نسخه چاپی

بازتاب رسانه‌ای نشست ایران و 5+1

رسانه ها با توجه به دیدگاه‌های خود واكنش های متفاوتی نسبت به نشست امروز ایران و 5+1 از خود نشان دادند.

به گزارش مشرق ، اهم عناوین رسانه ها درخصوص مذاکرات امروز ایران و 5+1 به شرح زیر است:



*هافینگتون‌پست

لاوروف در مقاله‌ای برای سایت معتبر هافینگتون‌پست:

"تلاشی که برای تغییر نظام حاکم بر دمشق در جریان است و منازعه‌ای که بر سر آن در گرفته در حقیقت جزئی از یک بازی ژئوسیاسی بزرگ‌تر منطقه‌ای است که بی‌شک توطئه‌ای برای هدف قرار دادن ایران است، در این توطئه ایالات متحده امریکا، ناتو، اسرائیل، ترکیه و برخی کشورهای منطقه دست دارند و می‌خواهند نقش منطقه‌ای ایران را تضعیف کنند… در حال حاضر صحبت از حمله نظامی به ایران است، بارها تاکید کرده‌ام که انتخاب چنین گزینه‌ای عواقب بسیار وخیمی به دنبال خواهد داشت و باید این را دانست که حل مشکلات متراکم و پیچیده با یک حمله نظامی حاصل نخواهد شد و محکوم به شکست است”.

*بی.بی.سی

رهبر ایران: تکبر و توقع بیجا در برابر ایران راه به جایی نمی‌برد

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، امروز دوشنبه ۲۹ خرداد (۱۹ ژوئن) گفت که "تکبر، خودبزرگ‌بینی و توقعات بیجا” در برابر ایران راه به جایی نمی‌برد.

*نسیم آنلاین

محورهای پنجگانه کاملاً با یکدیگر مرتبط و به هم پیوسته هستند و باید در فضای احترام متقابل دنبال شوند

یک عضو هیات مذاکره کننده ایرانی با اعلام اینکه ایران در دور اول مذاکرات با ۱+۵ ‘پیشنهادات پنجگانه’ خود را برای طرف غربی تشریح کرده است گفت: این محورها کاملاً با یکدیگر مرتبط و به هم پیوسته هستند و باید در فضای احترام متقابل دنبال شوند.



مساله غنی‌سازی ۲۰ درصد موضوع مذاکرات امروز نخواهد بود

شبکه تلویزیونی ‘پرس‌تی‌وی’ به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد؛ مساله غنی‌سازی ۲۰ درصد موضوع مذاکرات امروز نخواهد بود.



محورهای پنجگانه کاملاً با یکدیگر مرتبط و به هم پیوسته هستند و باید در فضای احترام متقابل دنبال شوند

یک عضو هیات مذاکره کننده ایرانی با اعلام اینکه ایران در دور اول مذاکرات با ۱+۵ ‘پیشنهادات پنجگانه’ خود را برای طرف غربی تشریح کرده است گفت: این محورها کاملاً با یکدیگر مرتبط و به هم پیوسته هستند و باید در فضای احترام متقابل دنبال شوند



آزمون بزرگ کشورهای غربی

سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با گروه ۱+۵ پیش از شروع مذاکرات مسکو، این نشست را ‘آزمونی بزرگ’ برای کشورهای غربی توصیف کرد/ ‘ایران آمادگی گفتگو در زمینه‌هایی غیر از مساله هسته‌ای را دارد’.



ضیافت شام شورای امنیت ملی روسیه با حضور جلیلی

ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، در گفتگو با خبرنگار اعزامی نسیم به مسکو از ضیافت شام رئیس شورای امنیت ملی روسیه با حضور سعید جلیلی خبر داد.



پوتین: حق تهران برای پیشبرد برنامه صلح آمیز هسته ای پذیرفته شود

ولادیمیر پوتین پیش از برگزاری مذاکرات مسکو: ما پیشنهاد می‌کنیم که حق تهران برای پیشبرد برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز قبول شود، اما این کار در مقابل قرار گرفتن تمام فعالیت هسته‌ای ایران تحت کنترل همه جانبه آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام شود.


انتظار مردم از تیم مذاکره کننده

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با «نسیم» با تاکید بر اینکه غرب باید حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسد، گفت: انتظار مردم ما این است که تیم مذاکرکننده بر اساس تمامی معیارهای بین‌المللی حقوق ملت ایران دفاع کند.
نوذر شفیعی، ادامه داد: انتظار می رود تیم مذاکر کننده بتواند طرف مقابل را در مذاکرات غرب اقناع کند.


دور اول مذاکرات سازنده بود

روزنامه النهار لبنان اعلام کرد: کمیساریای عالی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای، دور اول مذاکرات ۱+۵ و ایران در مسکو را سازنده خواند


نظر مایکل مان درباره دور اول مذاکرات

‘مایکل مان’، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: دور اول مذاکرات ۱+۵ و ایران در مسکو سازنده بود


*راشاتودی

رصد مذاكرات ايران و گروه پنچ +يک

درحال تکمیل/استراتژی اسرائیل برای مذاکرات هسته ای ایران: "پیروی یا… "


*ایران هسته ای

دور اول مذاکرات با طرح پیشنهادهای ۵گانه ایران پایان یافت

دور اول مذاکرات ایران و ۱+۵ساعت ۱۳ به وقت مسکو با طرح پیشنهادهای ۵ گانه ایران پایان یافت. ایران در این دور از مذاکرات محورهای ۵ گانه خود را به تفصیل برای طرف مقابل شرح داد و این پیشنهادها بین دو طرف مورد بحث قرار گرفت. ایران در این مذاکرات تاکید کرد که محورهای ۵ گانه شرح داده شده از کاملا به هم پیوسته و با هم مرتبط است و باید در فضای احترام متقابل مورد بحث قرار بگیرد.



آمریکا در مسکو جدی نیست به ۴ دلیل

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند هیئت امریکا با آمادگی کامل به این مذاکرات نیامده است. حداقل ۴ دلیل وجود دارد که باعث می شود تیم امریکایی –به عنوان تصمیم گیرنده اصلی در ۱+۵ -آمادگی ورود به بحث جدی و سازنده را نداشته باشد:

۱- فشار اسراییل. به نظر می رسد تفاهم پشت پرده امریکایی ها با اسراییل این است که در مذاکرات صرفا روی تعلیق ۲۰ درصد و عدم لغو تحریم ها تمرکز کنند و به راه حل های دیگر مجال طرح جدی ندهند.

۲- انتخابات اوباما. روشن است که باراک اوباما به این دلیل که در مبارزات انتخاباتی از جانب رقبای جمهوری خواهش متهم به کوتاه آمدن در مقابل ایران نشود، آمادگی تبدیل هیچ بحثی به یک توافق با ایران را نخواهد داشت.

۳- سیاست تغییر رژیم. هدف اصلی دولت امریکا همانطور که در سخنرانی دکتر جلیلی در مجلس هم آمده پی گیری سیاست تغییر رژیم در ایران با بهانه کردن موضوعات مختلف از جمله موضوع هسته ای است. بنابراین، دولت امریکا اساسا به دلیل راهبرد کلان خود در قبال ایران آمادگی ورود جدی به مذاکرات را نخواهد داشت.

۴- پای بند نبودن به توافقات گذشته. عملا هیچ نشانه ای وجود ندارد که امریکایی ها به اصول توافق شده در مذاکرات استانبول ۲ و بغداد پای بند باشند. از جمله این اصول این است که مذاکرات باید گام به گام، مبتنی بر اصل عدم متقابل، مبتنی بر یک مدالیته جامع و بر مبنای ان پی تی باشد. رفتار امریکا در بغداد کاملا نشان داد که این کشور در عمل به توافقات جلیلی- اشتون در استانبول چندان جدی نیست و بعید است که در مسکو هم وضعیتی غیر از این رخ بدهد.


*سان دیلی

ایران با قدرت های جهانی در آخرین شانس مذاکرات هسته ای خود روبه رو می شود


*پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری

رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند:دشمن بداند تکبر و توقعات بیجا در مقابل ملت ایران راه به جایی نمی‌برد


رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند: دشمنان نظام از تجربه های ناکام مقابله با ملت مجاهد و صبور ایران درس بگیرند و بدانند که تکبر، خود بزرگتر بینی و توقعات بیجا، در مقابل ملتی که ایستادگی و وحدت را از قرآن آموخته و خود را شناخته است راه به جایی نمی برد.
ایشان، عزت و اقتدار ملت بزرگ ایران را نمونه روشنی از نتایج ایستادگی و مجاهدت خواندند و با اشاره به همدستی زورگویان جهانی برای مقابله با جمهوری اسلامی افزودند: در ۳۳ سال گذشته ملت فهیم و کشور عزیز ما، بی وقفه در معرض توطئه همه قدرتهای جهانی بوده است تا شاید این نمونه زنده ایستادگی و پیشرفت، در چشم دیگر ملتها، الگو نشود اما به فضل الهی، تلاش همه سلطه گران برای خارج کردن ملت ایران از صحنه، این بار نیز قطعاً و یقیناً ناکام خواهد ماند.

حضرت آیت الله خامنه ای، تحقق وعده های یاری پروردگار را نیاز مجاهدت، حرکت و خطرپذیری دانستند و با استناد به آیات قرآنی افزودند: صرف مؤمن بودن برای تحقق وعده پیروزی، کافی نیست بلکه مجاهدت و صبر می خواهد. ایشان به دشمنان نظام تأکید کردند: از تجربه های ناکام مقابله با ملت مجاهد و صبور ایران درس بگیرند و بدانند که تکبر، خود بزرگتر بینی و توقعات بیجا، در مقابل ملتی که ایستادگی و وحدت را از قرآن آموخته و خود را شناخته است راه به جایی نمی برد.
دیپلماسی ایرانی

جلیلی پیش از ورود به سالن مذاکرات:این یک آزمون بزرگ برای غرب است


*فارس نیوز

خبرنگاران غربی برای آنکه چه بگویند توجیه شدند


هیئت های ۱+۵ در حال ورود به محل برگزاری نشست مسکو در هتل "حلقه طلایی” هستند. سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته در هتل مذکور برای خبرنگاران غربی نشست توجیهی برگزار کرد.


جدیدترین تصاویر فارس از مذاکرات ۱+۵ و ایران در مسکو

نشست گروه ۱+۵ و ایران صبح امروز در پایتخت روسیه آغاز به کار کرد.



*انیترنشنال بیزنس تایم

احمدی نژاد: ایران اگر سوخت راکتور هسته ای از اروپا را دریافت کند، غنی سازی اورانیوم متوقف می کند


*فرارو

ادعای سخنگوی اشتون

سخنگوی کاترین اشتون ادعا کرد: در ان‌پی‌تی بحث واضحی مبنی بر اینکه هر کشوری حق غنی‌سازی داشته باشد نیامده است.


*گاردین

اتحادیه اروپا می گوید: تحریم نفتی ایران به تعویق نمی افتد


*رجا نیوز

تکرار ادعاهای پرز علیه ایران در آمریکا

رئیس رژیم صهیونیستی چندی پیش برای قانع کردن مسؤولان آمریکایی در زمینه اعمال فشارهای بیشتر و وادار ساختن ایران برای متوقف کردن برنامه هسته ای صلح آمیز آن، عازم آمریکا شد.

*مرکوري نيوز

تهران بايد نشان دهد آماده مصالحه است

در حالي که ايران مي‌خواهد ابتدا حق آن براي غني‌سازي به رسميت شناخته شده و تحريم‌ها ضد آن کاهش يابد، '1+5' مي‌گويد اين تهران است که بايد نشان دهد آماده مصالحه است.

*خودنویس

مذاکرات مسکو آغاز شد؛ آیا این آخرین فرصت ایران است؟

مذاکرات هسته‌ای گروه ۵+۱ و جمهوری اسلامی در شرایطی امروز صبح در مسکو آغاز شده است که در میان خبرهای ارسالی هر دو طرف چشم انداز روشنی برای به نتیجه رسیدن آن به چشم نمی‌خورد. هرچند که ممکن است در واپسین لحظات ایران جام زهر هسته‌ای را سر کشیده و به خواسته طرف‌های غربی «بله» بگوید.

*هاآرتص

شيمون پرز، رئيس رژيم صهيونيستي: ايراني‌ها فکر مي‌کنند گزينه نظامي، فقط يک 'هشدار و بلوف' است/ تحريم‌ها و فشارها بايد، اعتبار داشته باشد

پس از پایان مذاکرات ایران و '1+5'، انتظار می‌رود نمایندگان این گروه به اسرائیل سفر کرده و رهبران آن را در جریان گفتگوها قرار دهند.

اسرائیل به موفقیت 'کمپین دیپلماتیک' در مسکو تردید دارد اما نباید به تلاش‌های فشرده کشورهای غربی در این موضوع، خدشه وارد کند



*آسوشیتدپرس

شکست مذاکرات مسکو، قطعا باراک اوباما را در معرض انتقاداتمیت رامنی، رقیب جمهوری‌خواه وی و نیز اسرائیل درباره 'ضعف در مواجهه با ایران' قرار داده و کاخ سفید را به شکست می‌کشاند.


*رویترز

پیامدهای شکست مذاکرات مسکو، فاجعه‌بار است چون بازارهای نفت ملتهب هستند و اقتصاد جهانی در صورت افزایش قیمت نفت دچار بحران می‌شود/ پس از دو دور مذاکرات، همه طرف‌ها به رسیدن به توافقی دیپلماتیک امیدوارتر شده‌اند.

۱۳۹۱/۳/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...