نسخه چاپی

سفر رئیس مجلس سنای مكزیك به ایران

رئیس كمیسیون امنیت ملی مجلس با اعلام سفر رئیس مجلس سنای مكزیك به ایران در سال آینده گفت: ایران و مكزیك روی نقش آمریكایی‌ها در پیدایش گروه‌های تكفیری و عدم كارایی ائتلاف علیه داعش اشتراك نظر دارند.

به گزارش نما به نقل از فارس، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران با موضوع تشریح دستاوردهای سفر چند تن از اعضای این کمیسیون به کشور مکزیک به دیدارهای خود با روسای مجالس سنا و نمایندگان این کشور و نیز رئیس کمیسیون سیاست خارجی، وزیر خارجه و دادستان کل مکزیک اشاره کرد و اظهار داشت: در این دیدارها آخرین تحولات سیاسی مربوط به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ در وین و نیز چشم‌انداز و آینده تحولات منطقه بررسی شد.

وی با اشاره به اشتراک نظر ایران و مکزیک در مورد معضل شوم جهانی تروریسم افزود: دو طرف تأکید کردند که آمریکایی‌ها بیشترین نقش را در پیدایش گروه‌های تکفیری داشته و اکنون که منافعشان در اثر گسترش آنها به خطر افتاده به فکر ائتلاف افتادند، اما به علت اینکه آنها حداکثر موشک به گروه‌های تکفیری شلیک می‌کنند این ائتلاف کارایی ندارد.

بروجردی به قابل توجه بودن موفقیت‌های ایران در مقابله با تروریسم در کشورهای سوریه و عراق برای طرف مکزیکی اشاره کرد و گفت: هر دو طرف علاقمند بودند که همکاری‌های دو جانبه در آینده ادامه یابد.

وی در ادامه تشریح سفر چهار روزه خود به مکزیک خاطرنشان کرد: با توجه به دو سفر رئیس کمیسیون سیاست خارجی نفت مکزیک در سال گذشته به ایران این سفر ضروری می‌نمود که به همراه آقایان جوکار نماینده مردم یزد و فتح‌الله حسینی نماینده مردم قصر شیرین انجام شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یک جلسه کاری با کمیسیون سیاست خارجی مجلس مکزیک، دیدار با رئیس و اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و مکزیک و ملاقات با رئیس شورای بازرگانی این کشور در مورد روابط تجاری و اقتصادی دو جانبه را بخش دیگری از برنامه سفر هیات پارلمانی کشورمان خواند و ادامه داد: با توجه به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در آمریکای لاتین و اهمیت کشور مکزیک از جهت دارا بودن ۳ هزار کیلومتر مرز مشترک با آمریکا و نیز جایگاه ویژه‌ آن در آمریکای لاتین و به مناسبت پنجمین روابط رسمی دو کشور برنامه بزرگداشتی هم در تهران و هم در مکزیکوسیتی برگزار شد.

وی ظرفیت‌های بالای مکزیک از جمله برخورداری از صنعت نفت به عنوان زمینه‌ای مشترک برای همکاری میان دو کشور را یادآور شد و گفت: مذاکرات فیمابین حول محور همکاری‌های مجالس دو کشور به ویژه در حوزه‌های فرهنگی و تجاری صورت گرفت.

بروجردی به دعوت از رئیس مجلس سنای مکزیک برای سفری رسمی به ایران و دعوت قبلی آنها از لاریجانی به منظور سفر به مکزیک که قبلا صورت گرفته بود اشاره کرد و عنوان داشت: این سفر در حال برنامه‌ریزی است.

وی از امضای سند اجرایی شدن یادداشت تفاهم در زمینه همکاری‌های پارلمانی در ۱۴ بند که سال گذشته در تهران و در جریان سفر رئیس کمیسیون سنای مکزیک صورت گرفته بود خبر داد و گفت: در این سند به سفر رئیس مجلس سنای مکزیک به تهران اشاره شده است و مقرر شد است که در سال آینده میلادی صورت گیرد.

وی ادامه داد: همچنین بر مبنای یادداشت تفاهم سالی یک بار در پایتخت‌های دو کشور در سطح کمیسیون‌های سیاست خارجی تبادل نظر و جلسات مشورتی برگزار می‌شود.

رئیس‌کمیسیون امنیت خارجی و سیاست خارجی مجلس توافق روی ارتباط میان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با مرکز تحقیقات سنای مکزیک در جهت انتقال تجربیات را بند دیگر این یادداشت تفاهم ذکر کرد و ادامه داد: علاوه بر همکاری‌های نفتی و حوزه انرژی با توجه به توانمندی‌های ایران در عرصه هوافضا تبادل نظر در این زمینه و نیز انتقال تجربیات و فروش اقلام مورد نیاز مکزیک صورت خواهد گرفت.

وی از باندهای مواد مخدر به عنوان مشکل مشترک ایران و مکزیک یاد کرد و با اشاره به علاقه مکزیکی‌ها به انتقال تجربیات ایران در زمینه مقابله با مواد مخدر اظهار داشت: هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سال آینده در مکزیکوسیتی برگزار شده و مجموعه توانمندی‌های فرهنگی کشورمان به افکار عمومی مکزیک منتقل خواهد شد.

بروجردی توافق بر فراهم‌سازی تسهیلات لازم برای گسترش همکاری‌های بازرگانی به ویژه اجتناب از اخذ مالیات و عوارض گمرکی و نیز فراهم آوردن زمینه‌های سرمایه‌گذاری متقابل را بخش دیگری از یادداشت تفاهم میان تهران و مکزیکوسیتی برشمرد و افزود: مفاد این توافقات آماده شده و در حال طی کردن سیر قانونی خود شده است.

وی در مورد بندهای دیگر این یادداشت تفاهم خاطرنشان کرد: توافق شد به مراکز علمی و فرهنگی به ویژه وزارت علوم توصیه شود که در مورد ۱۰ بورسیه که ۵۰ درصد آن مربوط به فراگیری دو زبان فارسی و اسپانیولیست اقدامات لازم انجام شود تا زمینه برای راه‌اندازی کرسی زبان فارسی در مکزیک فراهم شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به توافق دو طرف در زمینه توسعه همکاری‌های مجالس دو کشور در نهادهای پارلمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله اتحادیه بین‌المجالس اشاره و در بخش دیگری از این نشست خبری تصریح کرد: طرف مکزیکی در حوزه پیوند اعضا به منظور آموزش پزشکان مکزیکی از سوی متخصصان کشورمان اظهار علاقه کرد که موضوع به وزیر بهداشت و درمان کشورمان منتقل خواهد شد.

وی از توافق بر موضوع تقویت همکاری‌های دو کشور و تبادل تجربیات در حوزه پارک‌های فناوری که ایران موفقیت‌های قابل توجهی در آن به دست آورده است خبر داد و گفت: مذاکرات میان هیأت‌های پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و مکزیک در سه محور همکاری‌های پارلمانی، همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی و بررسی تحولات سیاسی صورت گرفت.

۱۳۹۳/۹/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...