نسخه چاپی

ظریف در همایش دیپلماسی هسته‌ای مطرح كرد:

فضای صحبت با ایران تغییر كرده است

وزیر خارجه كشورمان تاكید كرد: تنها راه برخورد با موضوع هسته‌ای ایران مذاكرات است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، محمد جواد ظریف در همایش دیپلماسی هسته‌ای که در دانشگاه علامه طباطبایی در حال برگزاری است در اولین اظهارنظرش پس از مذاکرات اخیر با ۱+۵ گفت: هیچ روش دیگری غیر از مذاکرات نمی‌تواند موضوع هسته‌ای ایران را حل و فصل کند.

مذاکرات به پایان موفقیت‌آمیز خود نزدیک شده است
وی با بیان اینکه قصد دارد دستاوردهای یک سال و نیم گذشته مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ را ارائه کند، افزود: مذاکرات به پایان موفقیت‌آمیز خود نزدیک شده است. در طول ۱۰ سال گذشته تا بدین حد به حل و فصل موضوع هسته‌ای نزدیک نبوده‌ایم.

وزیر خارجه گفت: شرایطی که به صورت ظالمانه از سوی برخی بازیگران در صحنه بین‌المللی بر دنیا و جمهوری اسلامی ایران به عنوان پروژه ایران هراسی و اسلام هراسی به ایران تحمیل کرده بودند اکنون به شدت خدشه دار شده و رنگ و بوی خود را از دست داده است.

افق آینده بسیار روشن است
ظریف تاکید کرد: افق آینده بسیار روشن است و شرایط به یک سال و نیم گذشته قابل بازگشت نخواهد بود. اکنون تصور غلط طرف‌های مذاکره کننده از الگوی رفتاری جمهوری اسلامی ایران را توانسیتم در مذاکرات تغییر دهیم.

ایران‌هراسی پروژه شکست خورده‌ای است
بنگاه‌های اقتصادی برای ورود به ایران صف کشیده‌اند
وی گفت: فضای امنیتی علیه ایران پاشیده شده است. قدرت منطقه‌ای ایران افزایش یافته است. ایران‌هراسی پروژه شکست خورده‌ای است و این دستاورد بزرگی است. بنگاه‌های اقتصادی برای ورود به ایران صف کشیده‌اند.

فضای صحبت با ایران تغییر کرده است
سمینار جهان علیه خشونت و افراطی‌گری هفته آینده برگزار می‌شود
وی با اعلام این که سمینار جهان علیه خشونت و افراطی‌گری هفته آینده در تهران برگزار می‌شود، گفت: این سمینار با حضور اندیشمندان بزرگی از سراسر جهان در تهران برگزار می‌شود چرا که فضای صحبت با ایران تغییر کرده است.

وی با اشاره به دو نظرسنجی انجام شده در رابطه با مذاکرات هسته ای گفت: در روز ششم نوامبر ۲۰۱۴ یعنی تقریبا کمتر از یک ماه پیش روزنامه کریستین ساینس مانیتور مقاله‌ای را با این عنوان منتشر کرد که ۸۴ درصد یهودیان آمریکا در مخالفت با نتانیاهو از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده‌اند. علیرغم همه سر و صداها و بازی‌های تبلیغاتی و عکس بمب کشیدن و خط کشیدن قرمز و سیاه و تمام تبلیغاتی که تمام تلاش نتانیاهو بر آن بود و حتی در سخنرانی امسالش در مجمع عمومی سازمان ملل با خواندن قسمت‌هایی از کتاب آقای سفیر گفت ظریفی که شما از آن صحبت می‌کنید و او را آدم معتدلی می‌نامید آدم معتدلی نیست، اصلا هم معتدل نیست و تا این حد به گرفتاری مبتلا شده‌اند، ۸۴ درصد جامعه یهودی آمریکا معتقدند که راه‌حل، توافق با جمهوری اسلامی ایران است.

ملت ایران اهل گفت‌وگو، منطق، مذاکره و رسیدن به راه‌حل است
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: این در شرایطی است که در تاریخ ۱۸ مه ۲۰۱۲ موسسه PW آمریکا نظرسنجی را منتشر کرد که بر اساس آن ۶۳ درصد کل مردم آمریکا اعلام کردند که تنها راه برخورد با موضوع هسته‌ای ایران مذاکره است. این نشان می‌دهد که تمام دنیا حتی جامعه آمریکا و حتی جامعه‌ای که بیشترین تاثیرپذیری را علی‌القاعده از حرف‌ها و تبلیغات و سیاه‌نمایی‌های آقای نتانیاهو دارد به این نتیجه رسیده‌اند که راه برخورد با ایران راه مذاکره است یعنی با این ملت با فشار، تحمیل و جنگ نمی‌شود صحبت کرد اما این ملت اهل گفت‌وگو، اهل منطق، اهل مذاکره و اهل رسیدن به راه‌حل است. این یک تفاوت اساسی است.

مذاکره فراز و نشیب دارد
ظریف گفت: مذاکره کار دشواری است. مذاکره فراز و نشیب دارد. مذاکره بالا و پایین دارد. مذاکره بین دو طرف که همفکر هستند صورت نمی‌گیرد، مذاکره معمولا بین دو طرفی صورت می‌گیرد که دیدگاه‌های متفاوتی دارند اما با ۱۰ دور مذاکره که شاید فقط در این دور آخر در دور دهم شخص بنده متجاوز از ۷۰، ۸۰ ساعت مذاکره رودرروی دوجانبه، سه‌جانبه، پنج‌جانبه، شش جانبه، هفت‌ جانبه که دیگر تعداد جانبه‌های آن هر چه بخواهید هست داشته‌ام. این فراز و نشیب زیاد است اما در پایان این مذاکرات اگر به بیانیه وین و مصاحبه‌ها توجه کنیم همه طرف‌ها اعلام کردند که به توافق بسیار نزدیک شده‌ایم حتی یکی از مذاکره‌کنندگان که قبلا معمولا نظرات بسیار منفی حتی نزدیک توافق ژنو هم نظر بسیار منفی داشت بعد از توافق وین برای اولین بار گفت که برای اولین بار احساس کردم که راه‌حل پیش روی ماست.

اکثر مذاکره‌کنندگان معتقدند که زمان لازم برای رسیدن به تفاهم بسیار کمتر از این وضعیت است
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: بسیاری از کسانی که مذاکره می‌کردند حتی فکر می‌کردند که اگر دو سه روز مذاکرات ادامه پیدا می‌کرد این امکان وجود داشت که به چارچوب کلی دست پیدا کنند. چارچوب کلی به این معنا نیست که تمام جزئیات را می‌توانستیم بنویسیم. چون به هر حال ما نیاز به تمدید داشتیم تا بتوانیم آن جزئیات را بنویسیم اگر نه، بعد از ۲۴ نوامبر یا سوم آذر ما به شرایط قبل از توافق ژنو برمی‌گشتیم بنابراین نیاز داشتیم فرصتی را فراهم کنیم تا جزئیات را بنویسیم لذا تصمیم داشتیم و نیاز بود تا جزئیات یک زمانی برای تمدید که مورد نیاز بود قطعی شود اما این امید این بود و واقعا هم خیلی نزدیک شدیم به اینکه چارچوب توافق مشخص شود تا دوستان ما و خود ما بتوانیم جزئیات را نگارش کنیم و این هنوز هم کاملا در دسترس است و این فرصت هفت ماهه‌ای که برای رسیدن به توافق نهایی مطرح شده باز همان‌طور که در متن بیانیه وین می‌توانید شاهد آن باشید این فرصت فقط فراهم کردن یک زمان است با این شرایط که اکثر مذاکره‌کنندگان معتقدند که زمان لازم برای رسیدن به تفاهم بسیار کمتر از این وضعیت است.

وی تصریح کرد: در حوزه‌ سیاست خارجی بیش از سایر حوزه‌ها به هم اندیشی و هم فکری نیاز داریم و نیازمند ارتباط مداوم بین محیط‌های دانشگاهی و محیط اجرایی سیاست خارجی هستیم تا بتوانیم با طراحی و نقد و نظارت سازنده به سمت اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی پیش برویم.

منطقه و جهان به دنبال رسیدن به تفاهم در برنامه‌ صلح آمیز هسته‌ای کشورمان هستند
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ گفت: امروز نه تنها سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بلکه منطقه و جهان به دنبال رسیدن به تفاهم در برنامه‌ی صلح آمیز هسته‌ای کشورمان هستند و این امر بسیار مهم است و طلیعه‌ بسیار خوبی از همکاری‌های سازنده را نشان می‌دهد و آثار و مواهب بسیار مهمی را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

دیپلماسی هسته‌ای در یک سال و نیم گذشته یکی از مهمترین موضوعات پس از جنگ سرد است
وی ادامه داد: همه‌ی ما اذعان داریم که دیپلماسی هسته ای در یک سال و نیم گذشته نه تنها یکی از موضوعات مهم سیاست خارجی ما بوده است بلکه یکی از مهمترین موضوعات عرصه‌ی بین‌الملل پس از جنگ سرد است.

این موضوع در مقاطع مختلف باعث شده است تا ۶ وزیر خارجه کشورهای عمده جهان به یک شهر آمده تا در مقابل نمایندگان مردم بزرگ ایران به مذاکره بپردازند و در بسیاری از این مقاطع سه مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا شاید برای اولین بار در تاریخ اخیر به طور همزمان در واشنگتن نبوده و به جای آن در مذاکره حضور دارند.

حضور سه مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در مذاکرات نشان‌دهنده‌ نقش ایران در عرصه‌ بین‌المللی است
ظریف حضور همزمان سه مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ را نشان دهنده‌ نقش جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌ بین‌المللی دانست و تاکید کرد: علاوه بر اهمیت جایگاه ایران در منطقه این حضور نشان دهنده اهمیت این مذاکرات در روابط بین‌الملل به ویژه در روابطی که کشورهای عمده جهان با آن مشغول هستند را دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان روشن بودن افق‌های مذاکرات را با وجود فراز و نشیب های بسیار موجود در این روند یکی دیگر از دستاوردهای یک سال و نیم مذاکره‌ تیم هسته‌ای کشورمان خواند و افزود: روشن بودن افق آینده در عین تمام چالش‌های موجود در مذاکرات که طبیعت هر مذاکره‌ای است و این که شرایط به هیچ وجه امکان ندارد به یک سال و نیم قبل از مذاکرات بازگردد از دستاوردهای ما محسوب می‌شود.

هیچ گاه طرف‌های اصلی مذاکره به خوشبینی پایان مذاکرات دور دهم در وین نبوده‌اند
وی خاطر نشان کرد: در این دوره ما نسبت به هر زمان دیگری به توافق نزدیک‌تر شده‌ایم شاید اگر صحنه‌ی موضوع هسته‌ای ایران در سطح بین‌المللی را در یک سال و نیم گذشته دنبال کرده باشید می‌بینید که در اظهارات، اعلام‌ها و واقعیت مذاکرات هیچ گاه طرف‌های اصلی مذاکره به خوشبینی پایان مذاکرات دور دهم در وین نبوده‌اند.

امروز به این نتیجه رسیده‌اند شناسایی حقوق مردم بزرگ تنها راه حل رسیدن به توافق است
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما پس از یک و نیم سال مذاکره از وضعیتی که دنیا فکر می‌کرد هیچ راه حل سیاسی برای حل و فصل موضوع هسته‌ای وجود ندارد و بسیاری هم گمان می کردند که راه حل عزتمندی برای حل و فصل موضوع هسته ای نیست امروز به این نتیجه رسیده‌اند که راه حل مبتنی بر احترام متقابل، بزرگداشت دستاوردهای مردم بزرگ ایران و شناسایی حقوق این مردم تنها راه حل رسیدن به توافق است.

۱۳۹۳/۹/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...