نسخه چاپی

حفظ توان باروری بیماران با استفاده از روش های نوین درمانی

عضو گروه تخصصی مركز درمان ناباروری ابن سینا گفت: می توان توان باروری بیماران به ویژه بیماران سرطانی را پیش از آغاز درمان ها، با استفاده از روش های نوین حفظ كرد.

به گزارش نما به نقل از پژوهشگاه ابن سینا، دکتر سیمین ظفردوست با تاکید بر اهمیت حفظ باروری اظهار کرد: افرادی که ازدواج نکرده اند و نگران هستند که به علت افزایش سن به هنگام ازدواج، دچار کاهش باروری شوند یا زوج هایی که درحال حاضر تصمیم به فرزنددار شدن ندارند اما نگرانند که در آینده، قدرت باروریشان را از دست بدهند، می توانند از روش های حفظ باروری استفاده کنند.

وی افزود: همچنین افرادی که سابقه نارسایی زودرس تخمدان در اقوام خود به ویژه اقوام درجه یک را دارند و افرادی که دچار بیماری هایی مانند سرطان و آندومتریوز هستند و باروری آنها با خطر مواجه است، می توانند از روش های حفظ باروری استفاده کنند.

ظفردوست در تشریح چگونگی تاثیر سرطان بر روی حفظ باروری گفت: علاوه بر سرطان هایی مانند سرطان تخمدان و رحم که سیستم تولیدمثل را درگیر می کند، عاملی که سبب کاهش قدرت باروری در افراد مبتلا به سرطان می شود، درمان های سرطان همانند جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی است که در بسیاری مواقع آسیب هایی غیرقابل بازگشت به تخمدان ها و دستگاه تولیدمثل وارد می کند.

این جراح و متخصص زنان در تشریح اهمیت حفظ باروری در بیماران سرطانی گفت: امروزه انواع بیماری سرطان و تعداد مبتلایان به این بیماری درحال افزایش است و با توجه به پیشرفت هایی که در درمان سرطان صورت گرفته، امید به زندگی در این افراد بیشتر شده است.

ظفردوست افزود: همچنین بیشترین جمعیت مبتلایان به سرطان را نوجوانان زیر سن بلوغ و جوانان تشکیل می دهند که بسیاری از آنها هنوز ازدواج نکرده اند و در نتیجه فرزندی ندارند و با مشکل حفظ باروری روبرو هستند، بنابراین هدف از حفظ باروری در این افراد، کاهش مشکلات باروری پس از درمان سرطان است.

وی ادامه داد: بنابراین تلاش می شود به بیماران سرطانی آگاهی های لازم داده شود تا پیش از شروع درمان های لازم، این افراد بدانند که امکان حفظ باروری وجود دارد و می توانند از آن بهره مند شوند.

عضو گروه تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا با بیان اینکه میزان کاهش قدرت باروری افراد به دنبال استفاده از روش های درمان سرطان به عوامل مختلفی بستگی دارد، افزود: نوع سرطان و درمانی که ارایه می شود، رژیم دارویی، میزان مصرف داروی تجویز شده، سن بیمار و مجرد یا متاهل بودن از عوامل موثر در میزان قدرت باروری افراد پس از بکارگیری روش های درمان سرطان است.

دکتر شاهین خزعلی متخصص زنان، جراح لاپاراسکوپی و مسوول کلینیک آندومتریوز مرکز درمان ناباروری ابن سینا در مورد ارتباط بیماری آندومتریوز و کاهش توان باروری افراد مبتلا گفت: آندومتریوز می تواند تخمدان ها را درگیر کند و ذخیره تخمدان را کاهش دهد که در این صورت ممکن است آسیبی غیرقابل بازگشت به تخمدان ها وارد شود.

وی افزود: برخلاف گذشته، به بیماران مبتلا به آندومتریوز، برداشتن رحم و تخمدان ها توصیه نمی شود و تنها در مرحله آخر برای افرادی که دیگر قصد بارداری ندارند، ممکن است درنظر گرفته شود. بنابراین می توان با استفاده از روش های نوین توان باروری را در این بیماران حفظ کرد.

۱۳۹۳/۱۰/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...