نسخه چاپی

دلایل عدم صلح آمریكا با ایران!

عکس خبري -دلايل عدم صلح آمريكا با ايران!

اوباما به‌لحاظ نظری خواهان صلح است، اما اجرای آن مستلزم تغییرات در چینش اتحادهای منطقه‌ای آمریكاست.

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ 25 اکتبر 2014 (۳ آبان) در مقاله‌ای، به دلایل تحقق‌نیافتن صلح میان ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: اوباما به‌لحاظ نظری خواهان صلح است، اما اجرای آن مستلزم تغییرات در چینش اتحادهای منطقه‌ای آمریکاست. آمریکا در میان اتحادهای خود با منفورترین رژیم‌های جهان قرار گرفته و خود را در تنگنای اتحاد با اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و دیکتاتوری سعودی می‌بیند. متحد مهم دیگر آمریکا، ترکیه است که تشنه جنگ و توسعه‌طلب است. در عین‌حال، متحدان کوچک آمریکا نیز دیکتاتوری‌های سلطنتی خلیج‌فارس هستند. وجود چنین متحدانی تحقق صلح را ناممکن می‌کند. اوباما تشخیص می‌دهد که این دوستان، توانایی آمریکا برای حفظ اعتبار منطقه‌ای را محدود می‌کنند. بنابراین، تردیدهای بسیاری در مورد تغییرات گسترده در اتحادهای آمریکا وجود دارد که به صلح با ایران بستگی دارد و احتمالاً با تقویت اتحاد با کردهای عراق تکمیل می‌شود. اوباما پس از سخن گفتن از صلح با ایران، بار دیگر مسیر جنگ را برگزید.

در ادامه مقاله آمده است: هنگامی که توافق ضدداعش میان آمریکا و عربستان سعودی صورت گرفت، این اتحاد زشت تقویت شد. آمریکا در ازای همکاری و حمله عربستان برای نابودی داعش، علیه دولت سوریه جنگ خواهد کرد؛ سعودی‌ها خواهان سرنگونی حکومت سوریه به‌منظور تضیعف ایران (رقیب خود) هستند. شورشیان سوری که سعودی‌ها با آموزش آن‌ها موافقت کرده‌اند (با 500 میلیون دلار از مالیات‌دهندگان آمریکایی)، علیه دولت سوریه به‌کار گرفته خواهند شد، نه جنگ علیه داعش. اقتصاد دلیل کلیدی است که متحدان آمریکا خواهان نابودی ایران هستند. ایران رقیب بازارها و سرمایه‌گذاری‌ها در سراسر منطقه است و نابودی ایران و سوریه، بازارهای جدیدی برای متحدان کرکس‌صفت آمریکا باز خواهد کرد. جنگ نفتی اقتصادی میان عربستان سعودی و ایران به‌تازگی شدت گرفته، به‌طوری‌که عربستان سعودی نفت را زیر قیمت می‌فروشد تا به ایران فشار وارد کند.

در پایان مقاله آمده است: توان نظامی ایران، دلیل دیگر آمریکا برای تغییر رژیم در این کشور است. پایگاه‌های نظامی آمریکایی در سراسر خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] مستقر هستند، در صورتی‌که در ایران پایگاه نظامی وجود ندارد؛ با وجود آنکه این کشور نیروی نظامی منطقه‌ای قدرتمندی دارد که در تنگه راهبردی هرمز (تحت اداره مشترک ایران و عمان) گشت‌زنی می‌کند. برای آمریکا و عربستان غیرقابل تحمل است که یک‌پنجم تولید نفت جهان باید از طریق این منطقه تحت تسلط ایران عبور کند. قدرت منطقه‌ای ایران به‌دلیل پیوندهای سیاسی و مذهبی این کشور در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] تقویت می‌شود. پویایی منطقه‌ای ایران در تقویت ژئوپلیتیک شیعه موسوم به «هلال شیعی» مشهود است. برای نمونه، هنگامی که عربستان سعودی به‌تازگی حکم اعدام یک روحانی مشهور شیعه را اعلام کرد، ایران واکنش نشان داد و گفت در صورتی که این حکم اجرا شود، پیامدهایی خواهد داشت و بنابراین جایگاه ایران به‌عنوان «مدافع تشیع» تقویت خواهد شد. در حال حاضر، در یمن شورشیان قدرتمند شیعه علیه دولت سنی طرفدار آمریکا حضور دارند. دولت سنی یمن از ستیزه‌جویان مرتبط با القاعده علیه شیعیان استفاده می‌کند. نتایج این کشمکش، ایران را تقویت یا تضعیف خواهد کرد. این تنش‌های مذهبی منطقه‌ای به دلیل ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه حکومت سوریه تقویت شده است. این تنش‌ها بر اساس فرقه‌گرایی نظام‌مند سنی‌ها به‌منظور جذب ستیزه‌جویان جهادی و حمایت‌های مالی کشورهای سنی خلیج‌فارس است.

۱۳۹۳/۸/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...