نسخه چاپی

مرسی: فعلا ایران نه، اول عربستان

محمد مرسی نامزد احتمالا پیروز انتخابات مصر در مورد سیاست‌های دولت آتی این كشور با روزنامه‌ای كویتی سخن گفته است. ظاهرا هنوز ایران در آینده مصر جایی ندارد و نقش اول را برادران عرب آقای مرسی بازی خواهند كرد.

نامزد اخوان المسلمين در انتخابات رياست جمهوري مصر، با اعلام اینکه به همه توافق نامه هاي رسمی سابق با رژيم صهيونيستي طبق منافع مردم مصر احترام می گذارد، تأكيد كرد همچنان مخالف ديدار با كاردار ايران در قاهره است.

به گزارش «تابناک»، به نقل از العالم، "محمد مرسي"، در مصاحبه با روزنامه "الكويتيه" در پاسخ به سئوالي در خصوص "روابط مستقيم اخوان المسلمين با ايران و حزب الله" و ادعاي این روزنامه مبنی بر "تهديد كشورهاي عربي و غرب در صورت اتحاد مصر و ایران و حزب الله"، گفت: "اين مسائل توهم، افترا و بي اساس است؛ ما به حق ملت فلسطين براي مقاومت در برابر اسرائيل اشغالگر احترام مي گذاريم و آن را بد نمي دانيم؛ ولي در مقابل هيچگاه در صف هيچكدام از قدرتهايي كه كشورهاي دوست در منطقه خليج ع.ر.ب.ي. (خلیج فارس) را تهديد مي كنند، قرار نمي گيريم".

خبرنگار الكويتيه در ادامه مرسي را به چالش كشيده، و با بیان اينكه "ايران بارها تلاش كرده روابط خود با مصر را آغاز كند"؛ از او مي پرسد "تأثير روابط قاهره - تهران بر روابط مصر با كشورهاي عربي و بالعكس چيست؟" .. مرسي در پاسخ مي گويد: "من ديدار با كاردار ايران در مصر را نپذيرفته ام، البته حداقل تا هنگامي كه موضع آنها در خصوص سوريه مشخص شود .. اما در ارتباط با اظهارات شما تأكيد مي كنم كه امنيت و ثبات منطقه عربي نيازمند وجود روابط مثبت بين مصر و منطقه (كشورهاي عربي) است، زيرا هيچكدام از دو طرف بي نياز از يكديگر نيستند؛ رهبري طرح سني بين الازهر و عربستان و بالهاي آنها در كشورهاي عربي باقي مي ماند، البته بدون ورود به جزئيات در خصوص طرح ديگر كه در مقابل آن قرار دارد .. روابط ما با كشورهاي منطقه (عربي) ابدي، قوي و راهبردي و براي بقا است".

ادعاي مرسي درحالي مطرح مي شود كه مقامات جمهوري اسلامي ايران بارها در مناسبتهاي مختلف تأكيد كرده اند كه از مطالبات مردم سوريه در داخل حمايت می کنند و مخالف هرگونه درگيري داخلي و مداخله خارجي در اين كشور هستند.

رقابت با احمد شفیق و مداخلات نظامیان

مرسي درباره دليل پيروزي احمد شفيق در دور نخست انتخابات، و اينكه آيا وي از حمايتهاي داخلي و يا خارجي برخوردار است، گفت: حاميان شفيق خانواده هاي محدودي هستند كه از رژيم سابق امتيازاتي گرفته بودند، و به دليل احتكار و فساد به ثروتهاي نامشروع بزرگي دست يافته اند.. آنها نمي خواهند ناگهان اين امتيازها را از دست بدهند؛ به همين دليل به شدت با انقلاب به جدال و جنگ مي پردازند و در اين راه از سوي برخي رسانه ها، عناصر حزب منحل ملي، و گروهي از سرمايه داراني كه اكنون به اتهام فساد مالي درحال محاكمه هستند، حمايت مي شوند .. اين سرمايه داران اميدوارند كه از طريق بازگشت يكي از مهره هاي رژيم سابق به رأس قدرت، بتوانند از اين راه آزاد شوند.

اظهار نظر مرسي درباره آينده مصر و نحوه اداره اين كشور درحالي مطرح مي شود كه شوراي نظامي قبل از پايان دور دوم انتخابات رياست جمهوري، در كودتايي نرم و از پيش برنامه ريزي شده، پارلمان را منحل كرده، و با گسترش اختيارات خود حتي در زمينه قانون گذاري و تصميم گيري هاي كلان، اختيارات رييس جمهوري آينده را به شدت محدود كرد.

مواضع متناقض مرسي درباره اسرائيل و آمريكا

مرسي در ادامه گفت: ما از استقبال گسترده اسرائيل و اظهارات بن اليعازر و ديگر سياستمداران ارشد اسرائيلي درباره احتمال پيروزي احمد شفيق شگفت زده شديم؛ اين اميدواري‌هاي صهيونيستها بدون دليل نيست، و مردم بايد درباره اين مسائل آگاه باشند.

وي با اين حال، در اظهاراتي متناقض روابط مصر "جديد" با رژيم صهيونيستي و آمريكا را رد نكرد و درباره معاهده كمپ ديويد گفت: ما به توافقنامه هاي رسمی مصر تا زماني كه آنها به نفع ملت مصر باشند احترام مي گذاريم .. ملت مصر در تعيين سرنوشت "آشتي" صاحب نظر هستند؛ درنتيجه خود ملت درباره آن تصميم گيري مي كند؛ توافق نامه ها به اين منظور ايجاد شده كه دو طرف به آن پايبند باشند و نه يك طرف، اما درمورد گاز مصر، منافع مردم اين كشور در اولويت قرار دارد.

مرسي در خصوص روابط فعلي اخوان المسلمين و آمريكا گفت: روابط ما با آمريكا بر اصل برابري در تعامل استوار است و منافع مصر در اولويت قرار دارد.

وي ادامه داد: ما بعنوان يك حزب سياسي مصري فعال در صحنه سياسي، از سفرهاي رسمي نمايندگان دولت آمريكا و سفارت اين كشور در قاهره استقبال كرديم.

پيدا شدن موبايل مرسي در جيب يكي از خبرنگاران الكويتيه

خبرنگار الكويتيه در ادامه اين مطلب نوشت: هنگام مصاحبه با محمد مرسي ميهمانانی براي ديدار با وي آمدند كه در جريان آن تلفن همراه مرسي به دليل تشابه مارك آن با تلفن هاي حاضران ناپديد شد .. يكي از معاون هاي مرسي تلاش كرد تا آن را بيابد ولي تلاشها بي فايده بود .. هنگام بازگشت يكي از همكاران ما متوجه شد كه تلفن همراهي در جيبش قرار دارد كه متعلق به او نيست .. پرسيديم كه اين موبايل متعلق به كيست، و طبيعتا موبايل مرسي بود .. ما تلفن همراه مرسي را به او بازگردانديم.

عربستان اولویت نخست سفر خارجی مرسی

در پی حضور نامزد اخوان المسلمین مصر در مراسم ختم ولیعهد سعودی در سفارت عربستان، سخنگوی ستاد "محمد مرسی" اعلام کرد که وی پس از سوگند ریاست جمهوری، بعنوان نخستین سفر رسمی به عربستان سعودی خواهد رفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "یاسر علی" گفت: نخستین سفر مرسی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و سوگند خوردن، به عربستان سعودی خواهد بود.

استقبال نامزد اخوان از سرمایه های عربی

وی افزود، مرسی توجه زیادی به کشورهای عربی منطقه دارد و همه سرمایه گذاران را به افزایش فعالیت در مصر دعوت می کند.

حضور مرسی در مراسم ختم ولیعهد سعودی

"محمد مرسی" عصر دیروز پس از آنکه ستاد تبلیغاتی او اعلام کرد به 52 درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری دست یافته؛ برای نخستین بار به سفارت عربستان سعودی در قاهره رفت و در مراسم ختم ولیعهد سعودی شرکت کرد.

علاوه بر مرسی، شمار بسیاری از شخصیت های سرشناس اخوان المسلمین و همچنین ژنرالهای شورای نظامی با سفیر سعودی در قاهره دیدار و از دنیا رفتن ولیعهد را به او تسلیت گفتند.

تکاپوی نامزد اخوان المسلمین برای اعلام برنامه های خود پس از رسیدن به ریاست جمهوری درحالی صورت می گیرد که ژنرالهای "مبارک" دیکتاتور مخلوع؛ مدت کوتاهی قبل از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، با اعلام انحلال مجلس منتخب مردم از طریق دادگاه قانون اساسی، اختیارات شورای نظامی حاکم را حتی در زمینه قانون گذاری و تصمیم گیری های کلان گسترش داده، و در مقابل اختیارات رییس جمهور آینده را به شدت کاهش دادند.

۱۳۹۱/۴/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...