نسخه چاپی

جشن شكرگزاری با چاشنی اعتراض

عکس خبري -جشن شکرگزاري با چاشني اعتراض

نكته جالب آن بود كه بسیاری از فعالان جامعه مدنی در اعتراض به تبعیض‌های پلیس این كشور خواستار تحریم این روز بودند. این مسئله در پی رد اتهامات افسر قاتل «مایكل براون»، نوجوان سیاهپوست آمریكایی از جانب هیئت منصفه كه مسئول بررسی پرونده بود، اتقاق افتاد.

به گزارش نما به نقل از رصدنیوز، در آمریکا و کانادا روزهای کمی به صورت رسمی تعطیل اعلام شده است. کنگره آمریکا ۱۰ روز “تعطیل عمومی قانونی” را مشخص کرده است که در طی این د۱۰ روز مؤسسات دولتی تعطیل هستند. از سال ۱۹۷۱، تعدادی از این تعطیلات به جای اینکه در تاریخ تقویمی خاصی باشند در روزهای دوشنبه تعیین شده اند تا کارکنان از تعطیلات آخر هفته طولانی تری بهره ببرند اما برخی از مناسبت‌ها به اندازه‌ای برای آمریکایی‌ها مهم و ارزشمند بوده است که به صورت سنتی در تاریخ تقویمی خاص خود مورد قدردانی قرار گرفته است؛ از جمله این روز‌ها روز اول سال نو میلادی (اول ژانویه)، روز استقلال آمریکا (چهارم جولای)، روز قدردانی از سربازان بازنشسته (یازدهم نوامبر)، تولد حضرت عیسی مسیح (بیست و پنجم دسامبر) و جشن شکرگزاری (در آخرین پنجشنبه ماه نوامبر) است.

در کانادا نیز از سال ۱۹۷۵، دومین دوشنبه ماه اکتبر همیشه به عنوان روز شکرگزاری، تعطیل رسمی بوده است. این روز، فرصتی است برای کانادایی‌ها تا برای برداشت خوب محصول و دیگر خوشبختی ها در سالی که گذشته مراسم شکر را به جا بیاورند. این جشن که در گذشته بیشتر در راستای شکرگزاری از محصول خوب انجام می‌شده است، در کشور ایران نیز دارای سابقه باستانی بوده است که به جشن مهرگان موسوم است.

جشن شکرگزاری محبوب‌تر از دیگر جشن‌های آمریکای شمالی

تعطیلی رسمی روز شکرگزاری به معنی تعطیلی بسیاری از مراکز اداری و تجاری است. نکته جالب آنکه بخش خصوصی که ملزم به رعایت این تعطیلات نیست نیز، هیچ‌گاه جشن روز شکرگزاری را دست کم نگرفته است. در واقع سنت خانواده آمریکایی آن بوده است که فرزندان هر اندازه‌ که از خانه و خانواده دور باشند، باید در روز جشن شکرگزاری به خانه پدری بیایند. کانادایی‌ها نیز، معمولا از تعطیلات سه روزه آخر هفته شکرگزاری برای دیدار از دوستان و اقوام خود که دور از هم زندگی می کنند، استفاده می کنند و یا آن ها را در خانه خودشان پذیرایی می‌کنند. همچنین رسم است که یک وعده غذایی خاص در طول تعطیلات آخر هفته تدارک دیده شود که به طور سنتی شامل غذاهایی مثل گوشت بوقلمون کباب شده و محصولات فصلی مانند کدو تنبل، ذرت و گردوی آمریکایی می‌شود. هر چند که این وعده غذایی خاص می‌تواند غذاهای دیگری را شامل شود.

همچنین آخر هفته شکرگزاری زمانی مناسب برای گذراندن یک تعطیلات پاییزی کوتاه است. این فرصت ممکن است آخرین شانس برای برخی از ساکنین آمریکای شمالی برای استفاده از کلبه ها و خانه‌های تابستانی قبل از شروع شدن زمستان باشد. در روز شکرگزاری مراسم‌های محلی و رژه‌های سالانه نیز برگزار می‌شود که یکی از معروف‌ترین آن ها رژه میسی (Macy) و به پرواز در آمدن بالون هایی از شخصیت های محبوب کارتونی در شهر نیویورک است.

میراث و سنت بومیان آمریکا برای استعمارگران

اما نکته جالب آنکه این سنت از مردم بومی قاره آمریکا به مردم آمریکا و کانادا به ودیعه گذاشته شده است. مردم بومی این قاره برای جشن شکرگزاری مراسمات خاصی برگزار می‌کردند. پیوند میان تفکرات اقوام بومی ساکن این قاره با طبیعت و احترام و شکرگزاری از طبیعت و خالق آن، بعدها پس از سکونت اروپائیان مورد تقلید قرار گرفت. آن ها برای برخی خوش‌اقبالی‌های ویژه جشن می‌گرفتند. اولین نمونه این مراسم، جشن مارتین فرابیشر کاشف در سال ۱۵۷۸ میلادی بود و بعد از اینکه او از سفر طولانی و پرتلاش خود برای پیدا کردن یک گذرگاه شمالی از اروپا به آسیا جان سالم بدر برده بود برگزار شد. همچنین جشن برداشت محصول در ماساچوست نیز یکی از مطرح‌ترین یادمان‌های تاریخی مربوط به این جشن است. در قرن نوزدهم جشن برداشت خرمن نیوانگلند که بعدها به جشن شکرگزاری بدل شد، به منشاء اثر مهمی تبدیل شد.

اما ایده تبدیل روز شکر گزاری به یک تعطیلی ملی به زمان آبراهام لینکلن باز می‌گردد. در ۱۸۶۳ در پی پیروزی‌های سرنوشت‌ساز ارتش شمال در جنگ‌های داخلی آمریکا، چهارمین پنجشنبه نوامبر رسما تعطیل ملی و روز شکرگزاری اعلام شد. در کانادا نیز، پناهندگان فراری از جنگ داخلی در ایالت متحده آمریکا فرهنگ جشن شکرگزاری سالانه را به این کشور آوردند. در این کشور نیز، برای سال‌ها موضوع شکرگزاری “برکات فراوان برداشت” بود.

جشن شکرگزاری امسال متفاوت برگزار شد

با وجود آنکه از دهه ۱۹۷۰ میلادی و در پی تحولات و تغییرات اجتماعی گسترده در آمریکای شمالی، جامعه آمریکا و به تبع آن کشور کانادا حرکت شتابانی به سمت مادی‌گرایی بیشتر و کمرنگ شدن سنت‌های فرهنگی طی کرده‌ است، توجه به جشن شکرگزاری و گرد هم آمدن اعضای خانواده هنوز هم از نشانه‌های پرتاثیر سنت‌های قدیمی این مردمان حکایت دارد. در همین راستا، در پایان هفته قبل در آمریکا با توجه به برگزاری جشن شکرگزاری، توجه به این مراسم در فضای مجازی مطرح بود. این توجه به گونه‌ای بود که هشتگ مربوط به این جشن نیز به صدر هشتگ‌های توییتر آمد بود با این وجود، نکته جالب آن بود که بسیاری از فعالان جامعه مدنی در اعتراض به تبعیض‌های پلیس این کشور خواستار تحریم این روز بودند. این مسئله در پی رد اتهامات افسر قاتل «مایکل براون»، نوجوان سیاهپوست آمریکایی از جانب هیئت منصفه که مسئول بررسی پرونده بود، اتقاق افتاد. همین امر موجب شد تا شهر فرگوسن و دیگر شهرهای آمریکا ناآرامی‌های گسترده و درگیری شدید میان مردم و پلیس را شاهد باشند. همین امر موجب شد تا مردم آمریکا جشن شکرگزاری متفاوت و بعضاً ناشادی را تجربه کنند.

۱۳۹۳/۹/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...