نسخه چاپی

تاثیر استراتژیك توافق هسته‌ای ایران بر خاورمیانه و جهان

رئیس جمهور سابق تركیه با اشاره به اهمیت دستیابی به توافق میان ایران و 5+1 تاكید كرد كه این توافق می‌تواند تاثیرات استراتژیك و سیاسی مهمی برای منطقه و جهان داشته باشد.

به گزارش نما به نقل از فارس، عبدالله گل رئیس جمهور سابق ترکیه طی یادداشتی در پایگاه خبری «پروجکت سیندی‌کیت» با اشاره به اینکه ایران و 5+1 در مذاکرات هسته‌ای ، با تمدید این مذاکرات امیدها برای رسیدن به توافق هسته‌ای را زنده نگه داشتند تصریح کرد که رسیدن به توافق پیروزی بزرگی برای دیپلماسی چندجانبه به حساب می‌آید.

عبدالله گل در ادامه با اشاره به تجربیاتش درباره مذاکرات هسته‌ای به عنوان وزیر امور خارجه و رئیس جمهور در مراحل مختلف این پرونده تاکید کرد که دستیابی به توافق میان ایران و 5+1 دارای اثرات مهم استراتژیک،سیاسی و اقتصادی برای خاورمیانه و جهان است.

وی با بیان اینکه حل پرونده هسته‌ای می‌تواند تهران را برای کمک به حل مسائل منطقه‌ای دیگر نیز ترغیب کند، اظهار داشت که در صورت حل پرونده هسته‌ای دیگر قدرت‌های منطقه نیز دلیلی برای مخالفت با خلع سلاح هسته‌ای نخواهند داشت.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 در حالی از روز 28 دی (18 ژانویه) در شهر ژنو سوئیس برگزار می‌شود که بر اساس توافق موقتی که سال گذشته در همین شهر به دست آمد، قرار بود طرفین نهایتا ظرف یکسال، یعنی تا سوم آذر 93 (24 نوامبر 2014)، به توافق نهایی دست یابند. با این حال، پابرجا بودن اختلافات موجب شد تا مهلت این مذاکرات، دو بار تمدید شود. ضرب‌الاجل جدید مذاکرات هسته‌ای، 9 تیر ماه 94 (30 ژوئن 2015) اعلام شده است.

رئیس جمهور سابق ترکیه با اشاره به لزوم توجه به دیپلماسی برای حل مشکلات در خاورمیانه تاکید کرد که خلع سلاح سوریه از سلاح‌های شیمیایی نشان داد که همچنان می‌توان به نتایج مثبت دیپلماتیک در خاورمیانه تکیه کرد.

۱۳۹۳/۱۰/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...