نسخه چاپی

جایزه برای صرفه جویی در مصرف گاز

در شرایطی كه در ماه های سرد سال همواره مصرف گاز از میزان تولید پیشی گرفته و برای تامین گاز وزارت نفت مجبور به واردات از كشورهای همسایه شده، در پی بی نتیجه بودن سال ها تاكید بر صرفه جویی در مصرف گاز اوایل زمستان سال جاری طرحی با عنوان طرح تفاهم در شورای اقتصاد به تصویب رسیده كه به صورت تشویقی صرفه جویی 18 میلیون مشترك گاز را دنبال می كند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت 30 میلیارد دلار طرح را به شورای اقتصاد ارائه داده تا در صورت تصویب ، با اجرای آنها از محل بند "ق" تبصره 2 قانون بودجه سال 1393،صرفه جویی در مصرف انرژی محقق شود.

در بین این طرح ها ،طرح تشویقی فرهنگ سازی و آموزش همگانی برای مشترکان گاز طبیعی "تفاهم " که به منظور کاهش سریع مصرف در بخش‌های مسکونی، تجاری، اداری و عمومی در دستور کار قرار گرفته برای 18 میلیون مشترک گاز اجرا می شود و پیش بینی شده که اگر از این تعداد مشترک فقط یک میلیون صرفه جویی کنند، 330 میلیون متر مکعب طی سه ماه با ارزش 56 میلیون دلار صرفه جویی خواهد شد.

همچنین شرکت بهینه سازی سوخت برای مشترکانی که اقدام به صرفه جویی کنند جوایزی را در نظر گرفته که احتمالا 100 هزار ربع سکه بهار آزادی خواهد بود.

بنا به این گزارش آنطور که نصرت الله سیفی مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اعلام کرده در صورتی که مصرف انرژی با شدت فعلی ادامه یابد، در سال 1404 میزان تولید و مصرف انرژی برابر شده و از آن پس به واردکننده انرژی تبدیل خواهیم شد.

این در حالی است که بنا بوده در راستای کاهش مصرف دو سیاست قیمتی و غیر قیمتی اجرا شود که سیاست قیمتی اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها بوده که اجرا شده و آنطور که آمارها نشان می دهد نتوانسته تاثیر به سزایی در کاهش مصرف داشته باشد و سیاست غیر قیمتی نیز اجرای سیاست های اصلاح الگوی مصرف بوده که تا سال گذشته مسکوت مانده و مورد توجه قرار نگرفت.

۱۳۹۳/۱۱/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...