نسخه چاپی

ركورد جدید در مناسبات ایران و آذربایجان

سفیر ایران در باكو، سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان را سبب تقویت روابط دوجانبه و عاملی برای توجه مردم جهان و منطقه به روند رو به رشد مناسبات تهران-باكو دانست.

به گزارش نما به نقل از مهر، محسن پاک آیین سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو در مقاله ای در روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز خاطر نشان کرده است سفر دکتر حسن روحانی به جمهوری آذربایجان، موجب توجه مردم جهان و منطقه به روند رو به رشد روابط تهران- باکو شده است.

وی در ارزیابی خود از روابط ایران و جمهوری آذربایجان و تحولات دو سال اخیر نوشت: پس از به وجود آمدن سوء تفاهم در روابط دو کشور در پی برگزاری مسابقات اروپایی یورویژن، در دو سال اخیر، مسیر اعتمادسازی متقابل در پیش گرفته شد که این سیاست، دوره التهاب را به دوره آموزش و ثبات تبدیل کرده است، در سال دوم هم با توجه به گذار از مرحله اعتماد سازی و سیاست های دولت یازدهم در تقویت روابط با کشورهای همسایه، مناسبات با جمهوری آذربایجان نیز به سرعت گسترش یافت.

وی با اشاره به سیاست خارجی دولت یازدهم برای تقویت روابط دوستانه با همسایگان که به گفته وی مبتنی بر دیپلماسی برد-برد است، در پیش گرفتن این نوع دیپلماسی در توسعه روابط ایران با کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان را تاثیرگذار خوانده که سبب ایجاد ثبات در روابط دو کشور نیز شده است.

وی انجام چهار دیدار میان رئیسان جمهوری دو کشور در 9 ماه گذشته را یک رکورد جدید در تاریخ مناسبات آنها توصیف کرد و ایران و آذربایجان را دو کشور دوست و همسایه ای خواند که روابطشان در زمینه های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و انسانی دارای اهمیت بوده و چشم انداز روشنی هم می تواند به همراه داشته باشد.

سفیر ایران در باکو با بیان اینکه پیوستگی امنیت دو کشور غیر قابل انکار است، سفر دکتر روحانی را سبب تقویت همکاری بین المللی و منطقه ای دو کشور به ویژه در زمینه امنیتی از جمله مبارزه با تروریسم، افراط گرایی، مواد مخدر و تقویت امنیت و ثبات در منطقه دانست.

وی با اشاره به روند سریع احداث خط آهن از مسیر قزوین به رشت و سپس آستارا خاطر نشان کرد این پروژه باید با مشارکت طرف آذربایجانی و روسیه تسریع یافته و روسیه از طریق آذربایجان به خلیج فارس متصل شود، چرا که این مسیر آینده روشنی داشته و می تواند منافع دو کشور و همسایگان را هم تامین کند.

پاک آیین به امضای پنج سند همکاری و صدور یک بیانیه مشترک در جریان سفر دکتر روحانی به باکو اشاره کرد و آن را بیانگر تفاهم حداکثری دو کشور در مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی دانست.

به گفته وی، سفر دکتر روحانی به باکو نشان داد عواملی که سبب پیوند خوردن ایران و آذربایجان می شود، بیشتر از عواملی است که سبب دوری آنها می شود، در سایه تحولات اخیر، جدا کردن دو ملت از یکدیگر امکان ندارد و مسیر مثبت روابط دو همسایه غیر قابل برگشت بوده و در مسیر رو به جلو حرکت خواهد کرد.

۱۳۹۳/۸/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...