نسخه چاپی

عملكرد مثبت پكن در مذاكرات هسته‌ای

عضو كمیسیون امنیت ملی حضور قدرت‌های جهانی در ایران كه مورد تحریم و تهدید چند دهه‌ای قدرت‌های غربی است را یك موضوع مثبت و موثر خواند كه نشان می‌دهد ایران در دنیا منزوی نیست.

به گزارش نما به نقل از فارس، احمد بخشایش اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در خصوص سفر وزیر امور خارجه چین به ایران و روابط تهران- پکن گفت: جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای از چین به همراه روسیه دعوت کرد تا حضور داشته باشند و 1+5 شکل گرفت. درست است که این دو کشور رفتاری کج‌دار و مریز داشتند اما در مجموع در خصوص مذاکرات هسته‌ای خوب عمل کردند.

اردستانی افزود: در دولت گذشته برای طولانی کردن روند مذاکرات و خریدن زمان روسیه و چین را وارد چرخه مذاکرات کردیم، لذا شاهد بودیم که آقای جلیلی در خصوص زمان و جای مذاکرات نیز با طرف غربی بحث می‌کرد، اما به تدریج که رابطه با آمریکا جدی‌تر شد آمریکایی‌ها اعلام کردند لزومی به نقش سایر کشورها نیست و خودمان می‌توانیم روند مذاکرات را به صورت دو جانبه دنبال می‌کنیم.

وی چین را یک کشور جهان سومی دانست که انقلابی و دارای ایدئولوژی است و از این جهت نیز شبیه جمهوری اسلامی می‌باشد و اظهار داشت: مردم این کشور هم علاقه دارند با همه دنیا ارتباط داشته باشند. چین در مجموعه 1+5 نرم‌های جهانی را رعایت می‌کند، اما در فعالیت‌ها و روابط دوجانبه با ایران از مواضع ایران و حل مشکلات از طریق دیپلماسی حمایت می‌کند.

نماینده مردم اردستان ادامه داد: مذاکرات هسته‌ای به پایان کار خود نزدیک است و چین نیز تمایل دارد نقش بیشتری در این خصوص ایفا کند.

اردستانی حضور قدرت‌های جهانی در ایران که مورد تحریم و تهدید چند دهه‌ای قدرت‌های غربی است را یک موضوع مثبت و موثر خواند که نشان می‌دهد ایران در دنیا منزوی نبوده و یادآور شد: چین نیز بازار ایران را مدنظر، چرا که در دولت گذشته در صنایع نفت و گاز ایران حضور داشتند اما در دوره فعلی و بنا بر سیاست‌های آقای روحانی این حضور کمرنگ شده است.

۱۳۹۳/۱۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...