراقی بود؟

    عراقی‌ها همواره سعی می‌كردند در موقع حضورش در اردوگاه یا اصلا در اطراف او آفتابی نشوند یا چندین متر عقب‌تر از او راه بروند.

  • اقامتگاه رضا شاه در جزیره موریس +عكس

    رضا شاه پهلوی در مهر ماه سال 1320 و پس از اشغال ایران از سوی نیروهای متفقین با نگارش استعفا نامه و واگذاری سلطنت به ولیعهد 22 ساله اش، ایران را به مقصد هند ترك كرد اما پس از توقف 5 روزه در بندر بمبئی و در كشتی در نهایت به صلاحدید انگلیسی ها به بندر پورت لوئی پایتخت جزیره موریس آفریقای جنوبی رسید.