نسخه چاپی

اتمام حجت آیت الله وحید

حمیدرضا ترقی

آقای هاشمی به لحاظ ارتباطاتی که از قبل با پادشاه عربستان و دولت این کشور داشته‌اند؛ احتمال اینکه بتوانند بیشتر از مقامات دولتی در روابط بین دو کشور تأثیر بگذارند؛ بسیار زیاد است. از این روست که آیت الله وحید خراسانی در سخنانی، اسرائیل و عربستان سعودی را مانع نتیجه مطلوب مذاکرات دانستند و پیشنهاد دادند که آقای هاشمی برای حل این مشکل به عربستان سفر کند.
این موضوع هم به عنوان یکی از ظرفیت‌های دیپلماسی عمومی شناخته می‌شود که بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند از آن استفاده کنند. به این ترتیب که احزاب و شخصیت‌های برجسته از جمله رؤسای جمهور پیشین کشورها می‌توانند به رایزنی‌های خارجی برای گشایش برخی مشکلات بین المللی استفاده کنند. استفاده از ظرفیت‌های خارج از دولت اقدامی مثبت است و دیگر کشور ها نیز تنها به مقامات دولتی اکتفا نمی‌کنند.
به همین خاطر به نظر می‌رسد پیشنهاد آیت الله وحید خراسانی نه تنها ضرری نداشته باشد بلکه می‌تواند به عنوان یک آزمایش و اتمام حجت صورت بگیرد که منجر شود به اینکه سعودی‌ها تغییراتی در موضعگیری‌ها و سیاست‌های خود نسبت به ایران ایجاد کنند.
اگر این پیشنهاد دیدار با پادشاه عربستان توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی انجام شود، قطعا عمل بی‌تأثیری نخواهد بود، البته نامه قبلی که آقای هاشمی به پادشاه عربستان نوشتند ما نشنیدیم که پاسخ روشنی از جانب سعودی‌ها داشته باشد، با این حال انتظار می‌رود که اجرای این پیشنهاد راهبردی باشد و مشکلات فیمابین دو کشور را کمتر کند.
من فکر نمی‌کنم کسی مخالف این مسئله باشد. این دیپلماسی عمومی عرصه‌ و ظرفیتی است که همه کشورها از آن استفاده می‌کنند. بر این اساس ما هم باید هر کاری از دست‌مان برمی‌آید انجام دهیم و هر ابزاری که می‌تواند مشکلات فی مابین دو کشور را حل کند و این تخاصم‌ها را از بین ببرد، به کار بگیریم و من امیدوار هستم که این پیشنهاد مورد توجه همه‌جانبه قرار بگیرد.
آقای هاشمی به هرحال به اقتضای شرایط نگاه می‌کنند و اگر چنین نیازی را وظیفه تشخیص دهند، اقدام خواهند کرد.

۱۳۹۳/۹/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...