نسخه چاپی

مدیریت غلط، بزرگترین مشكل آب ایران است

یك جامعه شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی گفت: مطالعات نشان می‌دهد كه نبود مدیریت درست، بزرگترین مشكل آب ایران است و ایران بیش از آنكه مشكل آب داشته باشد، با مشكل مدیریت و عقلانیت در مقوله آب مواجه است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، پرویز پیران در نشست تخصصی «مدیریت محلی آب و نقش نهادهای خودکنترل کننده» اظهار داشت: ایران یکی از خوشبخت‌ترین کشورهای دنیاست زیرا ۹۵ درصد از منابع آب کشور، از داخل آن سرچشمه می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از آنکه به آبهای ورودی از مرزها وابسته باشیم، آب از مرزهای کشور خارج می‌شود.

این جامعه شناس و پژوهشگر با بیان اینکه "ایرانیان در گذشته بزرگترین مدیران و هوشمندترین افراد نوآور در زمینه آب بوده‌اند، گفت: تکنولوژی ساخت قنات توسط رومیان به سوریه برده شد و امروز ۶۰۰ هزار نفر از مردم دمشق، از طریق همین رشته قنات‌ها تغذیه می‌شوند.

وی افزود: اگرچه در گذشته تجربیات بسیار موفقی در زمینه مدیریت منابع آب داشتیم اما باید با الگوهای جدید، برای منابع آب خود برنامه‌ریزی کنیم؛ در واقع باید از خواب تاریخی بیدار شویم؛ با تکنولوژی‌های قدیمی نمی‌توان منابع آب را مدیریت کرد.

پیران با بیان اینکه "نباید مردم را محدود کرد زیرا آنها منافع خود را به خوبی می‌فهمند"، گفت: ممکن است مردم در فهم منافع خود دچار اشتباه شوند زیرا اطلاعات کافی نداشته و در تجزیه و تحلیل دچار مشکل می‌شوند که در چنین شرایطی باید آنها را راهنمایی کرد.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی با بیان اینکه "در تدوین مفاهیم مختلف برای مدیریت منابع آب باید کار اساسی انجام شود"، گفت: در حال حاضر الگوهای سنتی و سازوکارهای گذشته از بین رفته و باید برای حل مشکلات فعلی به سازوکارهای جدید فکر کنیم که در این زمینه، نیازمندیم برای حل مشکلات، مردم انجام کارها را به عهده بگیرند.

وی افزود: ما دانش اجتماعی و شهری نداریم؛ ۴۰ تا ۵۰ سال است که در مرحله گذار هستیم و متاسفانه ذره‌ای برنامه‌ریزی نداریم.

پیران، بحران‌های فعلی را زمینه‌ساز حرکت کشور به سمت اقدامات هوشمندانه دانست و گفت: متاسفانه در ایران به مسایل اجتماعی به قدری بی‌توجهی می‌شود که این مسایل تبدیل به بحران شده‌است.

وی ادامه داد: در سال ۷۵ پروژه‌های آب و فاضلاب تنها پروژه حیاتی کشور معرفی شدند اما هیچ اقدامی برای اجرای این پروژه‌ها انجام نشد.

این جامعه شناس و پژوهشگر با اشاره به اینکه در تمام امور کشور اغتشاش وجود دارد، اذعان داشت: در موضوع آب باید ابتدا این اغتشاش را وابینی کرد؛ باید بدانیم چرا در گذشته مشارکت شکل نگرفته است.

وی افزود: کسی که قدرت دارد (یعنی دولت) باید تسهیل‌گر باشد؛ در مقابل ذی مدخلان باید تصمیم‌گیرنده باشند؛ اما متاسفانه در ایران تصور می‌شود که ذی مدخلان نمی‌فهمند؛ در نتیجه نگاه از بالا به پایین انسان‌ها را منفعل کرده‌است.

پیران با اشاره به تلاش دولت برای ساخت شهرهای جدید، گفت: به‌رغم آنکه تمام کارشناسان با معاون وزیری که قصد دارد شهر جدید بسازد همراه هستند، هیچ یک از شهرهای جدید طراحی شده، شکل نمی‌گیرد؛ اما به موازات آن، با خواست مردم، شهرهای جدید دیگری مثل محمد شهر و غیره ایجاد می‌شوند.

این جامعه شناس و پژوهشگر خاطرنشان کرد: ما در مشارکت دچار تناقض هستیم و متاسفانه با زبان‌های مختلف با یکدیگر صحبت می‌کنیم، در نتیجه طرفین سخنان همدیگر را نمی‌فهمند.

وی ادامه داد: در بخش آب نیز، مطالعات نشان می‌دهد که نبود مدیریت درست، بزرگترین مشکل آب ایران است و ایران بیش از آنکه مشکل آب داشته باشد، با مشکل مدیریت و عقلانیت در مقوله آب مواجه است.

۱۳۹۳/۱۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...