نسخه چاپی

كشف گور ۴۲۰۰ ساله زرتشتی در بجنورد

معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، از كشف گوری با قدمت چهار هزار و ۲۰۰ سال، مربوط به پیروان آئین زرتشت، در دامنه ارتفاعات شمال شرقی بجنورد، مركز این استان، خبر داد.

به گزارش نما به نقل از شبکه خبر، گوری با قدمت ۴ هزار و ۲۰۰ سال مربوط به پیروان آئین زرتشت در بجنورد کشف شد.


کاوشگران این گور را در دامنه ارتفاعات شمال شرقی شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی کشف کردند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: این گور قدیمی سال 91 و هنگام کار برای ایجاد بوستانی در مجتمع پردیس بجنورد در محل تپه عشق پیدا شد که با هدف تکمیل بررسی های باستان شناسی ، اطلاع رسانی درباره آن تاکنون به تاخیر افتاده است.

وحدتی افزود: در بررسی صورت گرفته روی ظروف و قبر کشف شده، قدمت آن 4200 سال تعیین شد و نشانه های اولیه تمدن ایران و دین زرتشت در محل شناسایی گردید.

وی به وجود خاکستر داخل گور و نیز اسکلت سگی در مجاورت قبر اشاره کرد و آن را از نشانه های آئین خاکسپاری مردگان در دین زرتشتی دانست.

وی افزود: همچنین بررسی ها روی این یافته ها و محل کشف آن، از وجود یک گورستان باستانی در حومه شهر بجنورد حکایت دارد و نشان می دهد جمعیت های انسانی در آن روزگار، در دشت بجنورد استقرار داشته اند.

این بررسی ها، ارتباط فرهنگی میان جنوب و شمال کپه داغ، یعنی سرزمین کنونی خراسان شمالی و ترکمنستان از 4 هزار و 200 سال پیش را تائید می کند.

۱۳۹۳/۱۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...