نسخه چاپی

شایعه مرگ "عزت الدوری" قوت گرفت

عکس خبري -شايعه مرگ "عزت الدوري" قوت گرفت

یک پایگاه خبری کردی اعلام کرد که بر اساس اطلاعات بدست آمده "عزت الدوری" دست راست صدام مدتی است که کشته شده است اما بعثی‌ها از بیم آنکه این امر موجب ایجاد شکاف شود، آن را علنی نمی‌کنند.

به گزارش فارس، پایگاه خبری کردی "خندان" که وابسته به "برهم صالح" نخست‌وزیر سابق منطقه کردستان عراق است، اعلام کرد که یک افسر اطلاعاتی عراق تاکید کرده است که اطلاعاتی بدست آورده که نشان می‌دهد، "عزت الدوری" معاون صدام در داخل خاک عراق فوت کرده است اما بعثی‌ها مانع فاش شدن این موضوع شده‌اند و هنوز در نشست‌های خود از او با عنوان "رئیس جمهوری عراق" یاد می‌کنند.

"عزت ابراهیم الدوری" از قدیمی ترین و نزدیک ترین دستیاران صدام ، از جمله بلندپایه ترین مقامات دولت سابق عراق است که تحت تعقیب قرار دارد.

مقامات آمریکا اعتقاد دارند که او نقشی اساسی در سازماندهی خشونت هایی دارد که در عراق بر علیه نیروهای تحت رهبری آمریکا در جریان است. به اعتقاد این مقامات، وی ارتباط میان باقیمانده های رژیم سابق عراق و تندروها را فراهم می کند.

پیشتر نیز گزارش شده بود که عزت ابراهیم درگذشته است اما این خبر تایید نشده بود. "ابراهیم الجعفری" نخست وزیر عراق در این مورد گفته بود مرگ عزت ابراهیم الدوری برای مردم عراق خبری خوب و برای شورشیان این کشور خبری بد است.

الدوری در فهرست 55 نفره ای که آمریکا از بزرگ ترین فراری های حکومت صدام حسین تنظیم کرده بود در جای ششم قرار داشت. پنج نفر اول همگی بازداشت شده اند.

این افسر اطلاعاتی عراق که خواسته هویتش فاش نشود اعلام کرد: بعثی‌ها پس از دو دسته شدن همچنان نشست‌هایی را در اردن و سوریه برگزار می‌کنند. دسته نخست تحت فرمان "عزت الدوری" و دسته دوم تحت فرمان "یونس الاحمد" فعالیت می‌کنند.

وی افزود: بر اساس اطلاعات بدست آمده، الدوری مدتی است که در داخل خاک عراق فوت کرده است و اکنون شاخه او را "صلاح المختار" سردبیر سابق روزنامه "الجمهوریه" اداره می‌کند. وی از سوئیس به یمن منتقل شده و اکنون در این کشور ساکن است.

وزارت کشور عراق 27 اکتبر گذشته بیش از 500 بعثی را در بغداد و استان‌های مختلف دستگیر و اعلام کرد که 75 درصد بعثی‌های تحت تعقیب در این عملیات‌ها دستگیر شده‌اند رابطه میان بعثی‌ها و القاعده کاملا فاش شده است.

گفته می‌شد که الدوری چند سال قبل از سقوط حکومت صدام به سرطان خون مبتلا شد اما علاج یافت و توانست یک برنامه کاری داخلی و خارجی نفس گیر را در دولت عراق دنبال کند.

وی که در تکریت، زادگاه رهبر سابق عراق متولد شده بود، دست راست صدام حسین در امور روزمره تلقی می شد. او معاونت فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق را به عهده داشت و در زمان حملات شیمیایی سال 1988 به مناطق کردنشین عراق که باعث قتل هزاران کرد شد، عضو ارشد کمیته ای بود که مسئول امور آن مناطق بود.

وی همچنین نائب رئیس شورای فرماندهی انقلاب بود و در سرکوب شورش ناکام شیعیان در سال 1991 نقش کلیدی داشت.

۱۳۹۰/۱۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...