نسخه چاپی

ویتامین D را دریابیم

ویتامین D برای داشتن استخوان هایی قوی، بسیار مهم است از دوران كودكی تا پیری . كمك می كند تا بدن كلسیم را از مواد غذایی جذب كند

به گزارش نما به نقل از جامعه آنلاین ویتامین D برای داشتن استخوان هایی قوی، بسیار مهم است از دوران کودکی تا پیری . کمک می کند تا بدن کلسیم را از مواد غذایی جذب کند . در بزرگسالان مسن تر، دوز روزانه “D” و کلسیم ، به پیشگیری از شکستگی استخوان ها کمک می کند.

ویتامین D : قرص شگفت انگیز یا کشنده؟

آیا فوق العاده نیست اگر یک ویتامین بتواند استخوان های قوی تری بسازد و در برابر دیابت، بیماری MS ، سرطان، بیماری های قلبی، و افسردگی از شما محافظت کند؟ و یا حتی درکاهش وزن به شما کمک کند؟ محققان به ویتامین D اهمیت بسیاری می دهند ، ویتامینی که از واکنش پوست به نور خورشید تولید شده ودربرخی غذاها و مکمل ها وجود دارد . حقایق را درباره ویتامین D یاد بگیرید و ببینید که چه کسانی در معرض خطر کمبود ویتامین “D” هستند .

ویتامین D سلامت استخوان را افزایش می دهد

ویتامین D برای داشتن استخوان هایی قوی، بسیار مهم است از دوران کودکی تا پیری . کمک می کند تا بدن کلسیم را از مواد غذایی جذب کند . در بزرگسالان مسن تر، دوز روزانه “D” و کلسیم ، به پیشگیری از شکستگی استخوان ها کمک می کند. کودکان به “D” برای ساختن استخوانهای قوی و جلوگیری از نرمی استخوان که عامل کج شدن پاها و استخوان های ضعیف است، نیازدارند . اضافه کردن ویتامین به شیر کمک کرده تا این اختلال تقریبا از بین برود .

ویتامین D و بیماری MS

Multiple sclerosis (MS) در نواحی خط استوا شایع تر است. برای سالها، کارشناسان به ارتباطی بین نور خورشید، ویتامین D، و این اختلال خود ایمنی که باعث آسیب رسیدن به اعصاب است، مشکوک بودند . مطالعات جدید نشان می دهد که این بیماری ناشی از یک ژن نادر است که منجر به سطح پایین ویتامین D و در نتیجه ریسک بالاتری از MS می شود . با این وجود ، شواهد کافی برای توصیه ویتامین D برای پیشگیری یا درمان MS وجود ندارد.

ویتامین D و دیابت

برخی مطالعات ارتباطی بین سطح پایین ویتامین D و دیابت نوع ۲ نشان داده اند ، دیابت نوع ۲ ،نوع رایج تر این بیماری اختلال قند خون است. بنابراین، آیا افزایش سطح ویتامین D می تواند به از بین بردن این بیماری کمک کند؟ دلایل کافی برای پزشکان وجود ندارد که مصرف این مکمل را برای جلوگیری از دیابت نوع ۲ توصیه کنند . چربی اضافی ممکن است نقشی در ابتلا به دیابت و سطح پایین ویتامین D بازی کند !۱

ویتامین D و کاهش وزن

مطالعات نشان داده اند که افرادی که چاق هستند اغلب دارای سطح پایین ویتامین D در خون هستند . چربی بدن ویتامین D را به تله می اندازد و آن را کمتر در دسترس بدن قرار می دهد . کاملا مشخص نیست که آیا چاقی به خودی خود باعث کمبود سطح ویتامین D می شود و یا علت دیگری دارد . اما یک مطالعه کوچک نشان می دهد که افزودن ویتامین D در رژیم غذایی کالری محدود، ممکن است به افراد چاق با سطح پایین ویتامین D کمک کند که آسان تر وزن کم کنند .

کمبودویتامین “D” و افسردگی

ویتامین D نقش مهمی در رشد و عملکرد مغز ایفا می کند . یک مطالعه امیدوار کننده نشان داد که دوزهای زیادی از ویتامین D می تواند علایم افسردگی خفیف را کاهش دهد. اما مطالعات دیگر نتایج مختلفی دربر داشته است.

چگونه خورشید به شما ویتامین D می دهد ؟

وقتی خورشید روی پوست برهنه می درخشد ، بدن شما ویتامین D خود رامی سازد . این منبع اصلی ویتامین D است، اما برای بسیاری از افراد کافی نیست. افراد بور باید ۵-۱۰ دقیقه در روز آفتابی، برای چندین بار در هفته آفتاب بگیرند . اما روزهای ابری ، روزهای کم نور زمستان، و استفاده از ضد آفتاب (که البته برای جلوگیری از سرطان پوست ضروری است ) عواملی هستند که میزان دریافت را کم می کنند . افراد مسن و افراد با پوست تیره تر لازم نیست به این اندازه در معرض خورشید قرار بگیرند . کارشناسان می گویند بهتر است این افراد به مواد غذایی و مکمل ها تکیه کنند.

غذاهایی با ویتامین D

بسیاری از غذاهایی که می خوریم دارای ویتامین D طبیعی نیستند .ماهی ها یی مثل سالمون، اره ماهی، ماهی خال مخالی است یک استثناء بزرگ هستند و حاوی مقدارزیادی ویتامین D در یک وعده هستند . سایر ماهی های چرب مانند ماهی تن و ساردین حاوی “D”، اما در مقادیر بسیار پایین تر هستند . مقدار کمی نیزدر زرده تخم مرغ، جگر گوساله، و غذاهای غنی شده مانند غلات و شیر یافت می شود. به پنیر و بستنی نیزمعمولا ویتامین D اضافه می شود.

روز خود را با ویتامین D شروع کنید

غذاهایی صبحانه خود را زیرکانه انتخاب کنید ، بدینصورت شما می توانید مقدار قابل توجهی از ویتامین D به دست آورید ، برخی شیرها از جمله شیر سویا، غنی از ویتامین D است.به آب پرتقال، غلات، نان، و برخی از مارک های ماست نیز معمولا ویتامین D اضافه شده است

مکمل های ویتامین D

برای افرادی که می خواهند ویتامین D رابه شکل قرص دریافت کنند ، دو نوع قرص وجود دارد: D2 (ergocalciferol)، که نوع موجود در مواد غذایی است ، و D3 (cholecalciferol) است، که نوعی است که از نور خورشید ساخته شده است. تولید آنها متفاوت است، اما هر دو می تواند ویتامین D را در خون شما بالا ببرد. بیشتر مولتی ویتامین ها دارای ۴۰۰ IU از ویتامین D هستند . برای یافتن بهترین مکمل مورد نیازتان با پزشکتان مشورت کنید .

آیا شمادچار کمبود ویتامین D هستید ؟

مشکلات تبدیل ویتامین D از غذا یا نور خورشید می تواند شما را دچار کمبود ویتامین D کند . عواملی که سبب افزایش خطر می شود عبارتند از:

• سن ۵۰ سال یا مسن تر

• پوست تیره

• خانه های شمالی

• اضافه وزن، چاقی، جراحی بای پس معده

• آلرژی به شیر یا عدم تحمل لاکتوز

• بیماری های گوارش، کبد مانند سلیاک یا بیماری کرون

علائم کمبود ویتامین “D”

کثر افراد با سطح ویتامین D پایین خون ، دارای هیچ نشانه ای نیستند.کمبود شدید در بزرگسالان می تواند منجر به نرمی استخوان شود که osteomalacia نامیده می شود.علائم عبارتند از: درد استخوان و ضعف عضلانی. در کودکان، کمبود شدید می تواند منجر به نرمی استخوان و مشکلات اسکلتی شود .

تست سطح ویتامین D شما

یک آزمایش ساده خون برای بررسی سطح ویتامین D شما ، به نام آزمون ۲۵-هیدروکسی ویتامین D وجود دارد. دستورالعمل جاری موسسات پزشکی مقدار ۲۰ نانوگرم در هر میلی لیتر (ng / ml) را به عنوان میزانی برای سلامت استخوانها و سلامت کلی در نظر می گیرد . با این حال، برخی از پزشکان می گویند باید سطح بالاتری را درنظر گرفت ، حدود ۳۰ نانوگرم / میلی لیتر ، تا بتوان از همه فواید ویتامین D بهره مند شد .

چه مقدار ویتامین D نیاز دارید؟

مقدار مجاز توصیه شده ویتامین D در رژیم غذایی ، ۶۰۰ IU (واحد بین المللی) در هر روز برای بزرگسالان تا سن ۷۰ سالگی است. افراد ۷۱ ساله و بالاتر باید ۸۰۰ IU مصرف کنند . بعضی از محققان دوز بسیار بالاتری از ویتامین D راتوصیه می کنند ، اما مصرف بیش از حد ویتامین D می تواند به شما صدمه بزند . مقادیربالاتر از ۴۰۰۰ واحد در روز، خطر آسیب را افزایش می دهد .

مقدار مصرف روزانه “D” برای بچه های شیرخواره



شیر مادر بهترین است، اما ویتامین D زیادی ندارد . نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند باید ۴۰۰ واحد ویتامین D دریافت کنند تا زمانی که بتوانند حداقل یک لیتر شیر غنی شده (در حدود ۴ ¼ فنجان) درهر روز بنوشند. در سن۱ سالگی ، نوزادانی که شیر غنی شده می خورند دیگر نیازی به مکمل ویتامین D ندارند . مراقب باشید و از دادن بیش از حد ویتامین D به نوزادان خودداری کنید . دوزهای بالا می تواند باعث تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، تشنگی بیش از حد، درد عضلانی، یا علایم جدی تر شود.

ویتامین D برای بچه های بزرگتر

اکثر کودکان و نوجوانان به اندازه کافی ویتامین D از نوشیدن شیر دریافت نمی کنند . آنها باید یک مکمل با ۴۰۰ IU تا ۶۰۰ IU مصرف کنند . این مبلغ اغلب در مولتی ویتامین جویدنی گنجانده شده است. با پزشک کودک خود در مورد میزان مصرف ویتامین D مشورت کنید .

داروهایی که با ویتامین D تداخل می کنند

برخی داروها منجر به جذب کمترویتامین D می شوند که عبارتند از مسهل ها، استروئیدها، ضد تشنج و داروهای ضد کلسترول. اگر دیگوکسین (یک داروی قلبی)مصرف می کنید ، مصرف بیش از حد ویتامین D می تواند سطح کلسیم در خون شما را افزایش داده و منجر به ریتم غیر طبیعی قلب شود . این مهم است که بحث در مورد استفاده از مکمل های ویتامین D با پزشک مشورت کنید .

ویتامین D و سرطان روده بزرگ

شاید زود باشد تا از ویتامین D به عنوان یک مبارزبرعلیه همه سرطان ها نام ببریم . اما مطالعات جدیدتر نشان می دهد که افرادی با سطح بالاتری از ویتامین D در خونشان، خطر کمتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند .

ویتامین D و سرطان های دیگر

همه عناوین خبری حاکی از اینست که ویتامین D راهی برای پیشگیری از سرطان سینه و پروستات است . اما محققان هنوز شواهد کافی برای اثبات آن ندارند . ویتامین D ممکن است خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را تقویت کند. وزن سالم، ورزش منظم، و دستورالعمل های رژیم غذایی جامعه سرطان آمریکا ممکن است به جلوگیری از سرطان کمک کند.

ویتامین D و بیماری قلب



سطوح پایین ویتامین D با خطر بیشتر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری قلبی مرتبط است. با وجود این، روشن نیست که چه میزان افزایش ویتامین D منجر به کاهش خطرات قلبی شده و چه مقدار ویتامین D مورد نیاز است. در واقع سطوح بسیار بالایی از ویتامین D در خون می تواند به رگهای خونی و قلب ، از طریق افزایش میزان کلسیم در جریان خون آسیب برساند.

یک عامل در زوال عقل؟



درافراد مسن تر بیشتر احتمال دارد که سطح ویتامین D خیلی کم باشد. محققان دریافتند که افراد مسن با کمبود سطح ویتامین D در تست های حافظه، توجه، و استدلال در مقایسه با افرادی که به اندازه کافی ویتامین D در خون آنها وجود داشته ضعیف تر عمل کردند . با این حال باید مطالعات بیشتری برای اثبات اینکه آیا قرص مکمل ویتامین D می تواند به جلوگیری از زوال عقل یا کاهش کند ذهنی کمک کند یا نه انجام شود .

خوردنی های شادی آور

در هر ۸۵ گرم ماهی سالمون بیش از یک گرم امگا۳ وجود دارد که این ماده سبب افزایش حسن خلق و خوی انسان می شود.

به گزارش جامعه آنلاین به نقل از هلث دی نیوز، مصرف آجیل و ودو نوع ماهی از بروز افسردگی در افراد جلوگیری می کند.

آجیل، ماهی سالمون و ماهی ساردین خوراکی هایی هستند که از بروز افسردگی در افراد جلوگیری می کند.

آجیل، این خوراکی بهترین منبع از اسیدهای آمینه تریپتوفان هستند.

براساس گزارش مجله پزشکی امریکا، کمبود تریپتوفان منجر به بروز افسردگی در افراد می شود.
ماهی سالمون، این ماهی غنی از امگا۳ است. در هر ۸۵ گرم ماهی سالمون بیش از یک گرم امگا۳ وجود دارد که این ماده سبب افزایش حسن خلق و خوی انسان می شود.

ماهی ساردین، این ماهی مملو از ویتامین D است.

طبق آخرین مطالعات دانشمندان امریکایی، کمبود ویتامین D سبب بروز افسردگی در افراد می شود.

۱۳۹۳/۶/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...