نسخه چاپی

سرمایه‌گذاران جهانی در انتظار نتیجه مذاكرات

به دلیل ظرفیت‌های بالای سرمایه گذاری در ایران، سرمایه گذاران خارجی در انتظارند تا با حصول توافق هسته‌ای، امكان سرمایه گذاری در ایران بیش از پیش برایشان فراهم شود.

به گزارش نما به نقل از فارس، شبکه خبری سی.ان.ان طی گزارشی از ظرفیت های بالای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف ایران، گفته‌ است.

شرکت‌ها و سرمایه گذاران جهانی در حال سنجش ظرفیت‌های اقتصادی ایران برای پیش بینی‌ها از توافق احتمالی ایران و 1+5 برای سرمایه گذاری هستند.

ایران و کشورهای 1+5 از هفته گذشته تا کنون دهمین دور مذاکرات هسته‌ای فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران، برای رسیدن به توافق نهایی پیش از ضرب الاجل سوم آذر، را آغاز کرده‌اند. سی.ان.ان معتقد است، حتما توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 حاصل خواهد شد اما سرمایه گذاران خارجی سریع‌تر از حصول این توافق در اندیشه سرمایه گذاری در بخش منابع انرژی ایران و سرمایه گذاری برای جمعیت 80 میلیونی تحصیل کرده ایرانی هستند.

در ادامه گزارش آمده است، با وجود این که بخش انرژی ایران از کمبود تجهیزات رنج می‌برد، ظرفیت بالایی دارد. برای مثال بخش محصولات گازی ایران ظرفیت بسیار بالایی را داراست و اگر این بخش توسعه یابد، قادر به تولید بالای گاز خواهد بود.

18 درصد از منابع گاز کل جهان در اختیار ایران است و میدان گازی پارس جنوبی، پیش از میدان‌های گازی روسیه و قطر، ایران را در رتبه اول بزرگترین میدان گازی در سراسر جهان قرار داده است.

از سوی دیگر ایران ظرفیت نفتی بالایی نیز دارد و بعد از عربستان سعودی بزرگترین منبع نفتی خاورمیانه را در اختیار دارد که بیش از 9 درصد منابع نفتی جهان را شامل می‌شود.

این گزارش در ادامه مدعی است، ‌تحریم‌های غرب علیه ایران خسارات بسیاری به اقتصاد ایران وارد کرده و در طول سه سال گذشته، تولید محصولات داخلی یک چهارم قبل شده است. با این وجود، این گزارش اضافه می‌کند درآمد حاصل از محصولات تولید داخل ایران حدود 1.2 تریلیون دلار بوده که ایران را هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا می‌کند.

از سوی دیگر بر اساس استراتژی سرمایه گذاری، در صورت فراهم شدن امکان استفاده از دلار در داد و ستد بانک‌های ایران، اقتصاد ایران قوی‌تر هم خواهد کرد.

«ادی کرمان» عضو هیئت مدیره شرکت «سرمایه گذاری فیروزه» در دفتر تهران گفته است، «از آن‌جایی که اقتصاد ایران برای 35 سال گذشته از اقتصاد جهان مستقل شده، ظرفیت‌های رشد اقتصادی در ایران بسیار بالاست». وی هم‌چنین ادامه داد این ظرفیت در طول 7 سال گذشته در بانکداری ایران نیز فراهم شده است.

هم‌چنین سی.ان.ان اضافه می‌کند، ایران پانزدهمین تولید کننده آلومینیوم جهان است و صنعت خودرو ایران معادل 10 درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود که دو برابر تولید سالیانه ترکیه، در ایران خودرو تولید می‌شود.

گزارش شبکه سی.ان.ان در پایان به بازار بورس ایران اشاره داشته و اضافه می‌کند بازار بورس ایران غالبا نادیده گرفته می‌شود درصورتی که بورس ایران در منطقه رتبه دوم را داراست و با احتمال رفع تحریم‌ها، سال گذشته توانست امتیاز 130 درصد رشد را کسب کند.

از آنجایی که ایران ظرفیت ساخت و تولید عظیمی در اختیار دارد، سرمایه گذاران خارجی در پی تاسیس شرکت‌های مستقر در ایران در بخش ساخت و تولید هستند.

۱۳۹۳/۹/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...