به گزارش نما به نقل از فارس، همایش مطالعات میانرشتهای قرآن کریم با حضور جمعی از اندیشمندان داخلی و خارجی در مرکز همایشهای بینالمللی برج میلاد برگزار شد.
تمدنهای مختلف دوستانه و غیردوستانه با هم داد و ستد دارند
در این همایش «احمد پاکتچی» از اساتید دانشگاه با اشاره به اینکه در عصری هستیم که تمدنهای مختلف با هم به دادوستد میپردازند، گفت: در شروع سال 2015 میلادی در عصری هستیم که تمدنهای مختلف دوستانه یا غیر دوستانه با هم دادوستد دارند و ما باید به عنوان پاسداران قرآن نقش خود را به خوبی ایفا کنیم.
وی با اشاره به اینکه امروزه در مواجهه با فرهنگ غرب اتفاقاتی افتاده که احساس ناامنی میکنیم، گفت: هنگامی که در یک میهمانی خاص حضور داریم و آداب آن میهمانی را نمیدانیم احساس ناامنی میکنیم.
وی ادامه داد: در مطالعات سه نوع رفتار و یک رفتار قابل پیشنهاد وجود دارد که به این شرح است؛ اول سکوت بعد پیشتصحیحی و جبران. البته کسی که مسیر جبران را در پیش میگیرد قاعده بازی را به هم میزند، اما یک رفتار قابل پیشنهاد اینکه کسی که وارد محیط میشود باید با استفاده از فضا موقعیت پیدا کند در این صورت دیگران هم او را میپذیرند و احساس ناامنی نمیکند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در دو قرن گذشته ما به جهانی دعوت شدهایم که در آن احساس ناامنی میکنیم، گفت: موقعیت ما در دو قرن گذشته اینگونه بوده که با توجه به رفتارهایی که دیگران با ما دارند احساس میکنیم که در موقعیت مناسبی نیستیم. یکی از رفتارهایی که در حوزه مطالعات اسلامی اتخاذ شده سکوت است و در برخی اوقات در برابر اتفاقات دنیا سکوت اتخاذ شده است.
جریان سلفیگری بهجای ارتباط با دنیا دنبال پیشبرد قوعد خودش است
وی ادامه داد: در تاریخ اندیشمندانی بودهاند که در مسیر علم از دیگران جلوتر بودهاند و نظریهها را با قرآن وفق میدادند، امروز نیاز است که با همه تعامل داشت و نباید دنیا را رها کنیم، متأسفانه امروز در برخی برنامهها مانند برنامههای سلفیگری مشاهده میشود که میخواهند قواعد خود را پیش ببرند و با دیگران ارتباط برقرار نمیکنند، در حالی که راه اصلی این است که ما ذخیره عظیمی به نام قرآن و اسلام داریم و باید بدانیم چگونه از این ذخیره استفاده کنیم. باید قرآن و علوم را بهتر بشناسیم، البته در این راه هم نگرانیهایی وجود دارد.
نگرانیهایی درباره پژوهش قرآنی
وی در خصوص این نگرانیها گفت: یکی از نگرانیها این است که ادعای کاری داشته باشیم که توان انجام آن را نداریم یا اگر چیزی که به عنوان کالای پژوهشی ارائه میکنیم پژوهش نباشد یعنی ما بافتههای ذهنی خود را به شکل زیبایی ارائه دهیم و آن را پژوهش بدانیم، این کارها خلأ را پر نمیکند. یکی دیگر از نگرانیها این است که یکسری از احادیث و آیات را گزینشی انتخاب کنیم و مثلاً بگویم تعلیم و تربیت از منظر قرآن و یا امیرالمؤمنین. بدانید که کار پژوهش کار سختی است و هرکس به دنبال راههای آسان برود به بیراهه میرود.
وی درخصوص دیگر نگرانی که در زمینه پژوهش وجود دارد، گفت: باید کاری را که میخواهیم انجام دهیم از راهش وارد شویم تا به تعالیم اصیل دست پیدا کنیم. یکی از این راهها روششناسی است روششناسی یعنی اینکه چه راهی را باید رفت تا به یک اصل رسید.
به گزارش خبرگزاری فارس، در انتهای این همایش از «مسعود ورشوساز»، عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، «انسیه خزعلی»، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س)، «سیدغدیر هاشمی کاشانی»، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و «جعفر روشنیان»، از اساتید دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان اساتید نمونه قرآنی تجلیل به عمل آمد.
جریان سلفیگری بهجای ارتباط با دنیا دنبال پیشبرد قواعد خودش است
یك استاد دانشگاه با بیان اینكه نباید دنیا را رها كرد و فقط به دنبال اهداف خود بود گفت: جریان سلفیگری بهجای ارتباط با دنیا دنبال پیشبرد قواعد خودش است.
۱۳۹۳/۱۰/۱۴