نسخه چاپی

آینده احمدی نژاد پس از ریاست جمهوری

ثمره هاشمی در پاسخ به این سوال كه آقای احمدی‌نژاد پس از پایان دوره ریاست جمهوری خود به چه كاری مشغول خواهد شد؟ تصریح كرد: این سوالی است كه باید از خود ایشان پرسیده شود اما آقای احمدی‌نژاد بارها عنوان كرده‌اند كه ترجیح و اولویت ایشان بازگشت به عرصه فعالیت‌های علمی به عنوان یك معلم و استاد دانشگاه است.

به گزارش ايسنا، سيدمجتبي ثمره هاشمي در گفت‌وگو با روزنامه يوميوري ژاپن در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران آماده مذاكره درباره موضوع غني‌سازي 20 درصدي هست يا خير؟ گفت: مذاكرات ايران با كشورهاي1+5 در مرحله ابتدايي بوده و هنوز به مرحله‌اي نرسيده‌ايم كه بحث به اين موضوع رسيده باشد تا مشخص شود كه دو طرف درباره آن‌ چه نظراتي دارند.

وي در پاسخ به اين سوال كه چرا مذاكرات بغداد به نتيجه مشخصي نرسيد و آيا مذاكرات آتي ايران و 1+5 در مسكو داراي نتايج مثبتي خواهد بود؟ اظهار كرد: نبايد توقع داشت مذاکرات نمايندگان ايران و کشورهاي 1+5 در يک يا چند جلسه به نتيجه برسد؛ گفت‌وگوهاي استانبول و بغداد براي دستيابي به مُداليته نحوه اقدامات و تعيين خط سير مذاکرات و محور آن‌ها بر مبناي گفت‌وگو در راستاي همکاري موضوعي و طراحي حرکت گام به گام و اقدام متقابل بود.

وي درباره مذاکرات مسکو، گفت: جمهوري اسلامي ايران براي حضور فعال و سازنده در اين مذاکرات آمادگي کامل دارد، اما براساس تفاهم صورت گرفته در مذاکرات بغداد قرار بر اين بوده که در فاصله بين مذاکرات بغداد تا مسکو معاونين آقاي جليلي و خانم اشتون جلساتي براي تعريف دستور کار نشست مسکو برگزار کنند که تا به حال با وجود تماس‌هاي مکرر طرف ايراني با معاون خانم اشتون و نگارش چند نامه براي وي واکنشي از طرف گروه 1+5 براي اين موضوع مشاهده نشده است اما جمهوري اسلامي ايران همچنان اميدوار است که کشورهاي 1+5 به توافقات نشست بغداد پايبند باشند.

دستيار ارشد رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که آيا در مذاكرات اخير ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي توافقي براي همكاري شده و آيا ايران به نمايندگان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با افراد مورد نظر و بازديد آن‌ها از مكان‌هاي مورد درخواست را خواهد داد؟ اظهار كرد: همه همکاري‌هاي جمهوري اسلامي ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مبتني بر معاهده ان‌پي‌تي و اساسنامه آژانس است و بديهي است که طرح هر موضوعي خارج از چارچوب معاهده ان‌پي‌تي و اساسنامه آژانس نياز مذاکره و تفاهم دارد و اين امري معمول بين ايران و آژانس است و اين مسايل خارج از چهارچوب ان پي تي و اساسنامه آژانس است و بايد بين ايران و آژانس مورد مذاكره قرار گيرد.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌كه آيا جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات به‌دنبال رسميت بخشيدن به حق غني‌سازي اورانيوم براي خود در سطح و جامعه بين‌المللي است؟ تصريح كرد : ايران يكي از اعضاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بوده و معاهده ان پي تي را امضا كرده و بر همين اساس حق غني‌سازي براي ايران مسلم و غير قابل بحث است، چه اين موضوع از سوي برخي كشورها به رسميت شناخته شد و چه نشود. اما اصول اعتماد متقابل اينگونه اقتضاء مي كند كه همه كشورها به اعتبار عضويت ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي و پايبندي به معاهده ان پي تي و اساسنامه آژانس، به اين حق اساسي و مسلم جمهوري اسلامي ايران اعتراف كنند.

وي در پاسخ به سوال ديگري درباره ارزيابي از تأثيرات تحريم‌هاي آمريكا و كشورهاي اروپايي عليه ايران، خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران از همان آغاز تشكيل و پس از ساقط كردن ديكتاتوري رژيم پهلوي و حكومت وابسته به آمريكا با تحريم مواجه بوده و اين موضوع جديدي براي ملت ايران نيست.

ثمره هاشمي افزود: ايران كشوري بزرگ و داراي منابع عظيم انرژي، معادن غني گوناگون، زمين‌هاي زراعي وسيع، منابع دريايي و خشكي و جنگل و از همه اينها مهمتر داراي منابع عظيم انساني بوده و ملت ايران از اراده‌اي قوي و مستحكم براي حفظ استقلال و حركت بسوي پيشرفت و دفاع از دستاوردهاي تاريخي خود برخوردار است.


وي گفت: جمهوري اسلامي ايران با اتكا به همين توانمندي‌ها همه محدوديت‌هاي ناشي از تحريم‌ها را تبديل به فرصت نموده و در سال‌هاي اخير تنها در حوزه صنعت نفت و گاز نزديك به 20 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري كرده و از دو سال پيش اجراي حدود 50 ميليارد دلار پروژه نفتي را آغاز كرده كه به خواست خدا تا 30 سال آينده به بهره‌برداري خواهند رسيد.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران امروز بسياري از محصولات صنعتي و كشاورزي را كه در گذشته از خارج وارد مي‌شد با كيفيت جهاني توليد مي‌كند و حساس‌ترين و پيشرفته‌ترين تكنولوژي‌هاي جهان را در اختيار دارد و اين حاصل نشده مگر به همت جوانان و دانشمندان ايراني كه تحريم‌هايي را كه به خيال تحميل محدوديت بر ايران روا داشته شد، به فرصت تبديل كردند.


ثمره‌هاشمي با بيان اين‌كه «اين‌گونه نيست كه تصميم‌هاي يكجانبه دولت آمريكا و همپيمانانش در همه دنيا رعايت شده و اجرا شود»، اظهار كرد: دنيا، دنياي بزرگي است و همه ملت‌ها و دولت‌ها تابع محض آمريكا و همپيمانانش نيستند.

وي تصريح كرد: آمريكا و كشورهاي غربي امروز از حل مشكلات داخلي خود عاجزند و هرگز نخواهند توانست همه كشورهاي جهان را به اعمال اراده خود عليه ملت ايران وادار كنند و عناويني چون تحريم‌هاي سهمگين و فلج‌كننده فقط در خيال و تصورات آمريكا و همپيمانان او وجود دارد؛ ملت ايران با همراهي دولت از همه اين موانع با موفقيت عبور خواهند كرد و اگر امروز كسي در خيابان‌هاي ايران قدم بزند به خوبي درخواهد يافت كه هيچ نشاني از آثار ادعايي تحريم در ايران وجود ندارد.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا تحريم‌ها باعث گراني‌ كالا و خدمات در ايران نشده است؟ تصريح كرد: عوامل متعددي در گراني‌ها مؤثر هستند اما خوشبختانه امروز در كشور سطح عمومي درآمد افراد افزايش يافته و به عنوان مثال در حالي كه هفت سال قبل و همزمان با آغاز روي كار آمدن دولت دكتر احمدي‌نژاد تعداد خودروهاي سواري در ايران 6 ميليون دستگاه بود امروز اين تعداد از 13 ميليون دستگاه فراتر رفته و ناگفته پيداست كه اين افزايش بيش از دو برابري چه مفهومي دارد.


ثمره هاشمي ادامه داد: يكي از دلايل اصلي افزايش قيمت‌ها بحران‌هاي اقتصادي در عرصه بين‌المللي است كه عاملان آن سرمايه‌سالاران حاكم بر كشورهاي غربي هستند و هيچ كشوري را نمي‌توان يافت كه متاثر از قيمت‌ها با افزايش قيمت‌ها مواجه نشده باشند.


وي اعمال تحريم عليه جمهوري اسلامي ايران را از اشتباهات تاريخي آمريكا و كشورهاي اروپايي برشمرد و خاطرنشان كرد: ايران ده‌ها ميليارد يورو با كشورهاي اروپايي مبادلات تجاري داشت كه در سال‌هاي اخير اين رقم به طور چشمگيري كاهش يافته و اين تنها به زيان كشورهاي اروپايي است؛ چراكه ايران راه‌هاي جايگزين بسياري براي انجام مبادلات تجاري خود يافته و معطل كشورهاي اروپايي نمانده و در اين بين اين شركت‌هاي پرشمار اروپايي هستندكه به مقامات ايراني مراجعه كرده و از آن‌ها درخواست دارند تا در ليست سياه جمهوري اسلامي قرار نگيرند و اظهار اميدواري مي‌كنند كه به زودي شرايط تغيير كند.

وي با بيان اين‌كه «جمهوري اسلامي ايران در مواجهه با سياست اعمال تحريم ملت ايران در طول اين سال‌ها از سوي دشمنان كاملاً موفق بوده است» گفت: اولاً توانمندي‌هاي ملي خود را ارتقاء داده و در ثاني اثبات كرد كه ديگر زمان تحميل اراده زياده‌خواهان بين‌الملل به اراده ملت‌ها به پايان رسيده است.

دستيار ارشد رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي درباره دستاوردها و پيشرفت‌هاي به دست آمده در دوران دو دولت‌هاي دكتر احمدي‌نژاد گفت: جمهوري اسلامي ايران در اين سال‌ها در زمينه‌هاي گوناگون پيشرفت‌هاي مهمي به دست آورده است؛ يكي از مشكلات تاريخي ايران مصرف بي‌رويه انرژي بخاطر قيمت ارزان آن بود و بخش زيادي از حامل‌هاي انرژي متاثر از اين قيمت پايين به راحتي قاچاق مي‌شد و كسي به فكر صرفه‌جويي نبود، اما امروز و پس از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها گام‌هاي اوليه براي سامان دادن به موضوع مصرف انرژي برداشته شده و تاكنون فقط در مصرف انرژي حدود 20 ميليارد دلار صرفه‌جويي شده است.


وي فعال شدن بورس و ارتقاء جايگاه بورس كشور به عنوان يكي از موفق‌ترين بورس‌هاي دنيا را از ديگر موفقيت‌هاي دولت دكتر احمدي‌نژاد عنوان و اظهار كرد: از آن‌جا كه اقتصاد ايران وابستگي زيادي به نظام اقتصادي جهاني نداشت از بحران جهاني تاثير كمتري پذيرفته و به همين دليل امروز شاخص بورس ايران نسبت به بسياري از كشورها از ثبات و اطمينان بسيار بالاتري برخوردار است.

وي سفرهاي استاني را از ابتكارات دولت دكتر احمدي‌نژاد در راستاي اجراي عدالت دانست و تصريح كرد: تا به حال در دولت‌هاي نهم و دهم 100 سفر استاني انجام شده است كه در آن‌ها نه فقط رييس‌جمهور بلكه همه اعضاي دولت حضور داشته و جلسات هيات دولت در استان‌ها برگزار شده است كه اين موضوع باعث برقراري ارتباط نزديك بين مردم و دولتمردان و آشنايي مسوولان با نيازمندي‌هاي هر منطقه از نزديك شده و تأثير زيادي در تسريع عمران و آباداني، پيشرفت و رفت محروميت از مناطقي داشته كه پيش از اين كمتر به آن‌ها توجه شده بود.

وي با بيان اين‌كه «جمهوري اسلامي ايران در حدود هفت سال گذشته دستاوردهاي چشمگيري در عرصه پيشرفت‌هاي علمي داشته است» خاطرنشان كرد: امروز و براساس اعلام منابع رسمي جهاني سرعت پيشرفت علمي ايران حدود 13 برابر متوسط سرعت پيشرفت علم در جهان است و ايران در اين سال‌ها در عرصه‌هاي مختلف تكنيكي و فني به پيشرفت‌هاي بزرگي نائل شده است.


دستيار ارشد رييس‌جمهور گفت: امروز براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ايران حدود 97 درصد از نيازهاي دارويي كشور در داخل توليد شده و توليد تعداد زيادي از داروهاي پيشرفته و مهم در انحصار ايران و چند كشور معدود دنياست كه از جمله آن‌ها داروهاي ضد ايدز، داروهاي درمان‌كننده ام‌اس، ضد سرطان و امثال آن است كه امروز با دانش بومي در ايران توليد مي‌شوند.


وي يكي ديگر از پيشرفت‌هاي جمهوري اسلامي ايران در سال‌هاي اخير را رفع ريشه‌اي مشكل مسكن برشمرد و افزود: در سال‌هاي اخير نوسازي و مقاوم‌سازي 1 ميليون 610 هزار واحد مسكن روستايي آغاز شد كه تاكنون عمليات اجرايي بيش از 1 ميليون 110 هزار واحد آن پايان يافته و 300 هزار واحد ديگر نيز امسال به بهره‌برداري خواهند رسيد.


وي همچنين با اشاره به آغاز عمليات احداث 2 ميليون و 500 هزار واحد مسكن شهري در سال‌هاي اخير اظهار كرد: بيش از 400 هزار واحد از اين واحدهاي مسكوني به بهره‌برداري رسيده و بيش از 1 ميليون و 200 هزار واحد ديگر تا پايان امسال افتتاح خواهند شد.


دستيار ارشد رييس‌جمهور تصريح كرد: خطوط ارتباطي شرق - غرب از طريق ايران بين كشورهاي پاكستان و عراق و كريدور ارتباطي شمال - جنوب كه تمام سرزمين‌هاي آسياي ميانه را به درياهاي آزاد متصل مي‌كند، در دست احداث بوده يا به بهره‌برداري رسيده‌اند.


وي افزود: در سال‌هاي اخير در عرصه توليدات صنعتي، جمهوري اسلامي ايران در توليد سيمان ظرفيت توليد خود را به بيش از 2 برابر افزايش داده و در عرصه خودكفايي توليد فولاد قدم‌هاي بسيار بلندي برداشته، به يكي از بزرگترين كشورهاي توليدكننده خودرو تبديل شده و در حالي كه مجموع صادرات پتروشيمي ايران در ابتداي دولت نهم حدود 7 ميليارد بود، در سال 90 اين رقم از 45 ميليارد دلار عبور كرد و از سوي ديگر واردات ايران در سال گذشته با كاهش 5 درصدي در حال رسيدن به توازن با حجم صادرات كشور است.


وي خاطرنشان كرد: ايران در حال حاضر روزانه 650 ميليون متر مكعب گاز توليد كرده و ظرفيت توليد نيروي برق در كشور از مرز 48 هزار مگاوات عبور كرده است كه به ايران امكان صادرات ميزان قابل توجهي انرژي الكتريسيته به كشورهاي همسايه را داده است.


ثمره هاشمي با اشاره به پيشرفت‌هاي ايران در عرصه‌هاي صنعتي، علمي و فناوري گفت: دولت براي سال 91، طرح بزرگي را براي ايجاد تحول در بخش كشاورزي در دست اجرا دارد كه حدود دو ميليون هكتار به اراضي زير كشت كشور اضافه كرده و ضمن تأمين بخش قابل توجهي از نيازمندي‌هاي كشاورزي كشور، اشتغال قابل توجهي نيز ايجاد خواهد كرد.

وي ارتقاء سطح كيفي و كمي آموزش و پرورش كشور، گسترش دانشگاه‌ها و افزايش ورودي دانشگاه‌ها در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري را از ديگر اقدامات و دستاوردهاي دولت ذكر كرد.

وي در پاسخ به اين سوال كه برنامه جمهوري اسلامي ايران براي توليد برق در نيروگاه‌هاي هسته‌‌يي چيست؟ اظهار كرد: براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي دولت مكلف است توليد برق هسته‌‌يي را تا 20 هزار مگاوات افزايش دهد و قطعاً بايد ضمن بهره‌برداري كامل از توان نيروگاه هسته‌‌يي بوشهر، براي ساخت نيروگاه‌هاي بيشتر در راستاي تحقق اين هدف اقدام شود.

دستيار ارشد رييس‌جمهور در ارزيابي خود از روابط ايران و ژاپن، روابط دو كشور را روابطي تاريخي و فرهنگي و ريشه‌دار در گذشته‌هاي بسيار دور توصيف و تصريح كرد: در برخي از موزه‌هاي ژاپن هدايايي بسيار كهن نگهداري مي‌شوند كه در گذشته بين حاكمان ايران و ژاپن مبادله شده است و اين نشانه قدمت روابط دو كشور است.

وي افزود: روابط ايران و ژاپن برآمده از اشتراكات فرهنگي و تمدني بوده و امروز نيز از طرف جمهوري اسلامي ايران هيچ مانع و محدوديتي براي گسترش روابط وجود ندارد و همواره به گرمي از افزايش سطح همكاري‌ها با ژاپن استقبال شده است اما در عين حال مانع و محدوديت‌هايي كه ژاپن از ناحيه متحدان خود براي گسترش با ايران دارد نيز از نظر ايران دور نيست.

وي درباره برقراري روابط بين ايران و آمريكا خاطرنشان كرد: مسوولان ايراني همواره اعلام كرده‌اند براساس اصول سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران كه مبتني بر عدالت و احترام متقابل است مي‌توان با همه كشورها غير از رژيم صهيونيستي رابطه برقرار كرد و در حال حاضر نيز بين مردم ايران و آمريكا روابط و مراودات زيادي وجود دارد و اگر دو اصل عدالت و احترام متقابل مبنا قرار گيرد، امكان برقراري روابط بين دو كشور دور از انتظار و بعيد نيست.

دستيار ارشد رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه آيا جمهوري اسلامي همچنان مي‌تواند حمايت و پايگاه مردمي خود را در آينده حفظ كند، تصريح كرد: اصولي كه انقلاب اسلامي ايران بر پايه آن‌ها پيروز شد و جمهوري اسلامي بر مبناي آن‌ها شكل گرفت، اصولي انساني و فطري هستند كه مورد قبول همگان بوده و انقلاب اسلامي و استقرار جمهوري اسلامي با اين هدف بود كه ايران به كشوري مستقل تبديل شود كه در آن كرامت مردم حفظ شده و براي برپايي عدالت تلاش و كشور به سمت پيشرفت حركت كند.

وي ادامه داد: اين‌ها مسايل و موضوعاتي است كه بايد دائماً مورد توجه قرار گيرد؛ چراكه هيچ فردي وابستگي به ديگران را نپسنديده و از عدالت و پيشرفت روي گردان نيستند.

وي تأكيد كرد: مهم اين است كه اين ارزش‌ها در عرصه عمل اجرا شده و الگوهاي مناسب به نسل‌هاي آينده ارائه شود.

دستيار ارشد رييس‌جمهور گفت: امروز با گذشت نزديك به 34 سال از پيروزي انقلاب اسلامي نسل‌هاي جديد به صحنه آمده و بسياري از پيشرفت‌هاي كشور نتيجه حضور فعال جواناني است كه حتي انقلاب اسلامي را نديده‌اند، اما با رغبت و اشتياق بار پيشرفت و اداره كشور را به دوش مي‌كشند.

وي اظهار كرد: اين توفيقات مختص ايران نيست و هر ملتي كه بر آرمان‌هاي الهي و انساني تأكيد كرده و آزادگي و كرامت انساني را به وابستگي ترجيح دهد موفق و پايدار خواهد بود.

ثمره هاشمي در پاسخ به اين سوال كه آقاي احمدي‌نژاد پس از پايان دوره رياست جمهوري خود به چه كاري مشغول خواهد شد؟ تصريح كرد: اين سوالي است كه بايد از خود ايشان پرسيده شود اما آقاي احمدي‌نژاد بارها عنوان كرده‌اند كه ترجيح و اولويت ايشان بازگشت به عرصه فعاليت‌هاي علمي به عنوان يك معلم و استاد دانشگاه است.

۱۳۹۱/۳/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...