نسخه چاپی

بمباران اهداف داعش توسط جنگنده‌های ایران؟!

مطابق تصاویر تلویزیون الجزیره، یك جت اف4 ایرانی مواضع دولت اسلامی در استان دیاله (شرق عراق) را هدف قرار داده است. حداقل یك جت اف4 در این تصاویر دیده می‌شود كه به‌اشتباه تصور می‌شد جنگنده عراقی است. ایران و تركیه تنها دارندگان جت‌های اف4 در منطقه هستند.

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی نشریه دفاعی جینز 1 دسامبر 2014 (۱۰ آذر) در مقاله‌ای به بمباران اهداف داعش توسط جنگنده‌های ایران پرداخت و نوشت: مطابق تصاویر تلویزیون الجزیره، یک جت اف4 ایرانی مواضع دولت اسلامی در استان دیاله (شرق عراق) را هدف قرار داده است. حداقل یک جت اف4 در این تصاویر دیده می‌شود که به‌اشتباه تصور می‌شد جنگنده عراقی است. ایران و ترکیه تنها دارندگان جت‌های اف4 در منطقه هستند. منطقه بمباران نیز از مرز ایران بسیار دور نیست و ترکیه نیز تمایل به دخالت نظامی در این جنگ ندارد. این دو نکته مهم نشان می‌دهد جت جنگنده اف4 متعلق به ایران بوده است. در حالی که گفته می‌شود نیروی هوایی جمهوی اسلامی ایران برای جنگ علیه دولت اسلامی، به عراق جنگنده سوخو25 داده، این تصاویر مربوط به اف4 نخستین شواهد مربوط به مداخله نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در جنگ علیه دولت اسلامی است.

در ادامه مقاله آمده است: تصاویر 30 نوامبر الجزیره نشان می‌دهد هواپیمای اف4 نیروی هوای جمهوری اسلامی ایران از نیروهای عراقی برای بازپس‌گیری مناطقی در شرق عراق حمایت می‌کند که بزرگ‌ترین عملیات دولت عراق علیه دولت اسلامی از ماه ژوئن به شمار می‌رود. انتشار این تصاویر چند هفته پس از گزارش نشریه جینز صورت می‌گیرد که در آن به وجود شواهد فزاینده در مورد مداخله ایران در جنگ عراق پرداخته شده بود. تصاویر مختلف در مورد سلاح‌های ایرانی در دست شبه‌نظامیان شیعه در عراق نیز منتشر شده است. در حالی که تلاش‌های تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با دولت اسلامی در عراق و سوریه با تبلیغات وزارت دفاع آمریکا و متحدان آن همراه است، اخبار مداخله ایران با ابهام همراه است. ایران نخستین کشوری بود که به حمایت نظامی از عراق در زمان حمله دولت اسلامی (اوایل امسال) متهم شد. در آن هنگام (اواخر ژوئن) که نخستین هواپیمای سوخو25 ایران به بغداد رسید، این تصور وجود داشت که ایران و آمریکا ممکن است شکلی از عملیات مشترک علیه دولت اسلامی را اجرا کنند.

در پایان مقاله آمده است: با وجود این، تنش‌زدایی آمریکا و ایران همچنان در مراحل اولیه است و هیچ یک از دوطرف، تمایل چندانی برای همکاری نظامی در چنین سطحی ندارند. بنابراین، به‌نظر می‌رسد دو عملیات نظامی موازی علیه دولت اسلامی صورت می‌گیرد و به‌طوری‌که آمریکا و متحدانش حملات هوایی در عراق و سوریه انجام می‌دهند، ایران نیز دستورکار نظامی خود را همزمان در عراق پیش می‌برد. به‌نظر می‌رسد تاکنون این راهبرد دوگانه مؤثر بوده است (دست‌کم به لحاظ عدم تداخل این دو عملیات نظامی)، اما طی هفته‌ها و ماه‌های آتی در صورتی که آن‌ها به عملیات‌های نظامی خود ادامه دهند، بی‌تردید بر پیچیدگی‌های این کشمکش افزوده خواهد شد.


تحلیل‌: با اینکه تاکنون هیچ مقام نظامی ایران به چنین خبری اشاره نداشته است، چنانچه ایران تشخیص دهد حمله هوایی به مواضع داعش در زمره مسائل ضروری امنیت ملی کشور قرار گرفته، در حمله به مواضع این گروهک تکفیری درنگ نمی‌کند. خباثت رفتاری این گروهک صهیونیستی و زیر پا گذاشتن تمام اصول اولیه انسانی، آنچنان وقیحانه و جنایتکارانه بوده که افزون‌بر انزجار جهانی از این گروهک، کشورهایی هم که در ایجاد و حمایت و هدایت از آن، نقش اصلی را داشته‌اند، تظاهر می‌کنند داعش منفور و تهدید است و برای مقابله با آن، در قالب یک ائتلاف عمل می‌کنند.

۱۳۹۳/۹/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...