نسخه چاپی

توان موشكی متعارف ایران در رویارویی نظامی چالش برانگیز خواهد بود

پایگاه «نشنال اینترست» در گزارشی به چهار سامانه موشكی ایران پرداخته و نوشته است كه این سامانه‌ها می‌توانند در صورت بروز رویارویی نظامی، چالش‌برانگیز باشند.

به گزارش نما به نقل از فارس، در حالی که دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 هفته گذشته با توافق بر سر تمدید هفت ماهه گفت‌وگوها پایان یافت، پایگاه «نشنال اینترست» در گزارشی به مسئله توان بازدارنده موشکی متعارف ایران پرداخته و نوشته است که فارغ از بحث هسته‌ای، در صورت بروز درگیری نظامی با ایران، توان موشکی تهران می‌تواند چالش برانگیز باشد.

«رابرت فارلی» نویسنده این گزارش با اشاره به سرمایه‌گذاری ایران در زمینه توسعه سامانه‌های بازدارنده، نوشته است در صورتی که کشوری چون ایران با مساحت متوسط و در حالی که ثروتمندترین یا قدرتمندترین کشور جهان نیست، بتواند سامانه‌های بازدارنده خود را به میزانی توسعه دهد که ایالات متحده را از رویارویی با این کشور بازدارد، در آن صورت «قطعا موازنه فناوری‌های آفندی و پدافندی، قطعا دچار دگرگونی شده است.»

فارلی موشک‌های زمینی، دریایی و هوایی ایران را از جمله سامانه‌های بازدارنده ایران شمرده و در این یادداشت به بررسی چهار سامانه موشکی ایران پرداخته است. هرچند وی در نهایت مدعی شده است که این سامانه‌ها توان بازدارندگی کافی ایجاد نمی‌کنند، اما در عین حال در این گزارش به توان بالای موشک‌های ایرانی اذعان کرده و نوشته است که این موشک‌ها می‌توانند برای نیروهای نظامی آمریکایی «هزینه‌زا» باشند.

سامانه دفاع موشکی «رعد»

نشنال اینترست با اشاره به مزیت‌های توسعه سامانه‌های زمین به هوا، نوشته است که «ایرانی‌ها مجموعه متنوعی از سامانه‌های موشکی زمین به هوا را به کار گرفته‌اند.»

فارلی با بیان اینکه سامانه دفاع موشکی رعد تا حد زیادی توانمندی‌هایی مشابه سامانه «سام» دارد، نوشته است که به کارگیری این سامانه، «ارتقایی قابل توجه در سامانه دفاعی ایران» دانسته است. وی همچنین نوشته است که ایران مجموعه‌ای از مدل‌های کوتاه‌برد سامانه‌های زمین به هوا را دارد، اما مدعی شده است که این سامانه‌ها نمی‌توانند توان بازدارندگی در برابر آمریکا ایجاد کنند. وی همچنین نوشته در صورتی که ایران بتواند سامانه اس-300 یا اس-400 روسی و یا سامانه اچ‌کیو9 چین را در اختیار بگیرد، توان دفاعی خود در برابر حمله آمریکا را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

C-802

وی همچنین به موشک‌های کروز C-802 اشاره کرده و نوشته است که ایران اولین بار این موشک‌ها را از چین دریافت کرده و توانست با تولید نمونه مشابه و ارتقا یافته آن، انواع آن را تولید کند. فارلی مدل‌های مختلف این موشک را از «مهمترین موشک‌های کروز» ایران دانسته و نوشته است که این موشک‌ها با کلاهک‌های 165 کیلوگرمی می‌توانند به هر کشتی جنگی‌ای آسیب‌های جدی وارد کنند. این موشک‌ها بر روی انواع کشتی‌های ایرانی و همین‌طور قایق‌های پرسرعت قابل نصب هستند. جنگنده‌ها و همچنین بالگردهای Mi-17 ایران هم قادرند این موشک‌ها را شلیک کنند.

فارلی با اشاره به نمونه‌های ارتقا یافته «نور» و «قدر»، نوشته است که با توجه به اینکه ایران می‌تواند این موشک‌ها را به شکل‌های متنوع شلیک کند (از جمله از طریق پایگاه‌های زمینی)، در نتیجه در هر جنگی در خلیج فارس، این موشک‌ها قطعا ایفای نقش خواهند کرد.

فاتح 110

نشنال اینترست در ادامه در مورد موشک‌های فاتح-110 نوشته است: «فاتح تازه‌ترین نمونه از موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایران است. این موشک با سر جنگی 500 کیلوگرمی می‌تواند اهدافی در فاصله 300 کیلومتری را هدف قرار دهد. فاتح و نمونه‌های مشابهش که به میزان فزاینده‌ای در حال دقیق‌تر شدن هستند، اگر به تعداد کافی به کار گرفته شوند، می‌توانند به اهداف زمینی در سرتاسر خلیج فارس خسارات گسترده‌ای ایجاد کنند. به کارگیری تعداد زیاد این موشک همراه با نمونه‌های دیگر موشک‌های بالستیک دقیق می‌تواند اثری فراتر از غرق کردن کشتی‌ها بر جای گذارند. این موشک همچنین می‌تواند تأسیسات نظامی زمینی، زیرساخت‌ها و دیگر اهداف ارزشمند را تخریب و نابود کند.»

نویسنده این یادداشت با بیان اینکه میزان خطای این موشک در ارزیابی‌های مختلف بین 8.5 تا 100 متر تخمین زده شده، نوشته است که این موشک حتی با «دقت پائین هم می‌تواند اوضاع بدی برای طراحان نظامی و زیرساخت‌های خلیج (فارس) اوضاع را تیره و تار کند. هرچه میزان دقت افزایش یابد، تعداد موشکی که برای زدن ضربه‌ای ویران‌کننده لازم است، کاهش می‌یابد. تنها سامانه‌های دفاع موشکی پیچیده هستند که می‌توانند به شکست چنین حمله‌ای امیدوار باشند. ایرانی‌ها همچنین می‌توانند حمله موشک فاتح را با شلیک موشک‌های کروز زمینی همراه کنند تا شرایط دفاع در برابر این حمله را بسیار دشوار کنند.»



موشک‌های بالستیک ضدکشتی «خلیج فارس»

وی در رابطه با موشک‌های «خلیج فارس» نوشته است: «ایرانی‌ها ادعا می‌کنند که موشک‌های بالستیک ضدکشتی به کار گرفته‌اند و به نظر می‌رسد که پنتاگون هم این ادعا را تائید می‌کند. امسال یک گزارش طبقه‌بندی شده وزارت دفاع آمریکا (اینجا) در مورد توان موشکی ایران، مدعی شد که ایران موفقیت‌هایی در زمینه موشک بالستیک ضدکشتی خلیج فارس، که سلاحی کوتاه‌برد است، داشته است. این موشک در صورت عملیاتی شدن، می‌تواند تهدیدی برای کشتی‌های آمریکایی که در منطقه فعالیت می‌کنند باشند. با این حال، در این گزارش به جزئیات اندکی در مورد توانمندی‌های موشک و همچنان برنامه زمانی به کارگیری آن، اشاره شده بود. گفته می‌شود که این موشک بر اساس فاتح 110 ساخته شده، اما در آن از فناوری بهینه ترمینال الکترو (سامانه هدایت‌گر) استفاده شده که می‌تواند آن را به سمت کشتی‌های آمریکایی هدایت کند.»

فارلی با این حال در ادامه با استناد به گزارش یک موسسه تحقیقاتی مدعی شده است که به نظر می‌رسد ایران هنوز این موشک را به صورت جامع مورد آزمایش قرار نداده و همچنین آن را با دیگر سامانه‌های موشکی خود یکپارچه‌سازی نکرده است.

۱۳۹۳/۹/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...