نسخه چاپی

برخورد با مروجان فساد در وایبر و اینستاگرام

مركز بررسی جرایم سازمان یافته فرماندهی امنیت سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 2 ماه گذشته اطلاعیه های مهمی درخصوص ارتقای نقش، جایگاه و ماموریت های این مركز و همچنین برخی اقدامات انجام شده و در دست اجرا در شبكه های مجازی منتشر كرده است.

به گزارش نما به نقل از هفته نامه عصر ارتباط: مرکز بررسی جرایم سازمان یافته فرماندهی امنیت سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 2 ماه گذشته اطلاعیه های مهمی درخصوص ارتقای نقش، جایگاه و ماموریت های این مرکز و همچنین برخی اقدامات انجام شده و در دست اجرا در شبکه های مجازی منتشر کرده است.

پنجم اسفندماه بود که سخنگوی «فرماندهی امنیت سایبری» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بهبود ساختار «فرماندهی پدافند سایبری» و تغییر فرماندهی آن خبر داد و گفت: از این پس «مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری» یکی از مراکز زیرمجموعه این فرماندهی خواهدبود.

وی در تشریح جزییات این ارتقا گفت: به کارگیری سرویس ها و خدمات اینترنتی و رسانه های اجتماعی در همه ابعاد زندگی کاربران و تلاش برای انحراف در روند طبیعی فعالیت های کاربران در پوشش فناوری اطلاعات، عرصه های جدیدی از تهدید را پیش رو مرکز بررسی جرایم سازمان یافته باز کرد که منجر به گسترش حوزه ماموریت و روزآمدکردن ساختار و جایگاه این مجموعه شد تا بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه حقیقی و مجازی باشد.

براین اساس مقرر شده است «فرماندهی امنیت سایبری سپاه» علاوه بر ادامه روند پیشین، ماموریت های جدید خود را برای ارتقای امنیت کاربران فضای مجازی از لحاظ محتوایی و فناوری اجرایی کند.

پیش از این، وظیفه مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری، نظارت و بررسی جرایم سازمان یافته تروریستی، جاسوسی، اقتصادی و اجتماعی در فضای مجازی بود که با همکاری و هماهنگی سایر حوزه های اطلاعاتی و قضایی و طبق اصل150 قانون اساسی در راستای نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن فعالیت می کرد.

عملیات عنکبوت و نقض امنیت فیس بوک

چند روز بعد یعنی یازدهم اسفندماه مرکز بررسی جرایم سازمان یافته فرماندهی امنیت سایبری سپاه پاسداران، با انتشار بیانیهای جزییات جدید از پروژه «عنکبوت» را رسانه ای کرد.

این مرکز در تشریح اهداف اجرای پروژه عنکبوت در شبکه اجتماعی فیس بوک اعلام کرد: با توجه به عضویت تعداد قابل توجه کاربران فارسی زبان در این شبکه اجتماع، در مرحله مطالعاتی پروژه تصمیم بر آن گرفته شد که تبلیغات این شبکه اجتماعی مبنی بر امن بودن فعالیت های سازمان یافته در آن عملا نقض شود و ناامنی فیس بوک برای اقدام ضدامنیت اخلاقی و تولیدکنندگان محتوای غیراخلاقی نشان داده شود.

به گفته یک مقام مسوول، در اجرای این عملیات از 350 صفحه ترویج مسایل غیراخلاقی و روان گردان ها 130 صفحه به طور کلی حذف شد و متهمانی هم که در این فضا فعالیت داشتند، همگی مرد و از استان های تهران، البرز، مازندران و گیلان بودند که 12 نفر از آنها دستگیر و 24 نفر هم با حکم قضایی برای پاسخگویی دعوت شده اند.

به طور کلی اتهامات افراد دستگیرشده در این پروژه شامل «توهین به مقدسات اسلام»، «انتشار آثار غیراخلاقی مبتذل و مستهجن»، «تشویق افراد به ارتکاب جرایم منافی عفت» و «هتک حیثیت و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی» می شود.

کارشناس ویژه فضای مجازی سپاه گفته است: در حوزه اول گردانندگان با ایجاد برخی جذابیت ها مانند جمع آوری عکس های مستهجن همزمان با انتشار شماره تلفن برخی دختران با اسامی و عناوین مختلف، موجب مزاحمت های بسیار شده بودند که این صفحات حذف شدند.

وی حوزه دوم را پدیده ابتذال ذکر کرد و گفت: در این بخش، بیشتر عکس هایی که برای عروسی گرفته می شوند، از جمله در آرایشگاه ها و آتلیه های عکاسی به این صفحات در شبکه فیس بوک راه پیدا کرده و موجب درگیری خانواده ها می شوند

به گفته وی برخی ازدختران این مرز و بوم که در معرض آسیب قرار دارند، ناآگاهانه و با الگوگیری به سمت این جریان ها حرکت می کنند که باید جلوی آن گرفته شود.

اجرای پروژه مشابه در وایبر، واتس اپ و اینستاگرام

براساس آخرین اطلاعیه مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شبکه اجتماعی فیس بوک، به دلایل مختلف و ظرفیت های ساختاری، همچنان در انتشار پیام و محتوا، حرف نخست را می زند و براساس بررسی های صورت گرفته، در بسیاری از موارد محتوای بازنشر شده در شبکه های ارتباطی موبایل (OTTها) نشات گرفته از تولیدات منتشرشده در این شبکه اجتماعی است.

لذا این مرکز اعلام کرده پروژه مشابهی با عنکبوت که در فیس بوک اجرا شد را درخصوص سایر شبکه های اجتماعی در دستور کار دارد. بر این اساس، فرماندهی امنیت سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد پیرو گزارش های مردمی دریافت شده و اشراف حاصله از آن، طی 2 ماه آینده پروژه دیگری در شبکه های «اینستاگرام»، «وایبر» و «واتس اپ» اجرایی خواهدشد که جزییات آن نیز متعاقبا به اطلاع مردم خواهدرسید. براساس این گزارش، فعالیت های سپاه پاسداران در عرصه مجازی تنها محدود به آنچه در بالا آمد، نیست. بیستم بهمن ماه سال جاری بود که نیروی هوا فضای سپاه از سیستم عامل کاربردمحور سپند در دانشگاه صنعتی شریف رونمایی کرد.

سیستم عالم سپند، دارای ویژگی هایی از قبیل راه اندازی سریع براساس قابلیت مدیریت بهینه سرویس ها (2 تا 5 ثانیه)، انجام وظایف تعریف شده به صورت بی درنگ، حجم کم سیستم عامل روی دیسک، ارتقای امنیت مبتنی بر ابزارهای رمزنگاری و پایش، افزایش قابلیت اطمینان براساس پیاده سازی ابزارهای تشخیص ناهنجاری و نگهبان، ارتقای سطح پایداری سیستم و پشتیبانی از انواع سخت افزار مبتنی بر معیارهای مختلف است.

سیستم عامل کاربردمحور سپند با برخورداری از تنوع زیاد کاربردی، قابلیت نصب برروی انواع سخت افزار، ماهواره، رباتیک، فرماندهی و کنترل، تجهیزات صنعتی، خودرو و تجهیزات پزشکی را دارد.

۱۳۹۳/۱۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...