نسخه چاپی

عضو كارگروه تعیین محتوای مصادیق مجرمانه در گفتگو با نما عنوان كرد:

مهلت به دولت برای حذف مصادیق مجرمانه از اپلیكیشن های تلفن همراه/مكاتبه با اینستاگرام

عکس خبري -مهلت به دولت براي حذف مصاديق مجرمانه از اپليکيشن هاي تلفن همراه/مکاتبه با اينستاگرام

رمضانعلی سبحانی‌فر گفت: قرار شد وزارت ارتباطات یكی از همین اپلیكیشن های تلفن همراه را كه مورد انتقاد است را با فیلترینگ هوشمند پالایش كند.

به گزارش نما ، «دستورقضایی برای فیلترینگ واتس‌اپ، تانگو ولاین» خبری که از هفته گذشته تاکنون دهان به دهان از کاربری به کاربر دیگر می‌چرخد. کاربرانی که هر روز با ارسال یک پیام به دوستانشان در این شبکه‌های ارتباطی موبایلی، فیلتر شدن یا نشدن این سرویس‌ها را امتحان می‌کنند. بحث فیلتر شدن این شبکه‌های موبایلی درحالی از هفته گذشته مورد توجه قرار گرفته که وزارت ارتباطات تقریباً از دوهفته گذشته فیلترینگ هوشمند را به صورت آزمایشی به اجرا گذاشت. فیلترینگی که به گفته محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، راهی برای جلوگیری از فیلتر شدن کامل یک سایت یا سرویس اینترنتی است و تنها بخش‌های نامناسب را از دسترس کاربران خارج می‌کند. از زمان انتشار خبر فیلتر شدن سه سرویس یادشده با یک حکم قضایی، وزارت ارتباطات نسبت به این دستور واکنشی نشان نداده است ،اما از سوی دیگر دادستان تهران گزارش‌ها درباره توافق دولت و قوه قضاییه بر سر عدم اجرای حکم فیلترینگ برخی از نرم‌افزارهای ارتباطی را تکذیب کرد و گفت که این نرم‌افزارها طبق دستور قضایی باید فیلتر شوند.
عباس جعفری دولت‌آبادی گفته اخیرا برخی از سایت‌های خبری مطلبی دایر بر توافق روسای دو قوه قضاییه و مجریه برای مسکوت ماندن موضوع فیلترینگ نرم‌افزار‌های ارتباطی منتشر کرده بودند که این موضوع صحت ندارد، به گفته او، دستور دادستانی تهران خطاب به مراجع ذیربط در خصوص فیلتر کردن این قبیل نرم‌افزار‌ها همچنان به قوت خود باقی است و دستگاه‌های مربوطه موظف به اجرای دستورات قضایی صادره هستند،دستور قضایی برای فیلترینگ سه نرم افزار ارتباطی تلفن همراه شامل «لاین»، «واتس آپ» و «تانگو» چهارشنبه هفته گذشته صادر شد، اما سه روز پس از آن مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران گفت که هنوز در این ارتباط تصمیمی گرفته نشده است، پورمحمدی گفته که دولت در این زمینه قصد ایجاد محدودیت ندارد، اما به مسائل اخلاقی توجه دارد.
رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار نما درباره دستور قوه قضائیه به دولت برای فیلترینگ کامل واتس اپ، لاین و تانگو سه اپلیکیشن تلفن همراه گفت : پیشتر در شورای عالی فضای مجازی که دبیر این شورا آقای انتظاری هم توضیح دادند مشخص شده بود سمت و سو و سیاستهای که نسبت به برخورد با اپلیکیشن های تلفن همراه در دولت اجرا می شود به سمت فیلترینگ هوشمند است به جای آنکه کل یک نرم افزار یا سایت از دسترس خارج و فیلتر شود.
نماینده مردم سبزوار در مجلس ادامه داد: دولت معتقد است با فیلترینگ هوشمند می تواند آنچه که خلاف ارزشهای اخلاقی و دینی ما است را از دسترس خارج کند ، در کارگروه هم بر همین مبنا سیاستگذاری شده بود و قرار شد وزارت ارتباطات یکی از همین اپلیکیشن های تلفن همراه را که مورد انتقاد است را با فیلترینگ هوشمند پالایش کند و به دولت برای حذف مصادیق مجرمانه از اپلیکیشن تلفن همراه فرصت داه شد و قرار شده است از میزان کاری که از سوی وزارت ارتباطات در حال انجام است و از میزان پیشرفت انجام کار سایر اعضا کارگروه مطلع شوند.
عضو کارگروه تعيين محتواي مصاديق مجرمانه خاطرنشان کرد : اینستاگرام به بسیاری از کشورها امکان دسترسی و نظارت بر صفحات ایجاد شده را داده ، اعضای کارگروه نیز تصویب کردند که مکاتبه با این شبکه اجتماعی برای آن که ایران نیز از دسترسی لازم برای نظارت و پالایش صفحات فارسی بهره‌مند شود، انجام گیرد اما تاکنون بحث فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی نظیر وایبر و اینستاگرام مطرح نبوده و در کمیته فیلترینگ هم مطرح نشده است، اگر هم بحثی در این خصوص باشد مربوط به فیلترینگ هوشمند است.

۱۳۹۳/۱۰/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...