نسخه چاپی

حملات نظامی آمریكا و تاثیر آن بر گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5

عکس خبري -حملات  نظامي آمريکا و تاثير آن بر گفت‌وگوهاي هسته‌اي ايران و گروه 1+5

حملات هوایی تحت رهبری آمریكا علیه دولت اسلامی (داعش) و دیگر گروه‌های جهادی در سوریه پیامدهای متعددی دارد. از یك سو، جهادی‌های سنی فعال در حوزه نفوذ ایران تضعیف یا مهار می‌شوند.

گروه ترجمه - روزنامه جروزالم‌پست 12 اکتبر 2014 (20 مهر) در مقاله‌ای به حملات هوایی علیه داعش و سایر اهداف در سوریه و تأثیرات آن بر تقویت دولت سوریه و در عین حال، پیامدهای آن برای گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: حملات هوایی تحت رهبری آمریکا علیه دولت اسلامی (داعش) و دیگر گروه‌های جهادی در سوریه پیامدهای متعددی دارد. از یک سو، جهادی‌های سنی فعال در حوزه نفوذ ایران تضعیف یا مهار می‌شوند. کاهش قدرت نیروهای جهادی در سوریه قطعاً به نفع رژیم اسد در دمشق خواهد بود که متحد طولانی‌مدت ایران به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، با حملات نظامی خود در سوریه برای ایران غافلگیری راهبردی ایجاد کرد. مخالفت جدی اوباما با هرگونه مداخله نظامی برای ایران مهم بود، زیرا ایران نیز با خطر حملات پیشگیرانه آمریکا یا اسرائیل[رژیم صهیونیستی] علیه برنامه هسته‌ای خود رو‌به‌روست. با وجود این، اقدام نظامی آمریکا در سوریه باید محاسبات راهبردی ایران را تغییر دهد.

در ادامه مقاله آمده است: تصمیم اوباما برای اقدام در سوریه و عراق همانند جورج بوش پس از حملات یازدهم سپتامبر نشان داد که وی در برخی موارد ترجیح می‌دهد به سوی گزینه حملات پیشگیرانه پیش رود. از سوی دیگر، آمریکا در سوریه گروهی از پادشاهی‌های عرب سنی (امارات متحده عربی، اردن، بحرین و عربستان سعودی) را هدایت می‌کند که در مجاورت ایران قرار دارند و با رژیم شیعه ایران دشمن هستند. ایران نمی‌تواند همکاری نظامی آمریکا و این گروه از کشورهای عربی علیه دشمنی مشترک را نادیده بگیرد.

در پایان مقاله آمده است: واشنگتن شکل‌گیری ائتلاف را به‌طور ماهرانه‌ای به‌منظور دور زدن سازمان ملل صورت داد و سازوکاری جایگزین را به‌منظور مشروعیت‌بخشی به سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه خود ایجاد کرد. حسن روحانی نیز 24 سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت که «این بمباران‌ها در سوریه جایگاه قانونی ندارد و می‌توانیم آن را حمله تفسیر کنیم.» مطابق اعلام 29 سپتامبر سازمان هوافضای سپاه پاسداران، ایران موشک کروز سطح به سطح با برد 700 کیلومتر موسوم به «یاعلی» ساخته که برد آن بیش از دو برابر نسخه‌های قبلی موشک‌های کروز ایران است. بی‌تردید اعلام این خبر از سوی ایران می‌تواند هشداری به فرماندهان نیروی دریایی آمریکا به‌ویژه به ناوهای هواپیمابر آمریکا و کشتی‌های حامل موشک کروز توماهاوک باشد که در آب‌های نزدیک ایران مستقر هستند. با فرض درست بودن این تحلیل‌ها باید گفت که پیامدهای این وضعیت برای اسرائیل می‌تواند مستقیم باشد. نخست، دستگاه اطلاعاتی اسرائیل بیش از گذشته باید تصمیم‌های سری هسته‌ای ایران را رصد کند. حضور راهبردی کنونی آمریکا در منطقه می‌تواند تأثیر بازدارندگی در برابر تصمیم‌های هسته‌ای ایران داشته باشد. دوم، ایران احتمالاً تلاش‌های خود برای منحرف کردن توجه اسرائیل به سوی سایر مسائل را افزایش خواهد داد؛ از جمله آغاز تنش‌ها و کشمکش‌ها و کشاندن ناامنی به کرانه باختری. در نهایت، تصمیم اسرائیل برای حملات هسته‌ای پیش‌دستانه علیه برنامه هسته‌ای ایران جدی‌تر از گذشته شده است.


تحلیل‌: رژیم صهیونیستی می‌کوشد از تحولات پرمخاطره منطقه علیه فعالیت‌ هسته‌ای ایران استفاده کند. ظاهراً رعب‌آفرینی با تکیه بر تحرکات نظامی آمریکا در منطقه در دستور کار عوامل تبلیغاتی این رژیم منحوس قرار گرفته تا حداکثر بهره را از آن ببرند و این در حالی است که مقامات آمریکا از پیامدهای واقعی هر اقدام نسنجیده علیه ایران کاملاً آگاه هستند و به احتمال زیاد، از نزدیک شدن به آن اجتناب می‌ورزند.

۱۳۹۳/۷/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...