نسخه چاپی

تغییر الگوی مصرف شیر

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور ضمن تشریح وضعیت افزودن ویتامین‌D به شیر و نان گفت: نگرانی وجود پالم در شیر الگوی مصرف مردم را تغییر داد.

به گزارش نما، دكتر مجيد حاجي فرجي با بيان اينكه بسياري از اوقات افراد به‌دليل طعم شير و ذائقه‌شان شيرهاي پرچرب را مصرف مي‌كردند، افزود: اما زماني كه نگراني وجود پالم در شير مطرح شد هم توليد و هم تقاضاي شير پايين آمد، چراكه مردم نگران شدند. البته اين اتفاق يك روي مثبت نيز داشت و آن هم اين است كه مردم واقف شدند از لبنيات پرچرب استفاده نكنند و اين چيزي بود كه سال‌ها دنبال آن بوديم. البته نمي‌خواستيم از اين طريق استفاه كنيم. اما خوشبختانه اين موضوع جاافتاد و بعد از دوره‌اي كه اين تنش‌ها با قول‌هاي مسئولين وزارت بهداشت و گزارش‌هايي كه دادند پايين آمد، دوباره توليد و توزيع شير بالا رفت، اما اين در حالي بود كه اين‌بار الگوي مصرف مردم تغيير كرد. گزارش‌هاي موجود نشان مي‌دهد كه الگوي سبد مصرفي مردم از لحاظ لبنيات از پرچرب به كم‌چرب گسيل شد و اين پاسخ بسيار خوبي از سوي مردم بود.

وي با اشاره به كمبود ويتامين‌D در كشور گفت:‌ با تحقيقات مختلفي كه انجام شده به اين نتيجه رسيديم كه در كشور با كمبود ويتامين‌D مواجه هستيم. دليل اين كمبود نبودن ميزان اين ويتامين در غذاها و نبود ماده غذايي مغذي از ويتامين‌D است. مشكلاتي مانند كاهش رشد و مشكلات استخواني در كودكان و نرمي يا پوكي استخوان در بزرگسالان بسيار مرتبط با اين قضيه است.

وي با تأكيد بر اهميت كودكان و نوجوانان در اين تحقيق ادامه داد: در جلسات متعدد مدام اين بحث را داشتيم، اما زماني كه بحث غني‌سازي شير با ويتامين‌D را مطرح كرديم با خلأ‌هاي موجود در توزيع شير يارانه‌اي در مدارس مواجه شديم. حتي برخي اوقات در سال‌هاي اخير شاهد كم يا حتي قطع شدن توزيع شير در مدارس بوديم و اين در حالي بود كه طبعا غني‌سازي شير نيز بار مضاعفي را بر دوش آموزش و پرورش و دولت تحميل مي‌كرد. نهايتا موفق به انجام اين كار نشديم. غني‌سازي‌ شير هنوز جزو نكاتي است كه ما پيشنهاد آن را به وزارتخانه و سازمان غذا و دارو داده‌ايم و بايد مورد تصويب قرار گيرد. اما از آنجايي كه درصورت تصويب آن، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش بايد بار مالي و اجرايي آن را در مدارس متحمل شوند و چون نخستين گروه هدف ما مدارس هستند، بايد منتظر برطرف شدن موانع و نيازها براي به اجرا درآمدن اين كار باشيم.

۱۳۹۳/۸/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...