نسخه چاپی

دیدگاه كیسینجر در مورد گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5

گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران عامل تلاشی بین‌المللی شد... تأثیر رویكرد دولت اوباما در گفت‌وگوهای هسته‌ای، تغییر رویكرد از منع تكثیر به مدیریت تكثیر خواهد بود.

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال 10 فوریه 2014 (21 بهمن) در مقاله‌ای به چشم‌انداز گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و رویکرد آمریکا به آن پرداخت و نوشت: یک پرسش کلیدی پس از نشست امنیتی مونیخ این است که آیا ایران و آمریکا می‌توانند پیش از ضرب‌الاجل ماه مارس به توافقی هسته‌ای دست یابند. اما پرسش بهتر این است که در صورت تحقق این توافق‌نامه چه اتفاقی می‌افتد؟ هنری کیسینجر در شهادت اخیر خود در سنا به‌طور دیپلماتیک به این موضوع پرداخت. وی به‌عنوان وزیر خارجه سابق آمریکا، رئیس کارشناسان راهبردی آمریکا در گفت‌وگوهای هسته‌ای با شوروی در دهه 1970 بود. 29 ژانویه کیسینجر به همراه مادلین آلبرایت و جورج شالتز (وزرای خارجه سابق) در کمیته سرویس‌های مسلح سنا حاضر شد و سخنرانی کرد.

در ادامه مقاله آمده است: کیسینجر تشریح کرد: «گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران عامل تلاشی بین‌المللی شد... تأثیر رویکرد دولت اوباما در گفت‌وگوهای هسته‌ای، تغییر رویکرد از منع تکثیر به مدیریت تکثیر خواهد بود.» آقای کیسینجر همواره دقت می‌کند به‌گونه‌ای صحبت کند که دولت آمریکا تضعیف نشود. در این مورد نیز وی چنین رویکردی دارد؛ اما وی به‌طور شفاف در مورد تغییر موضع آمریکا از مخالفت با غنی‌سازی به مدیریت میزان غنی‌سازی ایران صحبت کرد. کیسینجر نگران است این امتیازها جهان را به این مسیر سوق دهد که تصور شود چنین توافقی ایران را در آستانه تبدیل شدن به قدرتی هسته‌ای قرار می‌دهد. گزارش‌هایی از دولت اوباما به رسانه‌ها درز کرده که مطابق آن، موضع‌‌گیری کنونی جان کری،‌ وزیر خارجه آمریکا، این است که دوره فرار هسته‌ای ایران کمتر از یک سال نخواهد بود. اما آقای کیسینجر به سناتورها گفت که راستی‌آزمایی و بازرسی، موارد حیاتی هستند «اما بر مسئله تکثیر تأکید می‌کنم. فرض کنیم بازرسی‌ها از سوی ایران پذیرفته شود... پرسش این است که سایر کشورهای منطقه چه اقدامی انجام می‌دهند؟ اگر سایر کشورهای منطقه نتیجه‌گیری کنند که آمریکا توسعه غنی‌سازی را پذیرفته،‌ آن‌ها نیز بر ایجاد چنین توانمندی‌ پافشاری خواهند کرد و ما شاهد تکثیر هسته‌ای در جهان خواهیم بود.» این کشورها، عربستان سعودی، ترکیه، مصر و برخی کشورهای خلیج‌فارس هستند که به عربستان اعتماد ندارند.

در پایان مقاله آمده است: عربستان سعودی می‌تواند از پاکستان بمب هسته‌ای بخرد. ترکیه اجازه نخواهد داد ایرانی شیعه بر منطقه مسلط شود. مصر نیز خود را کشور عربی و شایسته نقش رهبری می‌داند. در این میان، اسرائیل[رژیم صهیونیستی] در حالی بمب‌ هسته‌ای داشته که سال‌هاست تهدیدی هسته‌ای علیه منطقه نبوده است. جهانی هسته‌ای که در آن، انگیزه‌های مذهبی و بلندپروازی‌های سلطه‌طلبانه سایه افکنده، بسیار خطرناک خواهد بود. در چنین فضایی اعتبار بازدارندگی آمریکا محدود خواهد شد و نیروهای آمریکایی و حتی خاک آمریکا مورد تهدید موشک‌های ایران قرار خواهند گرفت. به‌طور کلی، آقای اوباما به‌منظور تحقق توافق‌نامه هسته‌ای حاضر شده تقریباً هرگونه امتیازی به ایران بدهد. به هر حال، نگرانی‌های آقای کیسینجر بر ضرورت نظارت دقیق کنگره و رأی این نهاد قانون‌گذاری در مورد توافق با ایران تأکید می‌کند.


تحلیل‌: کنگره، دولت، سیاسیون و... آمریکا همه به‌دنبال یک چیز هستند و آن اینکه در تقسیم کار بینشان ایران را از داشتن حق هسته‌ای باز دارند، حال چرا تهدید یا فریب و...؟ نکته‌ای که ایران نیز به‌خوبی آن را فهمیده و تحت تأثیر بازی زرگری آمریکایی‌ها قرار نگرفته است.

۱۳۹۳/۱۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...