نسخه چاپی

مواد مخدر، عامل 55 درصد طلاق‌ها

در حال‌حاضر متاسفانه موضوع اعتیاد دغدغه اصلی خانواده‌هاست و این امر نشان می‌دهد كه استراتژی جدیدی باید در این زمینه دركنار اقدامات فعلی اتخاذ شود.

به گزارش نما؛سرپرست دفترتوسعه و مشارکت‌های مردمی ستادمبارزه با مواد‌مخدر کشور گفت: عامل 55 درصد طلاق‌های کشور مواد مخدر است.

غلامرضا رجبی در اولین همایش نقش مشارکت‌اجتماعی در کنترل و کاهش موادمخدر و روانگردان‌ها که امروز (18 اسفندماه) با حضور جمعی از مسئولین استان در محل دانشگاه‌آزاد اسلامی کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه امروزه مشارکت و اجتماعی‌شدن امر مبارزه با موادمخدر به صورت جدی در دستورکار حاکمیت قرار گرفته است، در خصوص چرایی این موضوع اظهار کرد: متاسفانه مدیریت و برخورد سه‌دهه از نوع امنیتی و نظامی در قبال اعتیاد و مبارزه با موادمخدر با وجود تقدیم بیش از 3700 شهید، 12 هزار جانباز و کسب افتخار پیشتازی در زمینه کشفیات در جهان نتوانسته هنوز اذهان عمومی جامعه را راضی نگه دارد.

وی تصریح کرد: در حال‌حاضر متاسفانه موضوع اعتیاد دغدغه اصلی خانواده‌هاست و این امر نشان می‌دهد که استراتژی جدیدی باید در این زمینه درکنار اقدامات فعلی اتخاذ شود.

وی دومین ‌عامل در جهت اتخاذ این استراتژی از سوی حاکمیت را وجود فاز تاخیر مدیریت در کشور عنوان کرد و افزود: متاسفانه بروکراسی دولتی جوابگوی پویایی و سرعت‌بالای مافیای موادمخدر نیست. بطور مثال اگر سرعت اقدامات دولتی در این زمینه 10 تا 20 کیلومتر باشد سرعت مافیای موادمخدر به خاطر سودهی مالی موادمخدر و هوشمندی قاچاقچیان و پویایی سیستم موادمخدر حداقل بین 120 تا 150 کیلومتر است.

رجبی علت سوم در اتخاذ این استراتژی را جاذبه‌های فراوان موادمخدر برای همه اقشارجامعه عنوان کرد و افزود: متاسفانه در زمینه موادمخدر نمی‌توانیم از در امان‌بودن هیچ‌قشری خاطرجمع باشیم و بگوییم افراد تحصیل‌کرده و یا فرزندان مسئولین جذب این ماده نمی‌شوند.

وی اظهار کرد: اعتیاد پشت دَر، در کمین همه است و این جاذبه همه را سردرگم کرده، زیرا زمانی تریاک برای پیرمردها می‌آید، بعد شیشه می‌آید برای لاغری جوانها و بعد ریتالین می‌آید برای شب‌امتحان.

رجبی اظهار کرد: این وسط باید از خود بپرسیم ما چه جاذبه‌ای برای قشر جوانمان ایجاد کرده‌ایم و چه برنامه‌های جذابی برای اوقات فراغت آنها داریم و چه راهکاری برای افزایش نشاط ‌‍‌اجتماعی آنها اندیشیده‌ایم.

وی با بیان اینکه باید به خاطر داشت اعتیاد فقط اعتیاد نیست، اظهار کرد: متاسفانه در حال‌حاضر 63 درصد همسرآزاری، 30 درصد کودک‌آزاری، 55 درصد موارد طلاق و 25 درصد موارد قتل کشور ناشی از این بلای خانمان‌سوز است و این معضل در حال‌حاضر علاوه بر زندانها، بیمارستانها و تیمارستانهای ما را درگیر خود کرده است.

سرپرست دفترتوسعه و مشارکت‌های مردمی ستادمبارزه با مواد‌مخدر با بیان اینکه اعتیاد بیماری است و درمان هم دارد، اظهار کرد: باید به خاطر داشت این درمان هم سخت و هزینه‌بر و وقت‌گیر است و هم توانایی و اراده بالایی می‌خواهد و مصرف موادجدید صنعتی به سختی ترک داده می‌شود، زیرا این مواد علاوه بر جسم، هویت و روان فرد معتاد را نیز خراب می‌کنند.

رجبی اظهار کرد: این عوامل موجب شده تا حاکمیت کشور استراتژی خود را در این زمینه تغییر دهد، اما سوال این است که این تغییر چگونه باید حاصل شود و چگونه می‌توان مشارکت اجتماعی را در امر مبازه با موادمخدر جلب کرد.

سرپرست دفترتوسعه و مشارکت‌های مردمی ستادمبارزه با مواد‌مخدر اظهار کرد: شواهد علمی نشان می‌دهد گره مشکلات اجتماعی با دستور العمل باز نمی‌شود و راهکار ساده در این زمینه که هم مبنای علمی و شرعی داشته و هم سه‌دهه تجربه مدیریت انتظامی و امینتی دارد این است که با مردم صادق باشیم.

وی با تاکید بر اینکه واقعیت موضوعات باید بصورت شفاف به مردم گفته شود، گفت: این امر موجب افزایش آگاهی و اعتمادعمومی شده و مشارکت و سرمایه اجتماعی را در جامعه بالا می‌برد.

رجبی سرمایه‌اجتماعی را ملاط و سیمان پیونده‌دهنده اجتماع دانست و اظهار کرد: در حوزه مسائل اجتماعی به شدت به مشارکت اجتماعی نیاز داریم و تا زمانی که این مشارکت حاصل نشده و دولت به دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها متکی باشد، معضلاتی مانند اعتیاد حل نمی‌شود.

وی تاکید کرد: امروز باید بپذیریم در خصوص مسائل اجتماعی همه هم مسئولیم و هم در معرض خطر هستیم و برای نجات از این ورطه حاکمیت باید نقشه کلان و چشم‌انداز راه را در این زمینه ترسیم کرده و با شفاف‌سازی و اعتمادسازی و پشتوانه‌سازی برای فعالیت سازمانهای مردم‌نهاد، مردم را در امر مبارزه با آسیب‌های اجتماعی مشارکت داده و هدایت کند.

رجبی اظهار کرد: زمانی که با مردم صادق بوده و به آنها آگاهی بدهیم و آسیب‌های اجتماعی را کتمان نکرده و آنها را امنیتی نکنیم و از خردجمعی استفاده کنیم، قطعا قادر به رفع مناسب معضلات اجتماعی خواهیم شد.



معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه نیز در این همایش با بیان اینکه سالانه 10 هزار میلیارد تومان صرف مبارزه با مواد‌مخدر در کشور می‌شود، اظهار کرد: قطعا اگر این بودجه صرف برنامه‌های موثر در این زمینه شود، نتیجه بخش‌تر خواهد بود.

دکتر هدایت حاتمی با اشاره به وجود سرمایه انسانی و منابع طبیعی فراوان در کشور اظهار کرد: متاسفانه با توجه به این سرمایه‌ها سیاست‌گذاریهای صورت گرفته درکشور تاکنون پاسخگو نبوده و بی‌نتیجه مانده است و خلا اصلی در این زمینه نبود سرمایه‌اجتماعی است.

وی اظهار کرد: جامعه‌ای که در آن صداقت و اعتماد و تمکین به قانون وجود نداشته باشد، با افت و سقوط سرمایه‌اجتماعی مواجه می‌شود و یکی از مشکلات حال‌حاضر کشور نیز سقوط سرمایه‌های اجتماعی است که هم دولت و هم مردم در این زمینه مقصرند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌اجتماعی درجه‌حرارت جامعه است، اظهار کرد: قطعا جامعه‌ای که دچار سقوط سرمایه‌اجتماعی شده، جامعه منجمدی است که روح نداشته و تعامل سازنده و ارتباطات در آن مفهومی ندارد.

حاتمی با مصیبت‌دانستن سقوط سرمایه‌اجتماعی در هر جامعه‌ای اظهار کرد: سرمایه‌اجتماعی در هر جامعه‌ای با سه شاخص اندازه‌گیری می‌شود که اولین شاخص آن اعتماد است.

وی تصریح کرد: این اعتماد هم اعتماد فردی را شامل شده و هم اعتماد اجتماعی را و این بدان معنی است که مردم بتوانند به بخش‌های مختلف جامعه اعتماد کنند و مثلا اگر عنوان می‌شود به زودی فلان‌کالا به مقدار کافی توزیع می‌شود مردم اعتماد کرده و برای خرید آن کالا هجوم نبرند.

معاون توسعه و مدیریت منابع‌انسانی استانداری کرمانشاه شاخص دوم در این زمینه را بحث همیاری عنوان کرد و افزود: این شاخص بدان معنی است که مردم در حوادث و بلایا و سایر موارد مشابه تا چه اندازه همکاری و همیاری دارند و این مسئله در جوامع عاطفی‌تر نمود بیشتری دارد.

حاتمی مشارکت اجتماعی را شاخص‌سوم در زمینه سنجش سرمایه‌اجتماعی عنوان کرد و افزود: این شاخص سوم نیز نیازمند شاخص‌های دیگری است از جمله اینکه مشارکت اجتماعی در جامعه باید عاقلانه باشد نه احساسی و دوم آنکه باید بر روی آن برنامه‌ریزی صحیح صورت گیرد تا بصورت مستمر و نه مقطعی عرضه شود.

وی شاخص سوم در این زمینه را بحث سازمان‌یافتگی مشارکت‌ها عنوان کرد.

وی در ادامه با اشاره به نقشه دشمنان برای ترویج مواد مخدر در جامعه، گفت: توهم توطئه نزده‌ایم، اما باید قبول کنیم دشمنان باهوشی داریم که از آنجا که الگو شدن ایران به مذاقشان خوش نمی‌آید و در عرصه نظامی هم توان مقابله با ایران را ندارند، دست به توطئه زده و خانواده‌ها و بویژه جوانان ما را از طریق دیگری هدف گرفته‌اند.

حاتمی اظهار کرد: اعتیاد بهترین شیوه‌ای است که آنها برای فروپاشی کانون خانواده‌ها اختیار کرده‌اند و باید توجه داشت معضل اعتیاد تنها خود اعتیاد نیست، بلکه معضلاتی دیگری از جمله طلاق و بزهکاری را نیز به دنبال دارد.

وی تصریح کرد در همین راستا ضرورت دارد بیش از پیش حواسمان را جمع کرده و در کنترل این معضل، مشارکت اجتماعی را به یاری طلبیده و بویژه از پتانسیل قشرجوان و دانشجو که قشر فرهیخته جامعه هستند، باید استفاده کنیم.

۱۳۹۳/۱۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...