نسخه چاپی

آمادگی لغو روادید با كشورها به شرط عمل متقابل

عکس خبري -آمادگي لغو رواديد با کشورها به شرط عمل متقابل

معاون وزیر خارجه با بیان اینكه تهران آمادگی لغو روادید سیاسی، خدمت و عادی را با كشورهای دوست و همسایه به شرط عمل متقابل دارد، از برگزاری نشست كمیسیون مشترك كنسولی ایران و ارمنستان تا قبل از پایان سال جاری در تهران خبر داد.

به گزارش نما، حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه در حاشیه همایش ما عاشقان محمد هستیم در دانشگاه‌ تهران و در گفت‌وگو با فارس، در خصوص وضعیت قرارداد استرداد مجرمان بین ایران و چین با بیان اینکه سه نوع موافقتنامه‌ شامل انتقال محکومان، معاضدت قضایی در امور مدنی و کیفری و همچنین استرداد مجرمان وجود دارد که به تمامی کشورهای مدنظر ارائه شده، یادآور شد: هر سه نوع موافقتنامه‌ به کشور چین ارائه شده است.

وی افزود: برخی کشورها به یک یا دو و یا برخی از کشورها به هر سه موافقتنامه مذکور عنایت دارند که بر حسب احساس نیازهای متقابل، این امر اجرایی می‌شود. برخی از موافقتنامه‌ها بین جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها در مرحله پیش‌نویس و برخی از موافقتنامه‌ها نیز پیشرفته‌تر و حتی ممکن است در نوبت تصویب پارلمان‌های بین دو کشور باشد و تعدادی از موافقتنامه‌ها نیز تصویب شده، اما هنوز اجرایی نشده است.
قشقاوی تأکید کرد: هر سه موافقتنامه با حدود 25 کشور نهایی شده و با 20 کشور دیگر نیز در حال مذاکره برای نهایی کردن این موافقتنامه‌ها هستیم. اگر موافقتنامه‌ای در مرحله تصویب پارلمان آن کشور است، اولویت‌های تصویب آن نیز مربوط به همان کشور می‌شود و ما نمی‌توانیم در این زمینه دخالتی کنیم.

وی با اشاره به برخی اقدامات برای لغو روادید با کشورهای همسایه و دوست در دنیا، گفت:‌ سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران این است که تهران آمادگی لغو روادید سیاسی، خدمت و عادی را به شرط عمل متقابل دارد، یعنی هرگاه طرف مقابل آمادگی لغو ویزا (روادید) را داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران هم آمادگی انجام آن را دارد.

معاون ظریف تصریح کرد: البته از این به بعد زمانی که عمل متقابل صورت نگیرد، لغو روادید نیز از سوی تهران اعمال نخواهد شد.

قشقاوی تصریح کرد: تنها شرط جمهوری اسلامی ایران در لغو روادید عمل متقابل است و غیر از این هیچ محدودیتی نداریم.

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه همچنین از برگزاری نشست کمیسیون مشترک کنسولی بین ایران و ارمنستان در آینده نزدیک و در تهران خبر داد و افزود: هنوز زمان دقیق آن قطعی نشده، ولی به احتمال قوی تا پایان سال جاری (۱۳۹۳) این نشست برگزار خواهد شد.

معاون کنسولی وزیر خارجه در خصوص پلمب مخازن سوخت کامیون‌های ترانزیتی ترکیه در مرز ایران نیز گفت:‌ این موضوع کاملاً‌ حل شده و ایران و ترکیه در این زمینه به مکانیسمی رسیده‌اند که مشکل سوخت کامیون‌های ترانزیتی حل شود و الحمدالله این موضوع نیز حل شد.

۱۳۹۳/۱۱/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...