نسخه چاپی

ایران پیشنهاد آمریكا را رد كرد

معاون امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه غرب در رفع تحریم‌های ایران نرمش ندارد، تصریح كرد دولت آمریكا می‌خواهد از مسئولیت رفع تحریم شانه خالی كند و توپ آن را به زمین كنگره بیندازد.

به گزارش نما به نقل از فارس، حسین شیخ الاسلام معاون امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی السفیر، اعلام کرد که آمریکا در مذاکرات هسته‌ای خواستار طرح شدن مسائل منطقه بود اما ایران آن را رد کرد.

شیخ‌الاسلام در این گفت‌وگو نقش ایران در محور بازدارندگی منطقه را مهم‌ترین عامل و آن را کاملا مرتبط با مذاکرات هسته‌ای با آمریکا دانست.

معاون ریاست مجلس شورای اسلامی در این گفت‌وگو اشاره کرد که مذاکره‌کنندگان آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای تلاش کردند «پرونده‌های منطقه‌ای از جمله لبنان» را مطرح کنند اما مذاکره‌کننده ایرانی آن را رد و اعلام کرد که مذاکرات محصور به مسئله هسته‌ای است.

به نوشته السفیر، شیخ‌الاسلام در ادامه مشکل مذاکرات هسته‌ای را ناتوانی آمریکایی‌ها در برداشتن تحریم‌ها دانست و گفت: آنها (آمریکایی‌ها) می‌خواستند توپ را در زمین کنگره بیندازند. یعنی عملا می‌خواستند از (مسئولیت) برداشتن تحریم‌ها شانه خالی کنند». موضع آمریکا و غرب به طور کلی در برداشتن تحریم‌ها دارای نرمش نیست؛ امری که ایران نمی‌تواند از آن صرف‌نظر کند.

شیخ‌الاسلام سخت‌ترین مواضع را موضع مذاکره‌کنندگان انگلیسی دانست و گفت که طرح فرانسه برای امضای پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی، که ایران آن را رد کرد، درخواستی اسرائیلی است.

السفیر نوشت: شیخ الاسلام اشاره کرد که تحریم‌ها روزی برداشته خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مشکل سیاسی در لبنان، گروه‌های سیاسی در این کشور را به گفت‌وگو فراخواند و با ذکر اینکه ایران در امور داخلی لبنان دخالت نمی‌کند، بحران سوریه را نمونه‌ای از تلاش غرب برای تقسیم منطقه دانست، و گفت: سیاست ساقط کردن دولت سوریه شکست خورد.

سفیر سابق ایران در سوریه، در ادامه با بیان اینکه ایران خواستار روابط خوب با عربستان است، مذاکره را بهترین راه برای حل اختلافات میان تهران و ریاض دانست.

او رژیم صهیونیستی را نیز اصلی‌ترین مشکل منطقه توصیف کرد و با اشاره به گروهک تکفیری داعش در منطقه، آن را ساخته آمریکا برشمرد و گفت تا زمانیکه داعش به خطوط قرمز آمریکا نزدیک نشده بود، آمریکا با آن کاری نداشت.

۱۳۹۳/۹/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...