نسخه چاپی

تیم ملی ایران از نگاه AFC

سایت AFC با معرفی تیم ملی ایران، شاگردان كی‌روش را یكی از خطرناك‌ترین تیم‌های جام ملت‌های آسیا معرفی كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، جام ملت‌های آسیا 59 روز دیگر در کشور استرالیا آغاز خواهد شد و تیم ملی فوتبال ایران که سه قهرمانی در این رقابت‌ها در کارنامه خود دارد باید در گروه C با تیم‌های بحرین، قطر و امارات روبه‌رو شود.

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی به معرفی تیم ملی فوتبال ایران پرداخته است:

«ایران در سال 1968 برای اولین بار حضور در جام ملت‌های آسیا را تجربه کرد و توانست به عنوان قهرمانی دست یابد. از آن سال ایران همیشه پای ثابت حضور در جام ملت‌های آسیا بود. ایران در سال 68 در گروه B در کنار کویت، لبنان و تایلند قرار داشت.

ایران یکی از تیم‌های مدعی در جام ملت‌های آسیا بوده و تاکنون سه بار در سال‌های 1968، 1972 و 1976 عنوان قهرمانی در این رقابت‌ها را کسب کرده است. در آن زمان هدایت تیم ملی ایران را حشمت مهاجرانی بر عهده داشت که نه تنها ایران را به سومین قهرمانی در جام ملت‌های آسیا در سال 76 رساند، بلکه در همان سال موفق شد ایران را به مرحله یک چهارم نهایی المپیک مونترال کانادا برساند. او همچنین هدایت ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین نیز به عهده داشت.

ایران پس از آن سال‌های باشکوه نشان داد که نتوانسته دوران طلایی مهاجرانی را تکرار کند و 5 بار در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های‌ آسیا حذف شد. همچنین دو دهه طول کشید که ایران بار دیگر حضور در جام جهانی را تجربه کند. ایران پس از این سال‌ها در سال 98 بار دیگر حضور در جام جهانی را تجربه کرد. گل‌های علی دایی، ستاره آن زمان ایران که در بوندسلیگا فعالیت می‌کرد باعث موفقیت تیم ملی ایران شده بود.

گرچه ایران حضور در جام جهانی 2006 آلمان را نیز در کارنامه خود دارد و به آن می‌بالد، این تیم در جام ملت‌های آسیا نتوانست افتخارات گذشته را تکرار کند و اغلب با شکست برابر کره جنوبی حذف شد. تیم ملی ایران از سال 2000 در چهار دوره پیاپی در جام ملت‌های آسیا برابر کره جنوبی به میدان رفت و تنها در یک دوره توانست این تیم را شکست دهد که آن هم به سال 2004 برمی‌گردد جایی که ایران با برتری برابر کره جنوبی به جمع 4 تیم پایانی راه یافت و در نهایت سوم شد.

هدایت تیم ملی فوتبال ایران را کارلوس کی‌روش، سرمربی سابق پرتغال و رئال مادرید بر عهده دارد. ایران با هدایت این مربی در جام جهانی برزیل حضور داشت و در انتخابی جام ملت‌های آسیا نیز به عنوان تیم سرگروه جواز حضور در این دوره از رقابت‌ها را به دست آورد. کارلوس کی‌روش در جام جهانی 2010 برابر یک تیم آسیایی به میدان رفت و آن هم کره شمالی بود که در نهایت این بازی با برتری 7 بر صفر پرتغال به پایان رسید. البته پرتغال با هدایت کی‌روش در سه بازی بعدی خود در این جام برابر ساحل عاج، برزیل و اسپانیا نتوانست گلزنی کند و با شکست یک بر صفر برابر اسپانیا حذف شد. سرمربی سابق رئال مادرید و دستیار سابق سر آلکس فرگوسن در منچستریونایتد پس از جام جهانی 2010 از سمت خود برکنار شد و سپس در تهران با تیم ملی ایران احیا شد. ایران در حال حاضر برترین تیم آسیا در رده‌بندی فیفاست و به عنوان تیم نخست جواز حضور در این دوره از رقابت‌ها را کسب کرده است.

ایران در جام ملت‌های آسیا کاپیتانی را در ترکیب خود دارد که نزدیک به 150 بازی ملی در کارنامه خود دارد. جواد نکونام، هافبک باتجربه تیم ملی ایران در کنار بازیکنانی چون اشکان دژآگه و رضا قوچان‌نژاد از ایران تیمی خطرناک ساخته است. این بازیکنان تجربه فوتبال در سطح اول اروپا را دارند و قطعا حضورشان برای ایران مفید خواهد بود. ایران گلزن‌ترین تیم تاریخ جام ملت‌های آسیا بوده است و به نظر می‌رسد توانایی تکرار گذشته موفقیت‌آمیز خود را دارد و قطعا تیمی ترسناک در استرالیا خواهد بود.

تیم ملی ایران پس از نمایشی خوب در جام جهانی برزیل سه دیدار دوستانه برنامه ریزی کرد تا خودش را برای جام ملت‌های آسیا آماده کرده باشد. آنها در اردوی پرتغال برابر اشتوریل و بنفیکا به میدان رفتند و سپس باید در دیداری دوستانه برابر کره جنوبی در تهران به میدان بروند. قطعا دیدار دوستانه ایران و کره جنوبی به افزایش آمادگی دو تیم برای جام ملت‌های آسیا کمک ویژه‌ای خواهد کرد.

* حقایق ایران

جمعیت: 77 میلیون

رده‌بندی فیفا: 51

اولین حضور در جام ملت‌ها: 1968

سابقه حضور در جام ملت‌ها: 12 دوره

بهترین افتخار: قهرمانی 1968، 1972 ، 1976

تعداد بازی: 58 بازی

تعداد برد: 34 برد

تعداد تساوی: 17 تساوی

تعداد شکست: 7 شکست

گل زده: 112 گل

گل خورده: 42 گل

نحوه صعود: تیم اول گروه B

بازیکنانی برای دیدن: رضا قوچان‌نژاد (الکویت، کویت)، اشکان دژآگه (العربی، قطر)، آندرانیک تیموریان (استقلال،‌ایران)، جواد نکونام (اوساسونا، اسپانیا)

رضا قوچان‌نژاد: او که فوتبالش را در تیم‌های پایه هلندی شروع کرد، پس از آن که توانست درخشش را در این تیم داشته باشد، به تیم ملی ایران دعوت شد و توانست تنها گلزن ایران در برزیل باشد. او برای تیم‌هایی در لیگ‌های هلند، بلژیک، انگلیس و کویت بازی کرده است.

رضا قوچان‌نژاد در سال 2012 اولین بازی‌اش را برای ایران انجام داد و در حال حاضر گلزن‌ترین بازیکن تیم کی‌روش محسوب می‌شود.

جواد نکونام:‌ کاپیتان تیم ملی ایران یکی از ستاره‌های این کشور در طول یک دهه اخیر بوده است که نمایش باثباتی داشته است. او پس از یک جا‌م‌جهانی خوب بار دیگر به تیم اوساسونا در لیگ دسته دو اسپانیا بازگشت.

۱۳۹۳/۸/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...