نسخه چاپی

توزیع رایگان 5000 سیستم هشداردهنده منوكسیدكربن

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از توزیع رایگان 5 هزار سیستم هشداردهنده منوكسیدكربن میان پایتخت‌نشینان خبر داد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، سعید شریف‌زاده در نشست خبری که با موضوع خطرات گاز منوکسید کربن و راهکارهای پیشگیری از آن برگزار شد، گفت: موضوع گاز منوکسیدکربن و خطرات ناشی از آن که در میان مردم با عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود، موضوعی جدی است که تاثیرات و پیامدهای زیادی برجای می‌گذارد، بنابراین بر آن شد تا با برگزاری نشست خبری، نسبت به پیامدهای این موضوع هشدار دهیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی سازمان خاطرنشان کرد: در همین راستا آموزش‌های لازم به 500 نفر از بانوان آتش‌نشان داوطلب داده شده تا با حضور در خانه‌های ایمنی آموزش‌ها و توصیه‌های لازم درخصوص نحوه مقابله با گازگرفتگی و مرگ خاموش را به دیگر شهروندان ارائه دهد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران افزود: علاوه بر آن از زمان فعالیت رسمی ایده آتش‌نشان داوطلب تاکنون نیز بیش از 10 هزار نفر از پایتخت‌نشینان آموزش‌های لازم ایمنی از جمله راه‌های مقابله با گازگرفتگی را فرا گرفته‌اند.

شریف‌زاده با اشاره به آمار اعلام شده از سوی پزشکی قانونی مبنی بر مرگ 828 تن به علت گازگرفتگی در سال 92 در کل کشور اظهار کرد: متاسفانه ما نمی‌توانیم متخلفان را جریمه کنیم و اهرمی هم برای فشار به مردم نداریم از این رو درخواستمان این است که رسانه‌ها وارد این موضوع شده و آموزش‌های لازم را به شهروندان ارائه دهند.

وی با انتقاد از عملکرد صداوسیما اظهار کرد: بسیاری از برنامه‌های صداوسیما به گونه‌ای است که باید برای ارائه هشدارها و پخش انیمیشن‌های خود به آنان پولی را پرداخت کنیم، از این رو با توجه به اینکه آتش‌نشانی فعالیتی اقتصادی ندارد با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه خدمات ارائه شده از سوی آتش‌نشانی کاملا رایگان است،‌ افزود: با این وجود علی‌رغم اینکه چنین وظیفه‌ای را برعهده نداریم اما 5000 دستگاه هشداردهنده منوکسیدکربن که به دتکتور معروف است را خریداری کرده و به شکل رایگان در میان شهروندان تهرانی توزیع خواهیم کرد.

شریف‌زاده با بیان اینکه توزیع این دستگاه‌ها براساس اولویت‌های در نظر گرفته شده از سوی سازمان خواهد بود، خاطرنشان کرد: نصب این دستگاه‌ها از ابتدای دی‌ماه در سطح پایتخت آغاز خواهد شد و مراکزی نظیر خوابگاه‌های دانشجویی و... در اولویت قرار خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در سال جاری تاکنون 12 زن و 11 مرد در عملیات‌های آتش‌نشانی از گازگرفتگی نجات یافته‌اند، گفت: اقدام ما برای توزیع و نصب این هشداردهنده‌ها اقدامی سبملیک و نمادین است و هدف ما این است تا مردم نسبت به نصب این قطعه که هزینه چندانی ندارد در ساختمان‌های خود حساس باشند.
انتقاد از عدم تولید هشداردهنده‌های منوکسیدکربن در داخل کشور

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از عدم تولید هشداردهنده‌های منوکسیدکربن (دتکتور) در کشور انتقاد کرد و گفت: متاسفانه این وسیله در داخل کشور ما تولید نمی‌شود و حتما باید آن را وارد کرد و پس از آن باید در آزمایشگاه‌هایی که تنها در دو کشور جهان وجود دارد، تایید شود از این رو این موضوع باعث بروز مشکلاتی در تهیه این دستگاه شده ولی شهروندان می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های گازسوز و نظایر آن این دستگاه‌ها را خریداری کنند.

شریف‌زاده در پاسخ به پرسش ایسنا درباره اینکه آیا شهروندان می‌توانند برای بازدید ایمنی ساختمان خود در بحث گازهای سمی با 125 تماس بگیرند، گفت: در صورتی که تماسی با ما گرفته شود، آتش‌نشانان برای انجام بازدید ایمنی از ساختمان‌ها نیز به محل‌های اعلام شده خواهند رفت و در بحث انتشار گاز منوکسیدکربن نیز این موضوع وجود دارد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران همچنین از الزام ساختمان‌ها برای نصب دتکتور از ابتدای سال 93 خبر داد و گفت: با پیشنهاد ما به وزارت مسکن و موافقت این نهاد بنا شد تا در سراسر کشور ساختمان‌هایی که از سال 93 به بعد ساخته می‌شوند به این دستگاه‌ها مجهز باشند.

۱۳۹۳/۹/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...