نسخه چاپی

ماجرای قطع 40 روزه وحی بر پیامبر (ص)!

هرگز در مورد چیزى مگوى كه من آن را فردا انجام خواهم داد. مگر خداوند بخواهد، و چون فراموش كنى، پروردگارت را به یاد آور و بگو: امید كه پروردگارم مرا به راهى كه نزدیك تر از این به صواب است، هدایت كند.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران،مشیت و اراده الهی یکی از صفات او خداوند است تا جایی که یکی از اسامی او مرید است. اگرچه در قرآن کریم درباره مشیت و اراده و مرید سخن صریحا سخن به میان نیامده اما بیان عباراتی همچون ان شاء الله، اراد الله، یرید الله و ... بکار رفته است و روایات نیز بر این مسله تصریح می کنند.

خداوند در آیات 23 و 24 سوره مبارکه کهف می فرماید: «وَ لا تَقُوْلَنَّ لِشَيْءٍ إنِّي فاعِلٌ ذلِكَ غَدَا * إلاّ أنْ يَشاءَ اللّه ُ و اذْكُرْ رَبَّكَ إذا نَسِيْتَ وَ قُلْ عَسَى أنْ يَهدِيَنِ رَبِّي لِأقرَبَ مِنْ هذا رَشَدا»؛ «هرگز در مورد چيزى مگوى كه من آن را فردا انجام خواهم داد . مگر خداوند بخواهد . و چون فراموش كنى، پروردگارت را به ياد آر و بگو: اميد كه پروردگارم مرا به راهى كه نزديكتر از اين به صواب است ، هدايت كند»

پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «نشانه كامل بودن ايمان بنده اين است كه در هر كارى «اِن شاء اللّه » بگويد.»

امیرالمومنین على (ع) می فرمایند: «گروهى از يهود چيزى از پيامبر (ص) پرسيدند، حضرت (ص) فرمودند: فردا بياييد تا جوابتان را بدهم ـ و اِن شاء اللّه نگفت ـ؛ پس تا چهل روز از آمدن جبرئيل (ع) نزد پيامبر (ص) جلوگيرى شد و پس از آن، بر پيامبر (ص) فرود آمد و گفت: «هرگز در مورد چيزى مگوى كه من آن را فردا انجام خواهم داد. مگر خداوند بخواهد، و چون فراموش كنى، پروردگارت را به ياد آور و بگو: اميد كه پروردگارم مرا به راهى كه نزديك تر از اين به صواب است، هدايت كند».

بنابراین، گفتن «ان شاء الله» اعتقاد به قدرت و مشیت الهی را می رساند و تکیه کلام اولیای الهی است. چنانکه در قرآن نیز از زبان پیامبران نقل شده است.حضرت یعقوب (ع) به فرزندانش می گوید: «اُدخلوا مصر ان شاءالله آمنین»، وارد مصر شوید، ان شاءالله در امانید. (یوسف، 99)

حضرت موسی (ع) به خضر (ع) می گوید: «ستجدنی اِن شاءالله صابراً»، اگر خدا بخواهد مرا شکیبا خواهی یافت.و حضرت شعیب (ع) نیز به موسی (ع) می گوید: «ستجدنی اِن شاءالله من الصالحین» (قصص، 27)

منابع:

دقایقی با قرآن

میزان الحکمه

کنزالعمال

۱۳۹۳/۹/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...