نسخه چاپی

قیمت طلا كاهش یافت

طلا در بازار جهانی در آستانه فرا رسیدن سال نوی میلادی و تعطیلات این ایام با بزرگ‌ترین كاهش در یك هفته گذشته روبرو شد كه به تقویت تقاضا برای این فلز ارزشمند و بهبود اندك قیمت آن كمك كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: طلا در بازار جهانی در آستانه فرا رسیدن سال نوی میلادی و تعطیلات این ایام با بزرگ‌ترین کاهش در یک هفته گذشته روبرو شد که به تقویت تقاضا برای این فلز ارزشمند و بهبود اندک قیمت آن کمک کرد.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات سه شنبه بازار سنگاپور 1187 دلار معامله شد. این فلز روز گذشته 13.40 دلار یا 1.1 درصد کاهش یافت و به سوی دومین کاهش سه ماهه پیش می‌رود.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه حداکثر 0.5 درصد افزایش یافت و به 1187 دلار رسید.

طلا روز جمعه در بازار نیویورک با اقدام سرمایه گذاران برای خرید ارزان‌تر این فلز زرد 21.80 دلار یا 1.9 درصد افزایش یافته و به 1195 دلار رسیده بود با اینهمه به دلیل کاهش چشمگیری که در روزهای قبل داشت، با کاهش هفتگی قیمت روبرو شد.

شاخص دلار بلومبرگ تحت تاثیر بهبود اقتصاد آمریکا، به 1133.26 واحد صعود کرده که بالاترین سطح از سال 2009 است در حالیکه طلا برای نخستین بار از سال 1998، به سوی دومین کاهش سالانه پیاپی پیش می‌رود. طلا از ابتدای امسال تاکنون تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا، تسریع رشد اقتصادی و کاهش قیمت نفت که تقاضای سرمایه گذاران برای این فلز را ضعیف کرده است، حدود 1.5 درصد کاهش قیمت پیدا کرده در حالیکه سال گذشته پس از اعلام آغاز تعدیل برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی آمریکا 28 درصد سقوط کرد. بسیاری از تحلیلگران کاهش بیشتر قیمت طلا در سال 2015 را پیش بینی کرده اند.

آماری رسمی که هفته گذشته منتشر شد نشان داد اقتصاد آمریکا با سریع‌ترین روند در 10 سال گذشته رشد کرده و تقاضا برای دریافت مزایای بیکاری به پایین‌ترین سطح از اوایل نوامبر رسیده است و در نتیجه گمانه زنی‌ها در مورد آغاز افزایش نرخ‌های بهره در آینده ای نزدیک را تقویت کرد. افزایش نرخ‌های بهره مانع صعود بیشتر طلا خواهد شد زیرا به جذابیت دارایی‌های بدون بازده مانند این فلز لطمه می‌زند.

ذخایر اس پی دی آر گولد تراست که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس است، روز گذشته 712.3 تن کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح در شش سال گذشته رسید. این ذخایر پس از کاهش 41 درصدی در سال 2013، امسال 11 درصد کاهش داشته است.

در بازار فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس نقره برای تحویل فوری حداکثر 0.7 درصد کاهش یافت و به 15.91 دلار رسید. این فلز نقره ای روز گذشته 1.6 درصد کاهش داشت و به سوی دومین کاهش سه ماهه پیش می‌رود.

هر اونس پلاتین برای تحویل فوری پس از کاهش 1.3 درصدی در روز گذشته، 0.6 درصد افزایش یافت و به 1208 دلار رسید. هر اونس پالادیم 810 دلار معامله شد و به سوی سومین رشد سه ماهه متوالی پیش می‌رود.

۱۳۹۳/۱۰/۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...