نسخه چاپی

رییس جمهور: مسئول نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی هستم

عکس خبري -رييس جمهور: مسئول نظارت بر حسن اجراي قانون اساسي هستم

محمود احمدی‌نژاد نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی را وظیفه خاص رییس جمهور دانست و گفت که موضوع نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی نیز محدودیتی نداشته و همه دستگاه های کشور را شامل می شود.

به گزارش فارس، محمود احمدی‌نژاد ظهر امروز (سه‌شنبه) در مراسم افتتاح رسمی سامانه قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر لزوم طراحی و اجرای برنامه‌ای برای آموزش عمومی اصول و محتوای قانون اساسی برای همگان از اولین سال‌های آموزش عمومی، اظهار داشت: قانون اساسی یک نظام فکری، اندیشه‌ای، آرمانی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است که کشور بر پایه آن شکل گرفته و لذا باید ساز و کاری مستحکم برای صیانت از آن ایجاد شود که در این راستا آشنا کردن مردم با محتوای این قانون و حقوق اساسی خودشان، راهکاری بسیار موثر است.

رئیس‌جمهور افزود: صدا و سیما می‌تواند در زمینه آموزش قانون اساسی به عموم ملت اقدامات مفیدی انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانونی بسیار مترقی است و با اعلام اینکه به زودی گفتگویی مشروح درباره قانون اساسی با ملت خواهد داشت، تصریح کرد: فصول آزادی، استقلال، امنیت و سایر فصول قانون اساسی هر یک در جای خود بسیار مترقی و مهم هستند و به عنوان مثال در قانون اساسی تاکید شده است که به بهانه آزادی نباید امنیت ملی به خطر بیفتد اما در ادامه تاکید شده است که به بهانه تامین امنیت ملی حتی با وضع قانون نمی‌توان آزادی را محدود کرد.



احمدی‌نژاد با اشاره به بخش‌هایی از مذاکرات تدوین کنندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: در بخشی از جلسات تدوین قانون اساسی عده‌ای خواستار گنجانده شدن موادی شدند تا بر اساس آن زمانی که منافع و امنیت ملی کشور اقتضاء می‌کند، روش‌هایی برای اعتراف گرفتن از متهمان در قانون پیش بینی شود اما شهید بهشتی به عنوان رئیس جلسه به شدت با این موضوع مخالفت می‌کند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: قانون اساسی، قانونی مترقی و متعالی است و ما را موظف به حمایت از همه مستضعفین عالم و به پیگیری اجرای عدالت راهنمایی می‌کند.

وی با تاکید دوباره بر لزوم صیانت قاطعانه از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، خاطر نشان کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی، ماموریتی ویژه در اصل 113 به رئیس‌جمهور محول کرده است تا به نمایندگی از ملت و به عنوان خادم ملت وظیفه اختصاصی نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی را بر عهده داشته باشد.



* هیچ کس بالاتر از قانون اساسی نیست/نظارت رئیس‌جمهور بر قانون اساسی شامل همه دستگاه‌ها می‌شود

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه همه باید به قانون اساسی پایبند باشند چرا که هیچ کس در جامعه بالاتر از قانون اساسی نیست، گفت: ‌اینکه عده‌ای عنوان می‌کنند که رئیس‌جمهور فقط در قوه مجریه ناظر بر حسن اجرای قانون اساسی است، تفسیر غلطی است چرا که وظایف کشوری رئیس‌جمهور استثناء ندارد و همانگونه که امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه کشور بر عهده رئیس‌جمهور قرار داده شده و این موضوع صرفاً محدود به تدبیر امور اداری و بودجه‌ای قوه مجریه نیست، موضوع نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی نیز محدودیتی نداشته و همه دستگاه‌های کشور را شامل می‌شود.

رئیس‌جمهور تشکیل مجدد هیات نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی را مورد اشاره قرار داد و گفت: زمانی برداشت بنده این بود که نیازی به وجود این هیات نیست اما امروز به این نتیجه رسیده‌ام که وجود چنین هیاتی بسیار بسیار مورد نیاز و لازم است، اگر از هر یک از اصول قانون اساسی حتی یک میلیمتر فاصله گرفته شود زاویه قانون اجرا شده، با آنچه در اصل قانون مورد نظر بوده است به ده‌ها کیلومتر خواهد رسید.

وی نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی را وظیفه خاص رئیس‌جمهور توصیف کرد و اظهار داشت: البته این به معنای آن نیست که دیگران از این وظیفه مستثنی هستند بلکه همه مکلفند قانون اساسی را اجرا کرده و بر حسن اجرای آن نظارت کنند.

احمدی‌نژاد از همه حقوقدانان و متولیان امور اداره کشور خواست تا هیات نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی را یاری کنند و تاکید کرد: بالاترین امر به معروف، امر به اجرای قانون اساسی و صیانت از آن است.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به قانونی که مجلس تصویب کرده و در آن نهاد قانونگذاری کشور را مامور تنقیح قوانین معرفی کرده، تصریح کرد : یکی از اقدامات لازم و موثر برای آینده این است که قانون و چارچوبی برای شیوه قانونگذاری، تهیه شود که امیدوارم این مهم با کمک و همکاری دولت و مجلس انجام شود و معاونت حقوقی ریاست جمهوری با کمک مجلس بتوانند هر چه سریعتر در یک همکاری تنگاتنگ قوانین کشور را منقح کرده و مجموعه‌ای جامع و روشن از قوانین کشور ارایه نمایند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برپایی جامعه سعادتمند آرزوی همه بشریت در طول تاریخ بوده است و قانون خوب، مجریان خوب و مردم قانونمدار و قانون پذیر، سه عنصر اساسی در تحقق این خواسته تاریخی هستند، گفت: قانونگذاری و صیانت و اجرای آن مهمترین ابزار و عامل برپایی جامعه‌ای سعادتمند هستند.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به افتتاح رسمی سامانه قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، ایجاد چنین پایگاهی را اقدامی لازم، ضروری و بسیار ارزشمند دانست و با قدردانی از دست اندرکاران آن اظهار داشت: وجود قوانین متناقض، قوانینی که زمان اجرای آنها پایان یافته، قوانین متعدد درباره یک موضوع واحد و قوانینی که دارای تعابیری با تفاسیر متعدد و متنوع هستند را از جمله دلایلی برشمرد که اجرای سامانه‌ای برای گردآوری و ساماندهی و تنقیح قوانین را ضروری کرده است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: باید با استفاده از امکانی که سامانه قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران پدید آورده قوانین منظم و منقح شده، قوانینی که تکراری و اضافی هستند حذف شده و با انجام اصلاحات بر روی قوانینی که نیاز به اصلاح دارند مجموعه‌ای از قوانین ثابت، روشن و منظم ایجاد شود.

وی اطلاع‌رسانی و مطلع کردن مردم از قوانین را اقدام مفید و لازم دیگری برشمرد که باید صورت گیرد و گفت:‌ این حق مردم است که از حقوق خود مطلع باشند چرا که هر قدر عموم مردم از قوانین، مقدمات شکل گیری آنها و شرح و جزییات قوانین و مقررات بیشتر مطلع باشند، کشور بهتر اداره خواهد شد؛ لذا لازم است با تبلیغات مناسب این پایگاه به همه مردم معرفی شود و برنامه‌ای برای تهیه متونی به زبان ساده برای معرفی محتوا، جهت گیری‌ها، جزییات و فضای حاکم بر قوانین، تدارک دیده شده و اجرایی شود.

احمدی‌نژاد گفت: قانون مستحکم‌ترین و مهمترین نهاد اجتماعی است و قانون خوب می‌تواند دو عنصر دیگر لازم برای برپایی جامعه‌ای سعادتمند یعنی مجریان خوب و مردم قانون پذیر و قانونمدار را نیز تربیت کند.

رئیس‌جمهور عادلانه بودن، جامع و مانع تدوین شدن و استفاده از حکیم‌ترین و عالم ترین افراد برای قانونگذاری‌ها را از ویژگی‌های لازم برای قانون خوب برشمرد و خاطر نشان کرد: هر قدر قانون از عدالت،‌ فاصله بگیرد به همان نسبت جامعه دچار خسران می‌شود و از آنجا که برنامه‌های اداره کشور بر مبنای قانون طراحی می‌شوند، اگر قانونی نوشته شود که هر روز نیاز به اصلاح داشته باشد، اداره کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: اگر قوانین کشور ثابت و جامع نبوده و تفاسیر و برداشت‌های متنوعی از آن در جامعه نزد حاکمان و مردم وجود داشته باشد امکان برنامه‌ریزی برای اداره کشور وجود نخواهد داشت.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اهمیت صیانت و اجرای دقیق قانون، تصریح کرد: جامعه‌ای به سعادت خواهد رسید که قانون را به طور دقیق اجرا کند و باید با قانون به عنوان یک موضوع مقدس مواجه شد و بر این اساس قانونگذاری مهمترین ابزار برپایی جامعه‌ای سعادتمند و در بین دو محور دیگر اجرا و قضاوت از اهمیت بیشتری برخوردار است.

۱۳۹۰/۱۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...