نسخه چاپی

چالش‌های تمدید گفت‌وگوهای هسته‌ای

دومین تمدید گفت‌وگوهای هسته‌ای به‌منظور مهار برنامه هسته‌ای ایران نشان می‌دهد ایران و قدرت‌های جهانی همچنان در مسائل كلیدی اختلاف نظر دارند.

گروه ترجمه ـ روزنامه یواس‌ای تودی 25 نوامبر 2014 (۴ آذر) در مقاله‌ای به تمدید گفت‌وگوهای هسته‌ای پس از ضرب‌الاجل 24 نوامبر پرداخت و نوشت: دومین تمدید گفت‌وگوهای هسته‌ای به‌منظور مهار برنامه هسته‌ای ایران نشان می‌دهد ایران و قدرت‌های جهانی همچنان در مسائل کلیدی اختلاف نظر دارند. با وجود این، دو طرف، از اجازه به تداوم گفت‌وگوها سود می‌برند. ایرانی‌ها که یک سال پیش به دلیل کاهش برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود تا حدی کاهش فشار تحریم‌ها را احساس کرده بودند، ماهانه 700 میلیون از منابع مالی توقیف‌شده خود را دریافت خواهند کرد. فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، با اعلام این خبر گفت که در عین حال، گفت‌وگوها ادامه خواهد یافت.

در ادامه مقاله آمده است: تمدید گفت‌وگوها این امیدواری را به ایران می‌دهد که تحریم‌هایی که به اقتصادش آسیب رسانده، بیشتر تضعیف شود. صادرات آلمان به ایران در سال 2014 افزایش یافته و اقتصاد ایران در مسیر احیای نسبی قرار دارد. ایران همچنین روابط تجاری گسترده‌ای با روسیه و چین دارد. آنچه غرب از تدوام گفت‌وگوها به‌دست می‌آورد، این است که امیدوار است ایران در نهایت با مهار برنامه هسته‌ای خود موافقت کند و در جنگ علیه شبه‌نظامیان دولت اسلامی (داعش) در عراق و سوریه با آمریکا همکاری کند. در عین حال، دو طرف با چالش‌ها و خطراتی نیز در این وضعیت روبه‌رو خواهند شد. ایران احتمالاً توافقی که به لغو تحریم‌های فلج‌کننده منجر نشود، امضا نخواهد کرد. غرب نیز با این خطر مواجه است که به ایران اجازه دهد با کش دادن زمان به طور پنهانی برنامه ساخت تسلیحات هسته‌ای را پیش ببرد. در صورتی که ایران به باشگاه دارندگان تسلیحات هسته‌ای بپیوندد، با اقدام نظامی آمریکا یا اسرائیل[رژیم صهیونیستی] مواجه خواهد شد.

در پایان مقاله آمده است: روئل مارک گرچت، تحلیل‌گر امور ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که معتقد است ایران برنامه ساخت تسلیحات هسته‌ای دارد، می‌گوید تداوم گفت‌وگوها سبب شده دو گزینه دشوار پیش روی باراک اوباما قرار گیرد. «دولت اوباما باید میان دو گزینه تسلیم در برابر ایران و اقدام نظامی، یکی را انتخاب کند». دیوید آلبرایت، رئیس مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی که بر مسائل تکثیر هسته‌ای تمرکز دارد، می‌گوید: «تصور نمی‌کنم هیچ‌یک از دو طرف، تشدید تنش‌ها را به نفع خود بداند.» کنگره آمریکا که در آن، بسیاری از اعضای دو حزب برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران تلاش می‌کنند، احتمالاً پس از تسلط جمهوری‌خواهان بر سنا در ماه ژانویه، تحریم‌ها علیه ایران را افزایش خواهد داد. کاخ سفید می‌گوید چنین اقدامی وحدت بین‌المللی در مورد تحریم‌ها را تضعیف می‌کند و سبب شکست گفت‌وگوها می‌شود. حتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ترجیح می‌دهد به جای پذیرش توافقی بد، گفت‌وگوها تمدید شود. وی گفت: «توافق درست و مورد نیاز این است که ظرفیت ایران برای ساخت تسلیحات هسته‌ای برچیده شود و تنها پس از آن، می‌توان تحریم‌ها را برداشت؛ به دلیل اینکه این نتیجه در دسترس نیست، تمدید گفت‌وگوها اندکی بهتر است.»

۱۳۹۳/۹/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...