نسخه چاپی

حیله‌گری غربی‌ها در توافق‌نامه

یك كارشناس مسائل سیاسی با بیان اینكه غربی‌ها استاد هستند كه مفاد و برنامه‌های توافق با ایران را به گونه‌ای تنظیم كنند كه بعدها امكان تفسیر آن به نفع‌شان وجود داشته باشد گفت: در توافق ایران با 1+5 منافع دو طرف باید به صورت شفاف ذكر شود.

به گزارش نما محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، درباره توافق یک مرحله‌ای مد نظر مقام معظم رهبری بین ایران و 1+5 با بیان اینکه در توافقی که ممکن است ولی به دلیل عدم تمایل آمریکایی‌ها برای امضای توافق نهایی با ایران بعید است صورت گیرد، گفت: مهم این است که فارغ از همه بازی‌هایی که غربی‌ها در آن استاد هستند در مذاکرات موفق شویم.

وی افزود: غربی‌ها استاد هستند که مفاد و برنامه‌های توافق با ایران را به گونه‌ای تنظیم کنند که بعدها امکان تفسیر آن به نفع‌شان وجود داشته باشد و این دوپهلویی در توافقات را هنر خود می‌دانند.

کوشکی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها در امور دیپلماتیک و توافقات خود به هیچ وجه صداقت و روراستی ندارند، اظهار داشت: توافق امضا شده با طرف مقابل (1+5) باید تمام راه‌های سوء‌استفاده آنها از توافق، مفاد، برنامه‌های آنها و تفسیر به نفع غربی‌ها بسته شود.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: در توافق ایران با 1+5 منافع دو طرف باید به صورت شفاف ذکر شود ضمن اینکه احاله دادن تعهدات غربی‌ها به آینده نیز ممنوع است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: توافقی که تعهدات ایران واضح و شفاف و تعهدات غربی‌ها نامشخص باشد حتما مورد تأیید نیست ضمن اینکه باید دقت شود تا حقوق و منافع ایران و همچنین مفاهیم و زمان مبهم و احاله دادن آن به آینده صورت نگیرد.

کوشکی با تأکید بر اینکه احاله دادن تعهدات طرف غربی و مفاهیم و زمان مبهم در اجرای توافقات جزو رفتارهای حیله‌گری غربی‌ها است، افزود: در توافقنامه ژنو متأسفانه استاد بودن غربی‌ها در حیله‌گری مشخص شد زیرا تعهدات ایران کاملا شفاف، مشخص و معلوم بود و طرف غربی امتیازات ارائه شده به ایران مبهم و شامل کلی‌گویی و دارای تفسیرهای متفاوت ذکر کرده بود.

وی اظهار داشت: غربی‌ها در توافقنامه ژنو تعهدات خود را خیلی کلی و مبهم گنجانده بودند و سعی می‌کردند تعهدات مورد اجرای خود را شامل تفسیرهای مختلف برای عدم اجرا بگنجانند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: توافق دقیق یعنی اینکه اگر ایران تعهدی را به صورت شفاف پذیرفت باید امتیاز آن توافق هم به صورت شفاف مشخص شود و به هیچ وجه اینگونه نباشد که تعهدات ما شفاف باشد ولی تعهدات طرف مقابل کلی و قابل تفسیرهای متفاوت باشد.

کوشکی درباره توافق مد نظر و دو مرحله‌ای غربی‌ها نیز گفت: غربی‌ها می‌خواهند آن بخشی از تعهدات مربوط به خودشان را یعنی امتیازات ایران را به آینده موکول کنند ضمن آنکه تلاش دارند تا تعهدات ایران را به صورت شفاف و نقد برای خود داشته باشند.

این عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران توافقنامه دو مرحله‌ای مد نظر غرب را مردود دانست و گفت: به هیچ وجه ایران نباید توافقنامه‌ای که تعهداتش شفاف و تعهدات طرف غربی غیرشفاف و دارای تفسیرهای گوناگون باشد را بپذیرد زیرا این توافق خیانت در حق ملت و نظام محسوب می‌شود.

۱۳۹۳/۱۱/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...