نسخه چاپی

خاموشی برق اجتناب‌ناپذیر است

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینكه اگر مردم در سال آینده ۱۰ درصد صرفه‌جویی برق نكنند در تابستان اعمال خاموشی اجتناب‌ناپذیر است، گفت: پیش‌بینی ما این است كه تراز تولید برق در تابستان حداقل با ۳۰۰۰ مگاوات كسری مواجه خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از فارس، هوشنگ فلاحتیان با بیان این مطلب گفت:‌ در دو سال اخیر منابع لازم برای ایجاد و احداث نیروهای جدید کاهش یافته است و به صورت طبیعی برای دستیابی به سرمایه لازم و احداث نیروگاه و خطوط انتقال با مشکل مواجه هستیم.

وی ادامه داد: علی‌رغم این شرایط سخت و بالا بودن قیمت تمام شده برق مصرفی که به مردم می‌فروشیم،از ابتدای سال ۹۳ تا اول دی ماه مجموعا ۲۵۱۸ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار بهره‌برداری شده است و طی برنامه صورت گرفته تلاش خواهیم کرد تا قبل از تابستان سال ۹۴ ،۱۱۴۳ مگاوات نیروگاه جدید نیز وارد مدار شود.

به گفته معاون وزیر نیرو از ابتدای سال ۹۳ تا اول تابستان سال ۹۴ بالغ بر ۳۶۶۱ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می‌شود اما پیش‌بینی‌ها از این حکایت دارد که در پیک بار سال آینده حداقل ۳ هزار مگاوات تراز تولید و مصرف برق با کسری مواجه خواهد شد که باید این موضوع را از طریق مدیریت مصرف و تقاضا پوشش دهیم تا با خاموشی مواجه نشویم.

فلاحتیان با اشاره به اینکه باید از تجارب سال‌های گذشته و مشترکان صنایع بزرگ نهایت استفاده را ببریم، گفت: با کمک نمایندگان مجلس بندی را در قانون بودجه ۹۴ پیش‌بینی کرده‌ایم که اگر این بند قانونی رای بیاورد مشترکان سنگین و صنایع بزرگ در طول سال حداقل به میزان ۳۰۰ ساعت برق مصرفی خود را کاهش دهند و در ساعت اوج از مصارف پرمصرف استفاده نکنند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: پس باید بتوانیم تابستان سال آینده را با سناریوهای مختلف پیش‌بینی کنیم، پیک بار روی ۵۰ هزار مگاوات باشد و مدیریت کنیم، اما یک سناریو می‌گوید پیک بار ۵۲ هزار مگاوات خواهد بود و یک سناریوی دیگر می‌گوید که این عدد به ۵۱ هزار مگاوات برسد،بنابراین اگر می‌خواهیم خاموشی برق در تابستان سال آینده اعمال نشود مردم باید صرفه‌جویی ۱۰ درصدی را سرلوحه کار خود قرار دهند و پیک بار مصرف خود را کاهش دهند وگرنه شرایط خاص و اعمال خاموشی اجتناب‌ناپذیر است.

۱۳۹۳/۱۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...